tasah Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hvilken dyne har dere valgt til de små, dun eller fiber? Skal kjøpe ny juniordyne til vesla og hadde tenkt å velge fiber pga jeg er veldig allergisk, men er det noe jeg bare innbiller meg at man kan reagere på dun??
3b@rnsmor-30* Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 jeg blir i hvertfall veldig tett i pusten av dun-dyner. og min mamma og så.. så her er det bare fiber
Mrs. Bouquet Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Så lenge dundyna er vaskbar er det i utgangspunktet det beste. Allergi for dun og fjær er svært sjelden, mens allergi for husstøvmidd er svært vanlig. Tidsskrift for Den norske Lægeforening offentliggjorde i 1998 forskning som konkluderte med at hodeputer med syntetisk fyll inneholdt opptil 8 ganger så mye allergener fra husstøvmidd som sengetøy av dun og fjær. Dunlerretet som omgir dun innholdet er dessuten så tett vevet at det representerer en nesten ugjennomtrengelig barriere for husstøvmidden. For fuktighetsavhengige midd er dyner og puter med dun og fjær et ubehagelig oppholdssted. Det mikroklima vi setter så stor pris på med dyner, med den hurtige varmeoppbyggingen under søvnen, og den hurtige fuktighetsfjerningen ved lufting, skaper et ugunstig klima for husstøvmidden.
Mrs. Bouquet Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Fjær eller syntetisk sengetøy? Tidligere anbefalte legene meget sterkt å bytte ut fjær- og dundyner og -puter til syntetsik materiale. Det var mye med tanke på å forebygge allergi mot dun og fjær, men også fordi man trodde at syntetiske madrasser og sengetøy samlet minst husstøv. Nå er det kommet en del forskningsrapporter der det er vist at madrasser av skumgummi eller plast og syntetisk sengetøy kan være bedre ynglingsplasser for husstøvmidd enn andre madrasser og sengetøy med fjær og dun. Det er dog stor spredning i disse resultatene. Funnene kan være et resultat også av andre faktorer som ikke er undersøkt i disse rapportene. Det som kan være helt avgjørende, er hvordan og hvor hyppig seng og sengetøy rengjøres, hovedrengjøres (renses) og luftes, og hvordan soverommet som helhet innredes, rengjøres og luftes. I en undersøkelse ble det vist at det som kan være avgjørende, er om fjær/dun blir rengjort (vasket) under forbehandlingen i fabrikkene (noe som varierer fra produsent til produsent). Når vasking ikke ble gjennomført i produksjonen, inneholdt det nye fjærsengetøyet husstøvmidd allerede fra begynnelsen av (Dryer m.fl. 2002).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå