Selphy Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Siden vi er inne på den debatten nå.. hadde bare vært gøy å vite.
Gjest Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Jeg har født 3 barn og har hatt planlagt epidural alle tre gangene.
fru.britta Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 jeg har født en gang med epidural..var egentlig veldig innstilt på å klare meg uten,men siden det tok så lang tid,fikk jeg tilslutt...hadde aldri klart meg uten tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Jeg har født med epidural - og stolt av det :-)
betty74 Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Født med epidural og tror ikke det hadde gått så bra uten...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 Hvor stolt, -siden du likevel bruker anonym-knappen?? Ikke fordi jeg er imot epidural, men..
Polyanna71 Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Min første fødsel var med epidural. Det var greit, for alt var såinnmari hektisk og gikk så fort, samtidig som at jeg så for meg 8 timer til med det samme...Men jeg syns jeg ble veldig bundet av den, følte meg medisinert og som "pasient", og hadde ingen trykketrang. Mine to neste fødsler var uten epidural eller annen medikamentell smertelindring, og var for meg mye bedre opplevelser. Men epidural-fødselen var fin den også, altså. Jeg bare visste ikke hvor bra det KUNNE være. (Gal dame som liker å føde. ;-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Min mening får nok masse motstand her, men jeg mener faktisk at epidural bør være en nødløsning hvis man absolutt trenger det, og ikke en selvfølge som man til og med planlegger på forhånd. Kvinner har jo i alle år FØR epiduralen klart å føde, og fødesmerter er jo en naturlig del av en kvinnes liv. Jeg tenker sånn at "hvis en kvinne for 100 år siden, eller en kvinne i u-land klarer å føde uten smertestillende, hvorfor skal ikke vi klare det?" Det er bevist at vår smerteterskel ikke er NOE lavere enn deres, så for meg virker det egentlig litt ulogisk at man sier at man ikke hadde klart seg uten epidural. Selvfølgelig klarer vi det! En annen ting jeg lurer på med de som planlegger epidural, er om de vet at barnet også blir bedøvd? Tar dere det med i vurderingen? Både for barnets skyld, OG ens egen (bevegelsesfrihet, naturlig opplevelse av fødselen osv.) mener jeg det beste er å bruke andre alternativer (vann, pust, avspenningsteknikker, berøringsavslapping fra en hjelper, massasje osv...), det finnes så mange andre enn kjemiske stoffer som går rett inn til barnet. Skjønner at en del kanskje kommer til å ta dette personlig og ta seg nær av det, men synes det er synspunkt som fortjener litt plass, så her er det :-)
J@h@ Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Ble litt forvirret jeg nå. Hvordan påvirker epiduralen fosteret? Det er en blokkering av nerver i ryggraden til mor så vidt jeg har forstått det, men kan hende jeg tar feil. Jeg har født 2 ganger og venter min 3. Min første fødsel var uten epidural grunnet sprøyteskrekk og at jeg hadde bestemt at jeg ALDRI noensinne skulle ha epidural, nettopp fordi man i den 3. verden klarer seg uten etc. Jeg skulle da ikke være noen pyse!! Tok 67 timer fra vannet gikk og 19 timer fra jeg hadde 3 cm åpning til babyen var ute. Fikk ikke full åpning og ble satt på kur i tillegg. Husker nesten ingenting av fødselen som nesten endte i hastesnitt, jeg var så bortreist i smertehelvetet som jeg kunne bli. Jeg har og har alltid hatt lav smerteterskel bare så det er sagt. Min andre fødsel. Vannet gikk og 12 timer senere begynte riene. 12 timer etter det hadde jeg vel 4/5 cm åpning. Riene gikk da i ett uten pause og panikken tok meg for å være helt ærlig. Da innså jeg at selv om jeg gjerne ville klare meg uten smertestillende var det idioti å ikke få epidural da jeg visste at fødselen kom til å vare (og det gjorde den i over 12 timer til!) Å få epidural var det beste valget jeg kunne tatt. Jeg ble våken og opplagt og fikk en mye bedre fødsel da jeg virkelig var tilstede i det som skjedde. Så med min 3 går jeg inn med åpent sinn. Synes jeg smertene er for ille ber jeg om epidural igjen, så enkelt er det. Og bevegelsesfriheten er ganske god i dag, det er ikke lenger snakk om å være lenket til sengen. Jeg kjente riene som voldsomt press, men ingen reell smerte. Var en veldig fin naturlig opplevelse for meg i alle fall. Det har ikke noe med at vi ikke klarer det anonym over her, det har med at vi har et valg og noen av oss velger da å bruke epidural da det føles som det beste for oss. Jeg har ikke tenkt å tvinge mitt syn på noen, jeg har respekt for at andre har andre meninger, men jeg synes at den samme respekten bør gå begge veier, uansett hvordan man ser på en sak!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Anonym 3:34 Tror du har postet innlegget ditt på feil tråd. Her spør man etter de osm har født MED epidural, ikke om man bør eller ikke bør bruke epidural. Men når du først har gjort det, vil jeg gjerne svare deg på det du skriver. Å argumentere mot epidural ved då si at kvinner har født uten epidural før oss i f.eks Afrika og i gamle dager i Norge henger ikke på greip. Ja de har født og mange har jammen meg mistet livet også. Og da på grunn av at de ikke hadde tilstrekkelig med smertelindring. Når en kvinne har ekstreme smerter som noen fødsler gir og varer veldig lenge så har kvinnen er større behov for f.eks epidural enn en kivnne som ikke har så store smerter eller har en kortere fødsel. Fødsler er så forskjellige både smertemessig og varighet så å sammenligne fødsel blir bare teit. Både mor og barn kan miste livet eller få store skader ved å ikke bli gitt epidural. Dette fordi dersom livmoren blir utslitt og full av melkesyre ved en veldig terg åpningstid, så klarer hun ikke lenger å puste riktig og barnet får derfor lite oksygen og hjertelyden faller. I verste fall ender dette med at barnet dør, i noen tilfeller ender det med at kvinnen er for utslitt til å presse ut barnet og det ender derfro i haste og katastrofe KS. I afrika har de ikke mulighet til å utføre haste KS, ergo så dør ofte både mor og barn. Dette skjedde også i Norge før epiduralens inntog. Epidural påvikrer IKKE barnet i negativ forstand. Tvert i mot så kan det bedre oksygenopptaket til barnet og kvinnen får slappet av og hente seg inn. Epidural kan for mange derfor gi en mer positiv opplevvelse av fødselen der de er til stede og ikke minst er i form etter fødselen i stedet for utslitt. Epiduralen som gis i dag lenker ikke kvinnen til senga. Den er laget slik man kan stå på beina, og kjenner i større grad pressriene og kan derfor være med aktivt å presse ut barnet. De komplikajsonene du snakker om er i forhold til den gamle typen epidural - den som gis ved KS og andre operasjoner. Synes det er tåpelig av deg å komme med skremselspropaganda i forhold til epidural som i tillegg er direkte feil. Du snakker om fødselsopplevlese...det er mange kvinner som har fått ødelagt sin fødselsopplevlese på grunn av at de ikke har blit tilbudd epidural eller fordi de hardnakket har sagt de ikke vil og angrer bittert i ettertid. Og for de som har bestemt seg for å ha epidural på forhånd; so what? Er det liksom et nederlag å benytte seg av smertelindrende i 2007 når vi bruker smertelindrende ved alle andre typer situajsoner som er langt mindre smertefulle enn en fødsel kan være? Det betyr ingenting at å føde er naturlig - smerten kan jo være like sterk som ved f.eks amputasjon av et bein. Hvis du har hatt lette fødsler og derfor ikke trengte epidural og har positive minner fra din fødsel så er jo de flott. Men vis nå litt mer respekt for de av oss som ikke har hatt det. Jeg sier igjen: fødsler er forskjellige og det handler langt i fra bare om hvilken innstilling man har eller hvordan man takler riene. hvis dette er vanskleig for enkelte å forstå, så mangler de kanskje evnen til å forestille seg og evnen til empati :-)
likkjepetra Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg fikk epidural når jeg hadde 7-8 cm åpning. Da måtte jeg bare få litt pause fra smertene og hvile litt før pressriene satte inn. Pressriene kom for fullt når dem skulle og jeg klarte å presse nurket ut på en halvtime. Jeg mener jeg har en høy smerteterskel, jeg pusta godt, men var helt utslitt. Synes fødselen var et smertehelvete fra første rie... Er veldig innstilt på epidural denne gangen også, men ser det selvfølgelig an.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 første gang med epidural. andre gangen uten. 3 gangen skal jeg også gjøre det uten:)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #14 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg får gjøre det klart en gang til: Så lenge det er LIVSnødvendig, så er jeg helt for epidural, det jeg ikke skjønner er de som bestemmer seg for det på forhånd fordi de GÅR UT IFRA at de ikke "klarer" det. Det eneste jeg sier er at kvinner er født for å føde, man kan jo ikke være uenig i det?