Gå til innhold

Rasisme??

gunnelisa*fikk jente 06.01.07*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaller dere folk rasister om de henger ut Tatere oxo?? For i tilfelle er det mange som er rasister..

Samboeren min er av Taterslekt, og jeg skal love dere at familien hans har fått gjennomgå pga det!! Svigers sliter Big Time den dag i dag, og sambo fikk senest i fjor sommer slengt etter seg at han var en forbanna tater. Det er ikke måte på hva de har måtte tålt av sure kommentarer, enda de er alle tiders folk hele gjengen!! Og jeg trur folk flest har mye å lære av de, for makan til familiesamhold skal man lete lenge etter! De stiller opp for hverandre så fort det er noe de kan hjelpe til med, jobber og står på. Svigers har gjort mer for meg og sambo de, enn mine egne foreldre noen gang har gjort for meg.

Bare et lite hjertesukk fra meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flere definisjoner på rasisme. Etter den klassiske er man rasist dersom man mener ens egen rase er bedre enn noen/alle andre raser.

Nå i moderne tid har man jo gått bort fra rasebegrepet om ulike menneskegrupper, og den vanligste definisjonen er at man er rasist dersom man mener at det forekommer medfødte forskjeller mellom ulike etniske grupper, og at noen er bedre enn andre. En del inkluderer også kulturbetingede forskjeller i definisjonen, men dette er jeg personlig uenig i.

Så ja, om man mener noen har en egenskap fordi de er født tater - da er man rasist.

Jeg tror i det hele tatt inndelinger i grupper og rangering i "oss" og "dem" er usunt for ens syn på enkeltindivider.

Skrevet

Ja, det vil jeg kalle rasisme.

Det er mange som har de samme fordommene mot tatere/reisende som mot innvandrere - dvs snyltere, kriminelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...