Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hvor høyt var blodtrykket når dere startet med behandling? Og måtte dere legges inn for å overvåke om behandlingen virket eller gikk dere bare til fastlegen, i så fall hvor ofte? Jeg var til legen i går og hadde da BT på 150/100, skal til ny kontroll i morgen og hvis det var like høyt da var det aktuelt med behandling.... Så litt nysgjerrig på hvordan det foregår, da jeg ikke har lyst til å legges inn....=)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Dytter litt jeg, håper det er noen som kan hjelpe....=)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Maser jeg da, er det bare jeg som har høyt BT her, ingen som har noen erfaringer å dele med meg? Da må jeg vell bare smøre meg med tålmodigheten jeg ikke har og vente til i moregen, da finner jeg det uansett ut... hehe=)
Gjest Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Hvor langt er du på vei da? Og hvordan har det vært tidligere?
wini Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Hei på deg! Jeg er under god oppfølging grunnet høyt blodtrykk. Jeg hadde vel 165/111 da det ble tatt action, og har gått med 24timers registrering av trykket etterpå for å se hvordan det er hele døgnet. Har vært over 205/112 også jeg da, så ligger vel høyere enn deg, men du blir ikke lagt inn tror jeg. Har du forresten protein i urin eller vann i føttene? Jeg har i tilegg protein i urin slik at jeg ligger veldig innenfor faresonen for svangerskapsforgiftning. Går ikke til fastlegen lengre, da jeg har fått egen lege på poliklinikken på sykehuset, går hver uke å sjekker meg. Om jeg fortsatt ligger høyt til uka blir jeg satt på blodtrykksmedisin. De sjekker også fosteret med UL ofte for å se om det er noe påvirkning der. Vil jo ha han der inne lengst mulig da det enda er 10 uker igjen til termin. Hvordan føler du deg forresten? Merker du noe som helst på kroppen selv?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for svar=) Jeg er 34 uker på vei forresten. da er de nok litt strengere ved mitt sykehus enn hos ditt tror jeg, merkelig. Hos meg er det sagt at ved gjentatte målinger på over 140/90 vil det bli startet med trandate ( blodtrykksmedisin). Jeg har stort sett ligget rundt 140/90- 85. Har noe vann i kroppen, økende den siste tida, men heldigvis fortsatt fine urinprøver... Hadde begynnende svangerskapsforgiftining i forrige svangerskap også, men som nå var det såpass nærme termin at det gikk greit=) Jeg går hver 14 dag til fastlege og en gang i mnd på sykehuset... Jeg merker høyt BT med hodepine og synsforstyrrelser, men det er bare når jeg er stressa.
wini Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 Ja, jeg har merket meg at prosedyrene er litt annerledes fra sykehus til sykeshus. Skal endel høyere trykk til for at dem reagerer her da ja skjønner jeg. Var ikke før jeg over 160/100 at det ble tatt affære fra fastlegens side, men nå er jeg inn på sykehuset en gang i uka. Og blir mest sannsynlig satt på medisiner fra onsdag av, for det virker ikke som det har tenkt å gå ned av seg selv.. Håper bare ikke det utvikler seg til forgiftning altså, er førstegangs jeg da, så aldri vært borti dette før. Er i 30. uke bare, så håper han blir værende mange uker til!!
Kufiolilla Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Mitt lurer rundt 90-95 i undertrykk, i dag er det faktisk oppe i 97 og 98. Jeg har blodtrykksapparat hjemme, og følger litt med, da både mor og søster har hatt alvorlige svangerskapsforgiftninger hvor trykket plutselig raste i været. Mitt har steget saaaaakte de siste to ukene, men jeg har ikke proteiner i urinen, så konklusjonen er at det ikke er forgiftning på gang, men jeg må ta det med ro. Har vært på div sjekker på sykehuset, og babyen har det bra- Er 38+1 i dag. Sist måling på sykehuset viste undertrykk 79, men jeg lurer på om det apparatet var litt slapt... Hos fastlegen mandag var det litt over 90, hvilket stemmer med apparatet her hjemme. De mente det ikke var nødvendig med blodtrykksenkende medisin. Og at det ikke var lurt å måle trykket hjemme, da jeg kunne bekymre meg unødig. men jeg synes nå det er trygt å kunne følge med jeg da... Holder dere senga/ sofaen? Jeg føler meg 100% frisk og rask, så for meg er det veldig vanskelig å være fullstendig passiv... Jeg er en bedagelig person i utgangspunktet altså, men foretrekker virkelig å sitte litt ved pc'en og surre litt rundt inne fremfor å ligge som et slakt...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 Jeg gjør stort sett det jeg brukte å gjøre, fikk beskjed om å la den tyngste husvasken være og prøve å unngå stress. Men det er ikke så lett, blir for kjedelig og dagene blir fort lange hvis en ikke gjør noe. jeg lar kroppen bestemme, kjenner det godt på hodet mitt når BT er for høyt og da prøver jeg å ta meg en hvil. jeg må nok si meg enig i at det ikke er så lurt å måle BT hele tiden, hvis du blir godt oppfulgt av fastlege er det ingen fare! Du er snart i mål, så det er bare å satse på at det går bra, mens jeg Wini får håpe på å beholde babyene i magen noen uker til=) Tusen takk for svar jenter, godt å dele erfaringer med noen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå