Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hei! Er det slik at dersom man føder på ABC, så får man ett familierom på selve ABC-avd etterpå? Altså man havner ikke på pasienthotellet?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 og da mener jeg som dere sikkert skjønte ullevål sykehus
Gjest Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Du havner på hotellet, slik jeg har forstått det. Det er kun fødestua som har med ABC å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Hei! JA! ABC ligg på pasienthotellet, i 3.etg Det er ikkje slik at du blir flytta over på hotellet etter fødsel, du får eit eige "hotell"rom som du kan dele med din kjære inne på ABC. Dei som føder på vanleg avd på Ullevål blir flytta over på pasienthotellet. (Som eg forøvrig også har høyrt KUN positive ting om, du får jo eige rom, og det er personell i ute i gangen.) Ehh..litt dårleg forklart eller?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Hei anonym som svarte meg. Har du selv erfaring fra ABC? lurer på om jeg skal søke fødeplass der, men er litt usikker. Det høres så fint ut å være der, men samtidig er jeg førstegangsfødende, og tenk om smertene blir uutholdlige... Hilsen trådstarter
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Hei Eg er førstegangs med termin i desember og har fått plass på ABC. Har vore der på to kontrollar, og har fått eit fantastisk bra inntrykk. Tenker/tenkte akkurat som deg, men du kan jo ikkje vite noko om smertene uansett - så det er berre å ta sjansen!! Kjempeflott der, og dei var utruleg flinke til å inkludere sambuaren på kontroll. Viss det oppstår problem under fødselen så flyttar dei deg over på den vanlege føden på Ullevål, så eg har komme fram til at det eigentleg ikkje er såå stor sjanse å ta som eg trudde i starten. Og etter den første kontrollen var eg overbevist om at eg hadde valt rett. (Med dei forutsetningane ein kan ha for å seie det FØR fødselen..). Er heilt roleg på det no, og VEIT at eg kjem til å bli teken godt vare på. Det eg meiner er viktig er at du er sikra fødeplass (kan ikkje risikere å bli avvist), det er ikkje typisk sjukehuspreg, du kjem til kjende omgivelsar sidan alle kontrollane er der, og dei er kjempeflinke til å føle deg trygg. No høyrest eg heilt frelst ut, men eg er faktisk overbevist om at det er bra der. Kanskje nokon med erfaring derfrå kan svare? Når har du termin?
Tubbies Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 Ved første svangerskap søkte jeg om plass ved ABC og var for seint ute...Det synest jeg er surt den dag idag, for jeg er sikker på at dette hadde vert ideelt for meg!! Badekar var mer effektfult enn lystgass...Jeg slappa godt av, og det var veldig smertelindrende. Fordi jeg slappa så godt av, åpna det seg fortere. Hvis ting skjærer seg, så er den vanlige fødeavdelingen ikke langt unna! Men vær tidlig ute å søke, man har som sagt ingen garanti for å få plass... Lykke til!
ohayoo Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Til trådstarter, jeg tenker akkurat omvendt fra deg, jeg er også førstegangsfødende og generelt ganske pysete... Jeg har ikke lyst til å søke på ABC denne gangen fordi jeg vet ikke hvor vondt det skal bli - tar nemlig ikke sjansen på at smertelindrende er utilgjengelig. Kanskje jeg ikke trenger det, men tar som sagt ikke sjansen på å velge det bort... Folk som har født der synes jo det er fint, så det er nok ikke noe i veien å gjøre det som førstegangsfødende. Og som en eller annen sa, den "vanlige" fødestua er rett ved, så det er sikkert lov å angre hvis det blir for vondt ) Hilsen pysa
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 hei ahayoo, skjønner egentlig godt hva du mener. har jo tenkt tanken selv.. hvor langt borte ligger den 'vanlige' fødestuen (med smertestillende)? må man ut av bygget og inne i ett annet? da blir det jo mye styr når man allerede ligger der med smerter... ikke lett dette:)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 og dessuten..kan man være førstegangsfødende og føde på ABC? eller må man ha født før?
CB-BabyBoy Skrevet 6. september 2007 #11 Skrevet 6. september 2007 Fødeavdelingen er vel i samme bygget tror jeg, men man må flyttes på. Så i en slik situasjon hvor man da har vondt i utgangspunktet, så kan selv en liten tur være uoverkommelig. Jeg har også fått plass der i februar og velger å innta et naivt standpunkt - hvor vondt kan det egentlig bli hehe I tillegg så tenker jeg at det er for mye ulemper med epidural at jeg får heller takle det. Jordmor sa sist at ABC er det nærmeste du kommer hjemmefødsel på sykehus. Jeg vet ikke hvordan terskelen er for å bli flyttet over på vanlig fødeavdeling, men man kan jo kanskje ringe dit og høre før en evt søknad sendes inn?
LivLaga Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 Man kan være førstegangsfødende, kravet er at man har hatt et normalt svangerskap, er frisk og ikke-røyker. Det er visst 50% førstegangsfødende og 70% av de som føder der, føder i vann, sa jordmoren min. Selv har jeg liksom aldri somlet meg til å søke, og jeg lurer fortsatt... 19 uker på vei.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #13 Skrevet 6. september 2007 Trur ikkje du må ut viss du må overflyttast. Dei trillar deg berre inn i heisen trur eg (?). (Forresten så er vel ikkje smertene den største grunnen til overflytting, er jo ein del som får div komplikasjonar, og då nøler dei ikkje med å overflytte). Jepp, førstegangsfødande kan føde der. Min taktikk var å søke for å få plass, gå på kontroll og få eit inntrykk - for så å bestemme seg. Du kan jo berre seie opp plassen seinare, viss du heller vil på den vanlege føden på Ullevål. Problemet er at du kan ikkje gjere omvendt, for då er det for seint å søke på ABC. Du kan jo ringe å snakke med dei? Det gjorde eg før eg søkte.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #14 Skrevet 6. september 2007 men dersom jeg da ombestemmer meg, er det da selvsagt å få plass på den vanlige fødeavdelinga på ullevål? det blir jo ofte fort fulllt?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #15 Skrevet 6. september 2007 Eg trudde ikkje det skulle vere noko problem, men for all del; det ville eg absolutt ha spurt dei om! Uansett så må du jo få fødeplass ein plass, men det er kanskje viktig for deg å få Ullevål viss du ikkje vel ABC?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå