Lille søtnos Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Jeg er det. Jeg tror også at alle mennesker er skapt av den samme skaperen enten man tilber Gud, Allah, Buddah eller andre.
Gjest Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 hva legger du i religiøs? jeg tror ikke på gud i form av gud, jesus, allah .. buddah er forsåvidt ikke en gud men jeg tror på at det finnes en høyere energi som styrerer oss og som veileder oss, en altomsluttende kjærlighet og renhet. og så tror jeg sef på buddah..
Har byttet nick ! Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 nei, er nok litt mer nsturvitenskapelig orientert...
VinterSol+2 Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 jepp. jeg er relliøs;-) OG jeg er naturvitenskapelig orientert. faktisk.
Har byttet nick ! Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 naturvitenskapelig mente jeg
Gemini77 Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 Nei, det er jeg ikke. Og jeg er også naturvitenskaper. Studert og jobber som molekylær genetiker. For meg er det selvmotsigende å tro på evolusjonen og Gud på samme tid. Iallefall hvis man tror på Bibelen som en del av gudelæren.
Gjest Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Jeg er en slags agnostiker, dvs jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn hva de fleste kan se, men jeg har ikke noen anelse om hva det er, men jeg tror det en dag vil kunne bli forklart vitenskapelig, bare at vitenskapen er altfor underutviklet til det enda.
Diva Muffin Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 Nei. På ingen måte. Men jeg tror på gud. Som noe menneskeskapt. Når noen tror, så finnes gud. Jeg leser Kristin Lavransdatter for tiden, og det endrer visst synet jeg har på kristendom. Sigrid Undset var praktiserende katolikk, så bøkene havner naturlig nok om en del religion. Før har jeg tatt kirken for å være en institusjon som har rettferdiggjort tortur, mord og senket kvinners posisjon.. Nå har jeg kanskje fått et bedre innblikk i hvor mye trøst denne gud kan gi enkelte. For noen er det rett og slett for skummelt at de får sine tilmålte 75 år på jorden før det er slutt. Da er det sikkert fint å tro at de gjerningene man gjør på jorden gir en opphøyet posisjon senere. Men jeg kommer aldri til å annerkjenne kristendom som noe som er fint og flott. Det er fortsatt en grunn til diskriminering, selv i dag.
WP-TLogPeanut Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 Nei det er jeg absolutt ikke. Jeg nekter å tro at det finnes en gud,når det skjer så mye jævelskap her i verden. Det finnes ingen mening i det! Og ikke kom med at det er pga menneskets frie vilje,som ikke gud kan styre. for hadde han sett at menneskene han har skapt oppfører seg så fælt mot hverandre,kunne han vel bare skapt dem om??
VinterSol+2 Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 jeg tror på å skille religion og religion. om noen skjønner hva jeg mener med det. er utrolig mye dritt som er gjort i Guds eller Allahs navn osv osv, uten at jeg tror det er dette religionen egentlig handler om. For mennesker er nå en gang hverdslige, og vi gjøre mye skit mot hverandre, for egen vinning, osv. dette vil jeg aldri aldri annerkjenne. Den personlige religiøsiteten, derimot. Den respekterer jeg veldig. Og jeg tror de aller fleste av oss har en religion, et livssyn eller en ideologi (dvs at det ikke nødvendigvis inneholder det overnaturlige, det kan like gjerne være en politisk ideologi som gir mening i livet) som vi forholder oss til. Det handler om livssyn og menneskesyn. Derfor kan jeg annse meg selv som både religiøs og "naturvitenskaper" OG humanist på en gang, uten at jeg føler det er noen motsetninger i det..
Plutselig_gravid Skrevet 6. september 2007 #15 Skrevet 6. september 2007 "Jeg er en slags agnostiker, dvs jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn hva de fleste kan se, men jeg har ikke noen anelse om hva det er, men jeg tror det en dag vil kunne bli forklart vitenskapelig, bare at vitenskapen er altfor underutviklet til det enda." Siterer Alva her jeg:o) For jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Tenker/tror det samme som henne.
Helnøtt med spire:) Skrevet 6. september 2007 #16 Skrevet 6. september 2007 Ja, det er jeg men til en viss grad. Er oppvokst med kristendom, ikke ekstremt kristen kristen da.
Thula Skrevet 6. september 2007 #17 Skrevet 6. september 2007 Nei. Med religiøs antar jeg du mener om jeg tilhører en eller annen form for religion. Det gjør jeg ikke. Men jeg tror det finnes en livskraft som er basen til alt levende, noe uhåndgripelig, lenger enn det har jeg ikke kommet i mine funderinger ennå
nickoline og supermann Skrevet 6. september 2007 #18 Skrevet 6. september 2007 Jeg er ikke religiøs, fordi jeg mener at i ordet religiøs ligger det også en uforanderlig fanatisme............, men jeg har min barnetro og anser meg selv som en normal kristen. Er typen som går i kirken til jul og en sjelden gang ellers ( konserter og sånn), ellers tar jeg meg gjerne et glass vin også på en torsdag:)
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 6. september 2007 #19 Skrevet 6. september 2007 for å svare på spørsmålet: nei.
VinterSol+2 Skrevet 6. september 2007 #20 Skrevet 6. september 2007 hihi, bare lurer; hvor kom vinen inn i bildet, egentlig? mener dere at alkohol og religion/tro har veldig mye med hverandre å gjøre?
nickoline og supermann Skrevet 6. september 2007 #21 Skrevet 6. september 2007 Nå har det seg sånn at min fars familie er jevnt over kristne........., og der drikkes det ikke..........
*Rutletutt* Skrevet 6. september 2007 #22 Skrevet 6. september 2007 Nei - er ikke det spor religiøs...men forstår godt at noen mennesker trenger å tro på at det finnes en Gud.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 6. september 2007 #23 Skrevet 6. september 2007 Nei, jeg er filosof. holder ennå på å filosofere over hvordan det første menneske kom til verden. Ganske irriterende at ingen vet det..=p Ender vel opp med å slå meg til ro med bibelen sin teori... hehe
VinterSol+2 Skrevet 6. september 2007 #24 Skrevet 6. september 2007 haha, så må du bare filosofere over hvilken bibeltolkning du skal forholde deg til da.. er ikke mye enighet på det feltet heller, ser du:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå