Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hei! Vi vurderer å snart anskaffe oss en hund. Vi vil ha en siberian husky eller en blandingshund(rottweiler,shaefer og retriever) Men hvordan er livet med en hund i grunn? Jeg kommer til å jobbe 3 dager i uken, kommer det til å gå bra? Kan noen fortelle om erfaringer ,råd osv:) blir veldig takknemlig for det:) Vil liksom være helt sikker på at vi kan strekke til...
snirkeline Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Vi har en engelsk setter og en beagle.To hannhunder som trives kjempegodt sammen:-) Hvis du skal jobbe bare tre dager i uken,burde ikke det være noe problem. Vet ikke om dere har tenkt å la den være ute eller inne når dere er borte..? Vi har et bur til hver av dem hvor de liker godt å ligge,tror de føler seg trygge der.De sover der om natta.Går en tur med dem på morgenen før jobb,de dagene jeg har fri blir det litt utpå formiddagen. Har laget en stor hundegård hvor de er når vi er på jobb,og ellers på formiddagen.Har et isolert hundehus de kan gå inn i når de vil. På ettermiddagen er det tur igjen,og da får de ligge/være i stua etterpå og kose seg. Foreslår en luftegård hvis dere skal ha den ute når dere er på jobb,med hundehus så den har mulighet til å gå inn. Hvis dere skal ha den inne er det greit med et bur.Om de er vant til å være der,føler de seg trygge der.Men det må være såpass stort at de kan få snudd seg og beveget seg litt der. Og hvis dere ønsker å ha den løs inne,er det greit å stenge av et rom den er i.De har lett for å bli mer usikre hvis de har mye åpen plass rundt seg når de er alene.Og da fjerne mest mulig av tyggbare ting:-) Vi hadde rottweiler tidligere,han var på kjøkkenet når han var alene:-) Lykke til:-)
hund&barn@fullrulle Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Jeg har to små hunder. For vår del er livet med hund hærlig. De går godt sammen med barna, er snille og rolige, trenger ikke all verden trim selv om de får tur daglig. Går på utstilling med en av dem og trener til det en dag i uken. Har pelsstell ca 1 time om dagen. Til gjengjeld har jeg alltid selskap selv om de andre menneskene i huset er borte om dagen. Det er masse masse kos og verdens beste gledesspredere. De hundene du har valgt er jo hunder som krever masse mer i forhold til både fysisk og mental trening. Husky er i tillegg en hund som helst vil være mest mulig ute. Du må regne med i allefall 1 time fysisk trening om dagen og bør også trene de mentalt (spor, lydighet osv osv) 1 time for de må få bruke hjernen sin. De må sosialt trenes fra de er små, for det kan fort være hunder som er veldig en-manns knyttet og kan bli skeptiske til andre mennesker og hunder når de ikke er vant til det. Selv ville jeg ikke valgt noen av de rasene der som ren familiehund, og 3 dager i uka er mye det også med valp om dere alle er borte f.eks 8.16 de dagene.
gunnelisa*fikk jente 06.01.07* Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Jeg har hund, ei rottweilerjente som er like gammel som vesla mi 8 mnd. Det er ganske hektisk egentlig, med tanke på turer som må gåes,trening,stell osv. Og med med den rasen, og blandinga som du har skrivi, så kreves det en hel masse tålmodighet og tid til å få tassen ( som blir både stor g sterk) , til å oppføre seg, for ingen av de ovennevnte er gode og ha med å gjøre hvis de ikke får de utfordringene og treninga de trenger ( det blir jo forsåvidt ingen da,men dette er ganske egenrådige og strie raser) Men hvis jeg skulle valgt, så ville jeg tatt den blandinga istedenfor husky, veit av erfaring som hundeinstruktør at huskyen egner seg egentlig best som "enmannshund", fordi de trenger utrolig mye mosjon, og disiplin, noe som det kan bli litt dårlig med om det er flere som skal være med å oppdra den. Det er kjempeviktig å være skikkelig konsekvent, nytter ikke å si nei hvis den får lov av andre. Men selvfølgelig, det er ditt valg. Jeg personlig ville ikke anskaffa valp hvis den var nødt til å være alene 3 dager i uka, men det er meg da
Audacious Angel Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Vi har to stk staffordshire bull terriere. Egentlig fire, men to er på for, driver oppdrett. Livet med hund er supert,du kommer deg masse ut og hunden kan gi masse glede om du velger riktig rase for dere. Det er kjempe viktig å velge riktig rase!!! Du kan lese deg frem til mye på nkk.no og canis.no. Ellers er det lurt med valpe kurs, for sosialisering både på valp og eier. Det er også veldig gøy å se hvormye man kan lære en hund. Noen tips før man kjøper hund: *Pass på at det er rasen for dere *Kjøp hund av skikkelige oppdrettere (oversikt på nkk) *Ta dere god tid og spør og grav masse hos oppdretter, kan han/hun ikke svare dere gå til noen andre. *Pass på at dere har tid og overskudd, en hund skal være en berikelse for familien ikke en belastning.
Gemini77 Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Vi har en herlig schæfer tispe på 2,5 år. Hun er veldig rolig og snill så det er ikke noe problem med henne og lillegutt (selv om hun helst skulle ønske det ikke var barn tilstede..) Nå som jeg har henne så kunne jeg selvfølgelig ikke tenkt meg å vært foruten henne, men for å være helt ærlig, så er det MYE jobb!! hadde jeg skulle gjort det om igjen (skaffet oss hund) så hadde jeg ventet til ungene var så store at de faktisk kan hjelpe til med hunden. Hverdagene flyr av sted for det er mas fra vi står opp kl 6 til poden har lagt seg og hunden har vært på tur. Som regel får vi satt oss ned ved 21 tiden. Men her jobber vi fult begge to, så det blir litt anderledes. Men må si det er slitsomt å få stellet av både meg og barnet før vi drar om morgenen fordi mannen er ute på tur med hunden. Og når guttungen har lagt seg så er det min tur til ¨å gå ut på en lang tur. Det blir en anderledes hverdag, men man venner seg fort til det, og kommer raskt i rutiner. Husk at det er masse jobb med hunder, særlig de rasene du nevner. Og som en over her ville jeg vært forsiktig med husky, da de krever veldig mye! En hund krever mye stimuli - både når det gjelder turer og hjernetrim! Men som sagt så elsker jeg jenta mi, og er så glad vi har henne! :-)
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 6. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2007 Det er hovedsaklig jeg som kommer til å ta store deler av ansvaret, for jeg vil ha en slags hobby + at samboer bare vil ha en hund.. jeg ønsker å kunne trene, gå turer og trene slede med en siberian husky. Vi bor "i dalen" på gård, hvor det er snø halve året. Hundegård kommer vi til å bygge og selvfølgelig isolere det ,da det fort kan bli 40- om vintern. Jeg ser på siberian husky som den kurrante rasen for meg/oss. Det er jo en snill hund selv om den er krevende, man må bare ha disiplin og være en god leder. Men vil dere anbefale en annen hunderase, som er enda bedre?
Audacious Angel Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Jeg synes jo utifra det du forteller at en husky høres ut som noen du kan takle, også i forhold til at den skal "brukes". Det er som jeg sa tidligere veldig viktig å være klar over vilken rase man velger, og at den rasen passer deg/dere og hvilke planer dere har for hunden. Huskyen går jo for å være en ganske stri hund som trenger god mental trening og masse mosjon. Men for de rette eiere er dette en super rase. Jeg er ikke så kjent i husky oppdrett, men har hørt at det finnes mye rart der ( som i alle andre rase oppdrettere... ) Noen er bare ute etter å tjene mest mulig menger. Ta kontakt med raserepresentanen og hør hvilke anbefalinger de har.
hund&barn@fullrulle Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 Det høres jo ut som du har tenkt en del på dette da. All treningen høres veldig bra ut, men husk sosialiseringen og det mentale likevel om den i hele tatt skal fungere som familiehund. Litt skeptisk til hva du har tenkt med den når den er helt liten da. Hvordan blir det med jobb da?? Det må du i allefall tenke på Jeg ville anbefale å se på Eurasier om du ønsker deg en sånn type hund. Jeg har to "mopper" og stortrives med det. Så å gi raseanbefalinger er ikke bare lett, for det er jo smak, behag og ikke minst hva man skal bruke de til
nickoline og supermann Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 Har Golden retriver hann på 8 år. Livet med hund består i mye glede og en del hår......... he he. synes han får mindre oppmerksomhet etter at vi fikk barn, men nå får han jo oppmerksomhet fra barnet også. dessuten kan vi nå gå i skogen med meis på ryggen. Vi stortrives med hund!
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 6. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2007 takk for svar, vi får tenke litt til på det:-) har gjort research nå i over et halvt år.. ønsker meg så inderlig en hund. ;-) Men får gjøre litt mer research og se om jeg kanksje faller for en annen rase. Takk for råd og vink=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå