Vestlandske meierier A/S Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 mener gjennomsnittet nå er på ca 3600 gram:)
barnnr.2 Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 hvisst du er gravid anbefaler jeg deg å begynne å lese om svangerskap og foster utvilking, du får endel brosyrer hos lege og jordmor.
sagoline Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 Er vel egentlig ikke noe fasit på "normalvekt" hos nyfødte... Det de sier er at det blir født større, og større barn. Før var vel gjennomsnittet rundt 3500 gram, og i dag ligger det vel på ca 3600 gram. men det blir født mye større barn, og mye mindre barn... Fikk høre at barnet ofte fikk rundt om samme fødselsvekt som sin mor..
Ranveig R Skrevet 8. september 2007 #5 Skrevet 8. september 2007 Eg trur alt frå ca 2,5 til 4,5kg er "normalt", og at gjennomsnittet er ca 3,6 no om dagen. Dette gjeld barn fødd ca til termin. Er ungen prematur er det sjølvsagt normalt at den er mindre...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Nei kjære Ranveig R, 2,5 kg er alt for lite barn, og 4,5 er mareritt å trykke ut, så det er ikke normal vekt dessverre.. Barn som er født fra uke 38 ( altså ikke prematur ) skal veie minst 3150 g, og være 51cm langt. Om man føder rundt uke 36, da veier barnet ca 2500 g, men det er da prematur. Og om du føder barn som veier 4,5 kg, så blir du mest sansynlig fulgt opp med tanke på evt svangerskapsdiabetes ved neste graviditeten. Gjennomsnittet er ca 3500 g hos barn født rundt uke 38-40, og 3500-4000 g hvis det kommer etter termin. Hilsen fra sykepleier
Vestlandske meierier A/S Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Det var d voldsomt kjære sykepleier...?? Det er faktisk babyer på 2,5 kg som er ferdige og friske og fullbårne da. Er jo forskjeller der også som på alle andre ting her i verden. Og hvorfor er 4,5 kg ett mareritt å trykke ut?? Har du spurt alle som har gjort det?? Slike bedreviter innlegg provoserer alså....!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 ei venninne av meg fikk 5 dager før termin og den babyen veide 2800. ikke så stort, men han var helt ferdig og fin.. mens ei anna ei fødte 2 dager over termin og hun veide 3990 og de sa ikke noe på det.. tror ikke noe er så veldig mye mer normalt enn noe annet...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Jeg har faktisk snakket med flere som har født barn på ca 4,5 kg, og det var den første og siste vaginalfødsel for de. Neste barn ble forløst ved keisersnitt, etter deres egne ønsker. Om barn født til termin veier kun 2500 g er overhodet ikke normal, gjennomsnitlig, da er det bare tegn på at barnet ikke fått seg nok ernæring underveis, eller at det var andre komplikasjoner. Det er faktisk slik at sykepleiehøyskole og flere år erfaring gir litt mer kunnskap enn det man får vite via internett eller diskusjonsforum, ellers hva var vitsen å ta sykepleieutdanning? Om man har født flere barn, betyr ikke at man vet alt om hva som er normalt eller ikke. Så ja, akkurat i denne saken har jeg dessverre rett. Hilsen igjen --sykepleier
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Hehe "Det er faktisk slik at sykepleiehøyskole og flere år erfaring gir litt mer kunnskap enn det man får vite via internett eller diskusjonsforum" Så du vet mer om svangerskap og fødsel en ALT som finnes av informasjon om det på internett...tøft pensum på sykepleiehøyskolen altså. Men en skal selvsagt ikke stole på det man leser på diskusjonsforum 100%, for det er jo folk som deg som ødelegger. Til HI: Statestikk om fødsel og fødselsvekt finner du på www.mfr.no (Medisinsk fødselsregister), og jeg tok meg friheten til å kopiere dette fra sida: Definisjoner fødselsvekt Høy: Over 4500 g Normal: 2500-4500 g Lav: Under 2500 g Svært lav: Under 1500 g Ekstremt lav: Under 1000 g Kilde: WHO/ICD-10. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2662:1:0:0:::0:0&MainLeft_5588=5544:65218::1:5569:5:::0:0
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Står forresten dette i samme artikkel: Gjennomsnittlig vekt for levende fødte norske barn er rundt 3500 gram. En økende andel store barn førte til at gjennomsnittlig fødselsvekt økte noe i 1990-årene. Men fra år 2000 snudde denne utviklingen. I 2005 var gjennomsnittlig fødselsvekt 3521 gram.
Isilra Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Etter å ha lest hva sykepleieren sa, ble jeg litt bekymret.. så takk for den linken, Riga har nemlig fått beskjed om at babyen vår er veldig liten og kommer antakeligvis til å veie 2,5-3 kg når han blir født. Er ingenting galt med han, utifra det de kunne se, men så er verken jeg eller barnefaren store heller, så de synes ikek det var så rart om jeg skulle føde en liten baby... Har lagt på meg jevnt under hele svangerskapet, så tror ikke han skal ha fått for lite næring heller..
Vestlandske meierier A/S Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 jaja, har født to store barn selv og skal nå føde mitt tredje, vaginalt. Rekner ikke med dette barnet blir mindre en de andre.... Har gått helt fint!!( og jeg er ikke en stor jente heller for å si det sånn, tynn er jeg faktisk! Og de jeg kjenner som har født store barn har det også gått fint med. Kanskje du burde utvide horisonten din litt sykepleier?!?
Tonje, M&A Skrevet 9. september 2007 #14 Skrevet 9. september 2007 Jeg fødte i uke 39, ei på 2940 og 47cm. Frisk som en fisk og ingen på sykehuset reagerte på at hun var liten?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #15 Skrevet 9. september 2007 Som med alle andre fag kommer det helt an på hva du har spesialisert deg i det, da! Mannen min er sykepleier han, men vet ikke særlig mye mer enn folk flest om svangerskap og fødsel. Akkurat der vet jeg mer enn han! Så at du er sykepleier imponerer ikke så veldig mye... Forresten; sjekk ordboka for definisjon av begrepene "normal" og "gjennomsnittlig". Det er mye som er normalt men ikke gjennomsnittlig...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #16 Skrevet 9. september 2007 Enig, er selv sykepleier, og det var ikke mye vi hadde om svangerskap og fødsel på studiet, en liten bok og noen timers forelesning. Nivået er noe høyere enn den vanlige informasjonen som ligger ute f.eks på marnimagen, men det sier ikke så mye mer når alt kommer til alt. Da må du spesialisere deg som jordmor eller helsessøster.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Synes det er litt skremmende at du uttaler deg så skråsikkert på et område der kompetansen din ligger på at du har "snakket med flere"... Jeg har født et barn på 3300 og et barn på 4600, han på 3300 hadde hodeomkrets på 32cm, 4600 barnet 38cm. Fødslen med det største barnet var en drømmefødsel iforhold til minsten som til slutt ble tatt med tang. Dette er jo så ulikt fra fødsel til fødsel, og det er ikke bare størrelsen som spiller inn. Noen mennesker føder små barn, det er store variasjoner innenfor normalen. Jeg har født barn over 4500, jeg føder gjerne igjen, jeg gleder meg faktisk, for det er ikke mange dagene til. Har aldri vurdert KS og håper jeg slipper det.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #18 Skrevet 10. september 2007 Av og til lurer jeg på hva gjennomsnittsalder er her inne. Kan dere ikke bare ta imot info fra en sykepleier uten å svare på måten dere gjør? Det er sånn "sandkasse-mentalitet" på BiM at jeg blir dårlig....ikke noe bedre på Dib heller.
Bdancer Skrevet 10. september 2007 #19 Skrevet 10. september 2007 Nei kjære deg anonym! Det Ranveig sikkert mener er at det er faktisk stor forskjell og ikke alle barn ligger akkurat rundt gjennomsnittet. Det er faktisk ikke alle barn som veier så mye som 3150 ved uke 38... Det er ikke mange år siden gjennomsnittet lå på 3200 ved 40 uke. Og til max fødevekt... vet om flere babyer som har veid over 4000 ved fødsel. Kusinen min var nesten 5 kg. Tante hadde en vanlig fødsel og det ble ikke noe ekstra oppfølging eller noe, og det har aldri vært noe galt med kusinen min. Flere har sagt hva gjennomsnittet er her.. men det finnes faktisk de som veier mye mindre eller mye mer også!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #20 Skrevet 10. september 2007 hvorfor skal vi ta imot info fra en sykepleier når det hun sier ikke er korrekt? Og hva har alder med det å gjøre? Sykepleieren kan for alt vi vet være ett par å tjue år eller ikke sykepleier i det hele tatt??
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #21 Skrevet 10. september 2007 babyen min var nesten fem kilo, og alt var normalt og gikk fint. Tror ikke det nødvendigvis er verre å føde et stort barn, vi er jo alle forskjellige, og det er fødsler også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå