Gå til innhold

HJELP!!!! DET KLIKKER SNART FOR MEG!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper den overskriften får endel til å åpne innlegget og at det er noen flinke og snille damer som kan hjelpe meg....for nå er jeg ganske desperat her.

Det er Milla og denne søvnen hennes da....trodde jo i begynnelsen at jeg hadde fått meg en sovebaby - hun sov mye, var lett å få til å sove og hun sov stort sett greit om nettene. Stort sett 3-4 timer i slengen, og inni mellom opptl 7 timer:o) Sa til alle at å få nr to bare var en lek i forhold til nr en...yeah right...

De siste ukene har hun begynt å bli vanskeligere og vanskeligere å få til å sove - det går stort sett greit om dagen, men når kvelden og natten kommer er det et mareritt. Trodde først hun var så overtrett at ingenting hjalp, for en periode sov hun bare en dupp på ca 2-3 timer på dagen...så bedret det seg...men ikke sovingen om kevlden - det blir bare verre og verre.

Det er ingenting som nytter. Pupp vil hun ikke ha, smokk ta hun ikke og byssingen hjelper bare en liten stund. Enden på visa er at hun ligger og hyler seg i søvn mens jeg prøver alt jeg kan for å bysse og trøste. Hun bruker vanligvis 1-2 timer på å sovne.

Nå har søvnintervallene bare blitt kortere og kortere også. Begynte som sagt bra, så ble det 2-3 timer og nå er det 1-2 timer. Så våkner hun og det er like vanskelig å få henne til å sove igjen....i natt forløp det seg sånn: Fikk henne til å sovne rett over midnatt. Våken halv 2. Våken og hylte til kl 4. Sov til rett før 6. Våken og hylte til kl halv 8. Siden har hun sovet.... Jeg er så utslitt!!!!! Hadde hun i det minste tatt smokk - ser for meg hun kunne roet seg med den....men, nei:o(

Prøvde å pumpe meg for å gi henne flaske om kevldene, sånn at hun skulle bli god og mett. Det funket en kveld...da sov hun i 5 timer og sluknet som et lys....men de andre gangene jeg prøvde hylte hun i en times tid før jeg bare gav opp å gi henne flasken.

Ikke vil hun ligge i egen seng heller. Har prøvd å legge henne i sengen sin etter hun har sovnet (hun sovner stort sett liggende inntil meg mens jeg rugger henne), men da våkner hun med en gang igjen, og er lys våkne - sånn at det tar nye timer å få henne til å sovne.

HJEEEEELP! Vær så snill å kom med tips til meg - hva som helst....jeg er desperat! Hun er forresten snart 6 uker gammel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men har du forsøkt å gi litt mme på kvelden? Kan jo være at du har litt lite eller litt "tynn" melk for henne mot kvelden. Vår mellomste måtte vi pent samsove med til han ble 4-5 mnd, han sov godt inntil meg, jeg sov ikke...

Skrevet

Sånn har vi hatt det også,men det blir bedre;o)

Vi hadde samme problemet,men her måtte det sulles på dagtid også..

Nå er han 10 uker og alt går som en drøm..Så du må bare prøve og holde ut så tror jeg d blir bedre snart.

Jeg begynte med flaske for å være sikker på at han var go og mett så la jeg han kl 20 for å være sikker på at han ikke ble overtrett..

Vet ikke om jeg har noen gode tips annet enn at det mest sannsynlig går over av seg selv snart.

Gutten vår nektet og sove i egen seng,nektet og sovne av seg selv og alt det andre du nevner..

Men nå er det ingen problem lenger,la jenta ligge ved siden av deg vist hun roer seg der..

Hun er så liten at nærkontakt er veldig viktig for henne virker det som..

Lykke til!

Skrevet

Men hun nekter jo å ta flaske....:o( Jeg hadde for lite melk til storebror - han måtte få grøt fra han var 3 mnd siden han la på seg så lite - så er jo redd for at det skulle skje igjen - men det ser ut som om hun legger godt på seg (var 3350g ved fødsel og 3705g da hun var 21/2 uke) + at det renner jo over med melk her....

Skrevet

Ja, hun kan bare ligge ved siden av meg om det er det som skal til - men det ser ikke ut til at noe får henne til å sovne på en grei måte - det er vondt i et mammahjerte når babyen min hyler til hun sovner uten at jeg får gjort noe for å roe henne:o(

Skrevet

Det var bare et forslag. Vet min mormor og mamma hadde begge mye melk, men den var for tynn slik at de måtte gi litt tillegg på kvelden. Ikke lett om hun ikke tar flaske da, du kan jo prøve å helle litt fra kopp eller bruke engangssprøyter om du vil prøve.

Skrevet

Hei Rutletutt, vi hadde akkurat samme problemet. Jeg holdt på å besvime (bokstavelig talt) av utmattelse. Helt til samboeren min foreslo at vi skulle legge henne inn på eget rom. Med tungt hjerte gikk jeg med på dette, selv om det bare er en tynn vegg imellom;) Da sovnet hun av seg selv helt uten gråt (!!!) og sov plutselig mellom 5-7 timer i strekk og har gjort det siden::)) Det er 3,5 uker siden så krysser fingrene for at det forsetter! Såååå deilig, vi har blitt en uthvilt familie med masse energi.

Skrevet

Dette endret automatisk soverutinene om dagen forresten også passer vi på å gi MASSE kos og nærhet om dagen når hun er våken(det gjør du helt sikkert også altså:) , tenkte bare å nevne det)

Skrevet

Heisann.

Vet ikke om du har prøvd dette,men her hos oss så blir gutten veldig ilter om kvelden,nekter å sove. selv etter pupp og flaske. Så det vi gjør er at sambo holder han sånn at han ligger på magen og bysser han i søvn på den måten. Så går jeg å legger meg,og når han skal ha mat igjen kommer sambo inn til meg med han og etter det måltidet sovner han fint. For når gutten ikke kjenner lukten av meg og mat så hjelper det. og så får jo jeg sovet litt aleine. legger meg kl.22 og gir mat igjen kl.24.

Skjønte du noe av dette? jeg er dårlig på å forklare....

Skrevet

Ja, kanskje jeg skulle prøve det. Takk for tips:o)

Skrevet

kan nok være en ide om pappaen kan fikse legginga ja! her gjør pappaen det, og etter at vi begynte med det, legge henne alene, klokka ni, og pappaen gjør det, så ikke jeg lukter melk, så sovner hun så lett som bare det.

hun ble aalt for trøtt om vi la henne etter dette.

noen barn sovner dersom du støvsuger litt, etter å ha lagt dem!

i ekstreme tilfeller; en biltur?

virker det som om hun har vondt i magen, er sulten eller lignende, eller bare skriker hun for oppmerksomhet?

Tre spiseskjeer med fenikkelte på kvelden til jenta mi, gjør underverker. hun promper som et uvær hele natta, men hun lar seg ikke merke med det..

bare enkelt og greit kokt vann med skje er også veldig populært. tran har også god virkning på magen. gi før amming.

du kan jo også forsøke å gi bittelitt sukkervann før hun legger seg, for å "dope" henne litt. men det er jo ingen varig løsning.

-men har du feks forsøkt å dyppe smokken i sukkervann, sånn at hun opdager at den er en positiv ting?

eller mitt yndlingstriks; legg jenta i senga, stryk en finger over neserota (da lukker de øynene, vet du) mens du synger en nattasang, vuggevise etc (samme hver kveld) og la for all del lyset være av.. etterhvert som hun roer seg, stryk saktere og saktere til du slutter, fortsett å nynne..

nynn saktere og saktere og saakteeeereeee... og fjern deg sakte men forsiktig fra barnesengen..

dersom hun sovner feks i vogna på dagtid, hva med å bruke den også på kvelden? rull den inn på soverommet, og vugg den.

-men vi har hatt hell med å skille på dagseng og nattseng da...

du får se om du kan bruke noe av dette, om du ikke har prøvd det før?

Skrevet

Vi gjør det Vintersol sier her, triller vogna inn på rommet hennes på natten. Har hatt kjempegod virkning av det, også har vi det trangt og godt i vogna med helsetepper som er rullet til et rede rundt henne.

Skrevet

Fenikelte og sukkervann skal prøves. Har prøvd minifom - men syns ike det har hatt noen virkning. Akupunktur har vi også prøvd - og det har blitt litt bedre. Hun prumper mye om natten, ja...

Har brukt stryke-over-nesa-trikset også, men det funker bare når hun har roet seg nok til at hun ikke hyler og hun nesten er sovnet.

I vognen sover hun bare når jeg triller....står det i ro våkner hun med en gang...

Var på nippet til å ta meg en biltur i natt, ja....men ikke alltid hun sovner av det heller;o/

Skrevet

Heisann

vår si var på samme måten når ho var so lita,vi trodde d var kolikk og gikk til kiropraktor,var litt bedring men ikke mye,fortalde d til helsesøster da vi var på 8ukers kontroll me henne.da kunne hun fortelle at der var noe som het kiss syndrom,det er ikke så alvorlig,d er en slags stivhet i nakken,som fysioterapeut eller manuellterapeut kan ordne,vi gikk der ca 4 ganger og jenta var som ny:)i tillegg begynte jeg å gi henne noen ts med grøt hver kveld..kan også ta med at på dagen så kunne hun fint ligge på ryggen å sove,men når natta kom so ville hun kun ligge på magen...vi var bare nødt å la henne få gjøre d..for viss ikke så var vi oxo so slitne at d ikke var noe hjelp i oss på dagen omtrent..

håper kansje at dette hjelper litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...