Gå til innhold

None som har barn som har eller har hatt briller og evt. operasjon for sjeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 3,5 har nå hatt briller i 1 år. Han er pluss 5,5 på det ene øyet og 2,5 på det andre. Han bruker lapp 3 timer hver dag. Sist vi var på kontroll så var hun ortoptisten (eller hva det nå heter) veldig fonøyd med fremgangen. Nå var det bare 1 linje som skilte øynene ut i fra de figurene de skal se med hvert øye. Så hun regnet med at etter neste kontroll så kunne vi nå kutte ut lappen. Men briller regner jeg vel med at han skal fortsette med. Men han skjeler en del enda, Spesielt uten briller. Hun sa at det kunne evt. opereres, men det blir ikke før om noen år. Er det noen som har kjennskap eller erfaring med dette? Jeg har snakket med så mange som har skjelet selv og de ble operert ned i 3-4 års alderen.

Takk for alle svar:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv operert for sjeling. Og det ble jeg vel 1. gang i 4-5 års alderen tror jeg. Opererte igjen da jeg var 20. For det skle ut igjen litt om litt. Jeg har ikke samsyn så da vil det alltid skli ut igjen. Men dette tar år ( i hvertfall på meg)

Øyet beveger seg ved hjelp av 4 muskler, en på hver side, en oppe og en nede. Det de gjør når man opererer er å stramme litt på en av sidemusklene. Dvs. at man har 4 muligheter for operasjon.

Sånn jeg har forstått det så blir man ikke "frisk" av en slik operasjon, men øynene blir korrigert så øynene går likt.

Jeg oppdaget at datteren min sjelte da hun var 11 mnd, Tror det var en fordle at dette ble oppdaget så tidlig, for hun har samsyn og ortoptisten kan ikke se noe sjeling i det hele tatt lenger. Hun bruker briller da hun er langsynt og vi har også brukt en del lapp. Det har tatt noen år. Hun er nå snart 10.

Uff, dette ble rotete. Men har du noen spørsmål så kan jeg prøve å svare deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...