Gå til innhold

tannverk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en konstant murring i en tann (i en tann som jeg skiftet fylling i i våres, pga at fyllingen var gammel og dårlig). hva tror dere dette kan være? det er vondt å tygge på tannen... sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt en tur til tannlegen før det ble verre....

Skrevet

Jeg er tannlege. Det er en rekke ting dette kan være, men ikke så lett å si når en ikke har tannen, rtg eller journalen forran seg. Jeg ville anbefale deg å dra til tannlegen din, så får du klarhet i det.Det er ikke farlig å ta rtg hos tannlegen når du er gravid heller, så dette skal gå fint.

Det kan selvfølgelig være noe som går over av seg selv, men på generellt grunnlag kan man jo si at det værken blir bedre eller billigere av å vente for lenge.

Skrevet

hei tannlege.

kan det evt være en brist i tannen? tannlegen min nevnte noe om en mulighet for dette i våres, men han ville se det an. Han ymtet frem at en løsning ville være å evt sette på krone. Men hvordan fungerer en slik krone? jeg er litt skeptisk til det..hmm..hva om det blir hull under den.. håper du kan ta deg tid til å svare. på forhånd takk.

Skrevet

Bare hyggelig å være til hjelp. Det kan være en brist i tannen, ja, ikke helt usansynlig spes når tannlegen hadde en mistanke til det når du var der sist.

En krone er nesten som en liten hatt/hette som går over og rundt hele tannen. Tannlegen setter bedøvese og sliper ned tannen til en spesiell form, så tar han avtrykk, og du får en midlertidig krone. Avtrykket sendes til en tannteknikker hvor det fremstilles en krone. Det er litt forskjellig hva en slik krone er laget av, men det vanligste er enten en kjærne av gull, og porselen utenpå eller en kjærne av et spesiallaget porselen og et annet porselen utenpå. Tannlegen din vil vite hva som er det beste for din tann.

Når du kommer tilbake tilpasser og sementerer han kronen.

Det er meget sjelden at det blir hull under en slik krone fordi de skal være helt tette.

En krone kan være en litt dyr engangsinvestering, men det er en veldig varig og sterk behandling, som man sjelden får problemer med.

Skrevet

takk for svar.

vil dette være en mer 'varig' løsning enn å rotfylle? hvor lenge varer en slik krone?

jeg spørr mye her, men jeg kan ikke fordra å være en pasient som maser hos tannlegen min:(

Skrevet

Beklager at det tok litt tid, men er tilbake fra middagsluren nå.

Å rotfylle tannen blir noe litt annet. Dette gjøres blandt annet når det er kommet bakterier inn til nerven i tannen og det dermed har blitt betennelse i tannen (f.eks hvis det har vært hull inn til nerven, hvis tannen har knekt inn til nerven eller det kan også være nødvendig hvis en sprekk i tannen går helt inn til nerven). Det som i prisippet skjer er at man tar innholdet i røttene ut ( det er 2 blodårer og en nerve inne i hver rot av tannen) dette gjøres ved hjelp av noen små nålelignende instrumenter som skrues ned i tannen. (man er bedøvet altså, og de fleste kjenner ingenting)

Litt avhengig av hvorfor tannen blir rotfyllt i utgangspunktet kan det hende det legges et bakteriedrepende innlegg ned i røttene et par ukers tid. (en slags pasta)

Når du da kommer tilbake tar en ut dette bakteriedrepende innlegget og fyller et gummilignende matriale ned i røttene der nerven og blodårene har vært. Derav - rotfylling.

En rotfylt tann blir ofte litt sprøere enn en ikke rotfyllt en. Den kan altså knekke raskere. Derfor kan det hende at en rotfyllt tann må ha en krone. En krone fungerer som en beskyttende hatt/hette, som beskytter det som er igjen av tannen. En ikke rotfyllt tann kan få en krone også altså. Som f.eks en tann med en sprekk, hvor kronen beskytter tannen mot å knekke mere.

Dette ble litt rotete, litt lettere å forklare når en kan vise bilder, og pasienten kan spørre. Du må ikke være redd for å spørre. Vi som jobber i bransjen har en tendens til å glemme at ikke alle slenger rundt seg med disse begrepene til daglig.

Skrevet

Hei du som er anonym tannlege :-)

Jeg er også tannlege. Hvor langt på vei er du? Hvordan er det på jobb for deg om dagen?

Jeg er ca 19 uker nå, og jeg har endel problemer med svimmelanfall...

Gjør du all behandling eller er det noe du unngår/har fått beskjed om å unngå?

Skrevet

Dere tannleger...

Er egentlig en rotfylling så bra å utføre under graviditeten?

Skrevet

Jeg er ikke tannlege, men jeg fikk akkurat utfoert en rotfylling i uke 24 til 26. Jeg begynte aa kjenne murrende tannverk i en tann som jeg gikk med i 4 uker, nettopp fordi jeg tenkte at det nok ikke var saa lurt aa faa tannbehandling under graviditeten. Men, det angrer jeg veldig paa. Plutselig saa gjorde det saa vondt i tannen at jeg trodde jeg skulle svime av. Og vanlig paracet / smertestillende hjalp veldig lite. Kom meg til tannelgen fort som fy. Det ble konstantert at en gammel fylling hadde sprukket og dermed hadde bakterier kommet inn til nerven og det var blitt betennelse i hele tannen. Naar tannlegen tok ut den gamle fyllingen saa rant det vaerk ut av tannen (sorry, men det var naa slik det var). Aa unnlate aa behandle en tann som MAA rotfylles er mye verre enn en eventuell behandling. Dette mente tannlegen min fordi du da har en konstant infeksjon som, hvis man skulle vaere fryktelig uheldig, kan ogsaa spre seg til kjevebenet. For ikke aa snakke om at det er umulig aa leve med den slags smerte frem til foedsel og kanskje noen uker etterpaa ogsaa.

Jeg trenger ogsaa aa sette paa en krone, men det mente tannlegen min at jeg kan vente med til etter jeg har foedt. Jeg skulle bare vaere forsiktig med aa tygge paa noe veldig hardt paa den siden av kjeven. Etter rotfyllingen har jeg ikke hatt noe problemer, hverken med tannen eller med graviditeten.

Men, jeg var jo litt bekymret allikevel og snakket med legen min som mente at den type noedvendig tannbehandling ikke var problematisk. I tillegg tok jeg privat UL og det ble heller ikke paavist noe som helst problemer med babyen. Vokser og trives like bra som foer.

Dermed raader jeg deg aa gaa til tannlegen aa finne ut hva problemet er. Hvis du faktisk bare trenger en krone saa er det jo mulig at det fint kan vente. Tannlegen din vet nok om en eventuel behandlig kann vente til etter foedsel eller ikke. Du burde ogsaa snakke med legen din og hoere hva h*n mener.

Lykke til !

Skrevet

Jeg har nettopp vært hos tannlegen med et lignende problem, hadde en jeksel med amalgam i, der det ene hjørnet rett og slett "skallet av". Tannlegen min tok av den løse delen, og filte ned en litt skarp kant, så skal jeg gå med det sånn til junior er kommet ut. Man skal jo helst unngå å borti amalgamfyllingene mens man er gravid.

Det er helt greit å gå med tanna sånn, ikkeno vondt nå når den "løse" delen er fjernet.

Skrevet

Hallo kjøre kollega.

Er 16 uker på vei. Også plaget med at jeg blir svimmel nesten hver gang jeg reiser meg. Har vært 50% sykemeldt de siste 3 ukene, og før det 100%i 4 uker pga blødninger, så det går forsåvidt greit å jobbe. Skal begynne 100%igjen på mandag, og er veldig spent på hvordan dette skal gå, men man må jo bare prøve.

Jeg gjør all behandling ja. Kanskje har merket at jeg er litt mere tilbakeholden med å sette igang med vanskelig visdomstannskirurgi nå. Ikke fordi det er farlig, men er redd for å bli plaget, og dermed mere svimmel enn nødvendig. Er litt flinkere med å lukke døra når jeg tar rtg nå, ikke bare smette rundt hjørnet:-)

Nå må jeg legge til at jeg er offentlig ansatt ute i distriket, så jeg har jo gode rettigheter når det gjelder sykefravær (godt å få litt igjen for å jobbe for knappper og glansbilder). På den andre sidnen er det ikke bestandig det er tannlege her når jeg er borte, så man kjenner jo litt på ansvaret da.

Skrevet

jeg har hatt det problemet nå. har skiftet fylling 3 ganger på 2uker. og det verker og verker enda. han sier det må rotfylles og det kan de ikke gjøre før ungen kommer ut sier han. og rgt sier han de ikke skal gjøre mens jeg er gravid. etter siste tannlege time fikk jeg en svær blemme bak tanna i trannkjøttet og klarte ikke prate. den gikk det hull på og det blødde. det er over nå. men i natt kom smertene fra tanna/nervene under tilbake igjen. da ringte vi tannlegen og jeg skal begynne på pencilin for å se om det hjelper.. har brukt over 2000kr på dette er med den tanna. blir jo blakk. baby utstyr pengene har jo nesten gått til tannlege. er sykemeldt på får ikke mye i sykepenger.. er ikke lett dette. og i tillegg rotfylling i februar. er ikke billlig det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...