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #15 Skrevet 5. oktober 2007 Hvis du synes det er "tåpelig" å komme med fakta -fra 2007-, så er det ditt problem. Skjønner at du er veldig for bedøvelse, men jeg synes det faktisk er bedre å oppfordre kvinner til å føde selv fordi de faktisk er i stand til å klare det, ser ikke noe negativt i det! Føde er mer naturlig enn å amputere et bein, herregud... aldri hørt om positive vs negative smerter eller? Smerter med et mål, smerter som man vet årsaken til osv... (det er positive smerter som går an å gi seg hen til). Innstinktene forteller oss når en smerte er farlig, og da prøver vi å unngå disse. Fødselssmerter er IKKE farlige (som oftest da), så jo, det handler litt om hvordan vi er innstil og forberedt på disse smertene. Og hvis du trenger mer fakta om innstinkter, naturlig fødsel og kvinners indre styrke, så foreslår jeg å lese en bok eller noe om det, for det virker det som om du har unngått, og det synes jeg er synd, mest for din egen del :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #16 Skrevet 5. oktober 2007 Livsnødvendig - men hvem vet hva som kan komme til å bli livsnødvensig? Det vet man ofte ikke før det er blitt for sent. Ikke alle kvinner er skapt for å føde da mange har for smalt bekken eller har en livmormunn som ikke åpner seg til tross for harde rier over lang tid. Hvis alle kvinner var skapt for å føde, hadde vel ikke millioner (ja faktisk millioner) av kvinner hvert år dødd som en direkte følge av fødsel og svangerskap. Jeg er ikke "veldig for bedøvelse", jeg er for VALGET om smertelindring uten at andre skal blande seg inn og komme med skremselspropaganda om epidural og annen "fakta" om at det er best å føde uten epidural. Om det er best å føde med eller uten epidural er høyt individuellt og ingen som ikke har opplevd alle typer fødsler som finnes, kan uttale seg om noe annet. Fødselssmerter er ikke like vonde hos alle kvinner fordi fødselsforløpet er forskjellig og hvor riene sitter i kroppen er forskjellig. Det samme gjelder smerten som riene gir. Man kan ikke alltid bestemme seg på forhånd for å ikke ha epidural fordi man vet ikke hvordan fødsel man får. Slipper man å bruke det så har en vært heldig. Klart det er vondt uansett, men ikke alltid uuotholdelig vondt og gjerne ikke så fryktelig lenge. Derfor kan man i slike tilfeller også klare å føde uten spidural Du snakker om positive og negative smerter. Si det til en kvinne som ligger i flerfordige timer med grusomme rier men som ikke åpner seg som normalt. Det kan ha stoppet opp på 7 cm i 6 timer etter å på forhånd ha ligget i 10-15 timer med store smerter. Da er det ikke lett å holde seg positiv og tenke at det går fremover og snart er hun i mål. Da ser man heller på det man opplever som smerte uten mening fordi kroppen ikke virker som den skal, man blir demotivert og utslitt. Åpner man seg derimot normalt så ser man fremgang og for hver ri vet man at man er nærmere fødsel. Da er det lettere å holde seg positiv og holde motiavsjonen oppe. Hehe, hva vet du om hva jeg har lest eller ikke? Selv om du tydeligvis ikke tror det er mulig, så er jeg en av de kvinnene som hadde en fryktelig lang fødsel og fødte UTEN epidural. Jeg hadde forberedt meg gjennom hele svangerskapet og lest om fødsel, de ulike stadiene, pusteteknikker, visualisering og hele pakka. Jeg var positivt innstillt og gledet meg til å bli mamma. Desverre gikk det ikke så bra. Jeg hadde fødsel som startet med vannavgang med rier som fulgte med en gang. Jeg hadde vonde rier med 5 min mellomrom fra første ri. Pustet konsentrert og rolig. Etter 10 timer hadde jeg bare 3 cm åpning. Det var nå riene begynt eå bli virkelig smertefulle. Åpnet meg ikke full en halv cm i timen til tross for rier som nå kom med 1-3 minutts mellomrom. Jeg kastet opp, skalv og var utslitt. Til tross for dette pustet jeg rolig og dypt og konsentrerte meg om å slappe av i kroppen fordi det var det jeg hadde lest som skulle gjøre smertene mindre. Etter 13 timer i denne tilstanden hadde jeg full åpning. Det var bare så vidt jeg klarte å presse ut barnet. Barseltiden min var ødelagt fordi jeg var så sliten etter fødselen. Jeg husker tilbake på fødselen min som et svart hull jeg skulle ønske jeg kunne viske ut av minnene mine. Jeg er overbevist at hadde jeg hatt epidural i halve delen av fødselen min, så hadde jeg hatt en mye bedre fødselsopplevlese å gode minner fra den.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg fikk lyst til å slenge meg med i denne debatten, som ser ut til å ha blitt en debatt for eller mot epidural. Jeg er en av de politisk ukorrekte damene som har bestemt meg for epidural på forhånd. Hvorfor i all verden skal jeg ha det vondt når det finnes et bra bedøvelsesmiddel mot smertene? Ja, jeg vet at alle fødseler er forskjellige og jeg vet at smerten er forskjellig, MEN jeg har aldri snakket med et eneste menneske som ikke har sagt at det gjorde vondt. Så på samme måte som jeg vet at hvis jeg får vondt i hodet så har jeg bestemt meg for å ta paracet eller hvis jeg må ha ks blir det bedøvelse, og ved vaginal fødsel skal jeg ha epidural. Argumentet med positiv og negativ smerte kjøper jeg ikke. Vondt er det uansett, hva er da galt med å få epidural som gjør tingene litt mindre vondt? Jo, vi lever faktisk i 2007, epidural er funnet opp, og er til for å brukes av kvinner som opplever smerte under fødsel. Dersom epidural (eller paracet eller alle andre typer bedøvelsesmiddel) hadde vært funnet opp for 100 år siden hadde nok kvinnene takket ja til det da også.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #18 Skrevet 5. oktober 2007 Skjønner ikke helt hva du krangler etter. Jeg forstår at noen får epidural hvis de ikke orker mer og fødselen avhenger av det, hvor mange ganger må jeg si det? Det jeg synes er unødvendig er de som bestemmer seg for det på forhånd- de kan jo ikke vite på forhånd at de ikke tåler det! Jeg mener man bør gå positivt inn i en fødsel men troen på at man skal klare det, og hvis det ikke går, så kan man ta det da. Og jeg forstår ikke at du kaller fakta for skremselspropaganda, jeg mener de faktaene er gode grunner til å prøve uten, og det er vel ikke noe galt i det! Synd du hadde en fæl fødsel, men andre kan vel få lov å vurdere de gode grunnene til å unngå bedøvelse uten at du skal drive "omvendt skremselspropaganda" ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #19 Skrevet 5. oktober 2007 De klarte det uten, så hvorfor klarer ikke du? Forskjellen med paracet og epidural er at epidural påvirker barnet! men du må jo bare gjøre som du vil. Jeg klarer det uten og vil føle meg utrolig sterk og som en ekte kvinne etterpå :-)
likkjepetra Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg er ikke i tvil om at jeg er en sterk og ekte kvinne uansett epidural eller ikke! Jeg er sterk nok til å bestemme over min egen kropp og jeg vet når barnet mitt og jeg har det best!
gladmage Skrevet 6. oktober 2007 #21 Skrevet 6. oktober 2007 Født med to ganger... prøvde uten begge gangene men når sm blir så store att jeg blir redd jeg ikke skal klare det roper jeg på epidural....
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #22 Skrevet 6. oktober 2007 Anonym 20:03: Epidural er IKKE skadelig for barnet! Det er renspikka tøv du slenger ut her. Hva er det du driver på med egentlig?? Prøver å gi kvinner som har brukt epidural dårlig samvittighet fordi de har hatt så vonde fødsler at det har vært nødvendig med epidural? - Dårlig samvittighet som de IKKE skal ha! Du klarte det uten fordi din fødsel tydeligvis ikke var grusom nok til at du trengte epidural. Du har tydeligvis lite menneskekunnskap og empati - helt utrolig! Du er slettes ikke sterk (en sterk person er nemlig ydmyk) og i mine øyne veldig lite kvinne som oppfører deg på denne måten mot andre kvinner på et så følsomt tema som fødsel er!!!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #23 Skrevet 6. oktober 2007 Det som forundrer meg er at de som har født med epidural, har tydeligvis et veldig sterkt behov for å forsvare det. Ikke spør meg hvorfor... Jeg prøver ikke gi noen dårlig samvitighet, det virker som dere klarer det helt fint selv, det er det rare her. Jeg forklarer bare gode grunner til å føde uten, det er dere som velger å ta dere så utrolig nær av det. Tenk over det du! Og om du mener jeg ikke er sterk, så tar jeg meg selvfølgelig ikke nær av det ;-) Kvinner som ikke tåler smerte og i TILLEGG føler stort behov for å forsvare seg ang. det her inne, DET kaller jeg svakt! Og om sånne "kvinner" velger å bruke kreftene på å angripe meg og påstå alt mulig rart om meg (fordi du har behov for å heve deg) så ler jeg bare ;-)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #24 Skrevet 6. oktober 2007 Og tydeligvis må jeg gjøre det klart ENDA en gang (men nå gidder jeg ikke fler ganger!) : Jeg er FOR epidural når det er NØDVENDIG, jeg er MOT når det IKKE er nødvendig! Så før dere "argumenterer" mot meg, så les den setningen 5 ganger så den kanskje går inn i hodet deres, og dere kanskje ikke har noe å argumentere med... Dere sier jo bare om og om igjen, at de som trenger epidural bør få det. JA! Da er vi jo enig da!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #25 Skrevet 13. oktober 2007 Herregud for en dåsemikkel du er, du som mener du er sterkere enn andre kvinner fodi du føder uten epidural!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå