Gå til innhold

Oppkast og diabetes ("sukkersyke") - advarsel!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Forrige gang en - unnskyld meg - TOSK leverte sitt barn med omgangssyke i barnehagen, ble vårt barn smittet, og smittet videre til oss voksne.

Resultatet var en sykehusinnleggelse for den voksne hos oss som har diabetes!!

Årsak? Fordi insulinet (det stoffet som hjelper kroppen å spalte/bryte ned sukkeret i kroppen vår) var satt, og dermed sank blodsukkeret til dødelig nivå når all mat og drikke kom opp igjen!

 

En liten tankevekker for de tankeløse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er ikke alle som tenker så langt dessverre. Greit å få det fram på den måten også.

 

Akkurat som jeg irriterte meg over ei mamma som på lekeland i helgen sendte ungen sin inn med kjeks der de minste krabber og baser (og hvor det er matforbud). Ble jo smuler over alt, noe som for enkelt ikke er så ille. Men her var det krise siden lillegutt har cøliaki og blir kjempe dårlig av gluten.

Tankeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Det er helt hårreisende hvor egosentriske folk er! Dette passer MEG - så da gjør jeg det.

Sukk! Tenk så fint det hadde vært om folk hadde tenkt litt på andre - og overholdt regler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du.

 

Når man er med i en slik ordning som det bhg. er så må alle ta ansvar og være litt fornuftige.

 

Småen her har vært mye syk og hatt problemer med vekten osv. (hatt immunsvikt). Og da er det irriterende når han blir smittet når han endelig har blitt frisk igjen.

 

Vi passer alltid på å ha han hjemme til han er helt frisk.

 

Og jeg forstår at det er vanskelig for noen, det var det for oss også, så jeg ble nødt til å slutte i arbeid pga. at småen var så mye syk så han kunne få være hjemme til han var helt frisk.

Han har også en hjertefeil som gjorde tidligere at han var veldig utsatt i forhold til bakterieinfeksjoner og hadde lav terskel pga. antibiotokabruk.

Da er det litt kjedelig når syke barn kommer i bhg. for det førte til mye antibiotikabruk.

 

Ved oppkast er vi ekstra forsiktige.

Han har veldig skjelden omgangssyke, men han har melkeallergi og kaster opp om han får i seg mat..

Men.. selv om vi er 99.9 % sikre på at det er pga at han har fått i seg melk at han spyr har vi han alltid hjemme en dag ekstra for å se det an dersomatte hvisomatte det skulle være omgangssyke..

 

 

Det er greit at unger er sjuke, sånn er det bare.. men det er ingen som er tjent med at syke barn er i bhg. når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge en har barn i barnehage, kan en ikke unngå smitte uansett... en er gjerne smittefarlig før ting bryter ut....

 

er enig at barn skal holdes hjemme til allmenntilstanden er god igjen.... vi orker som regel ikke gå på jobb når vi ikke er i form....

 

dessverre tenker nok mange foreldre at det ikke er så farlig å sende barna i barnehagen, for der leker de jo bare... de tenker ikke på at det er mye folk ogmye som skjer... en ser jo selv hvor sliten barna er mot slutten av en dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det, eldste sønnen min har diabetes..

Og da han fikk spysjuka for ca 2 år sia, turte jeg ikke å gi han insulin, før jeg snakka med barneavd. der fikk jeg beskjed om å komme med gutten tvert, vi ble innlagt og han fikk næring via drypp, og dermed så fikk jeg høre at nå måtte han ta insulin..

 

Tok personen insulin etter at spya kom eller før...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det er risikabelt, så skjnner godt din frustrasjon.

 

Men så er det nå en gang slik at om man velger (må) ha ungen i barnehagen så følger det en viss risiko med. Spesiellt spysyke, influensa, vannkopper, forkjølelse osv smitter som bare juling. Og det er ikke bestandig lett å vite om ungen er smittsom. Feks vannkopper smitter lettest like før utbrudd. Hvordan det er med spysyke varierer vel, men jeg vet med sikkerhet at minst èn gang har alle ungene her i barnehagen vært friske, ingen med tegn på oppkast, men så har alle de store (7-8 unger) blitt syke i løpet av natta. Og da kan man ikke skylde på noen, slikt skjer.

 

Om du derimot vet med sikkerhet at noen har levert et sykt barn i barnehagen den dagen deres ble syk burde du si fra til vedkommede, evt ta det opp med styrer. Så kan de sende ut en påminnelse med hvilke kriterier som tilsier at ungen skal være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...