Gå til innhold

Angående hunder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er litt prat rundt hundehold her, så jeg stiller spørsmålet mitt her jeg!

Har akkurat (snart tre uker siden) fått en valp, som nå er 12 uker gammel. Problemet er at den fortsatt tisser inne. Virker ikke som den skjønner at den skal tisse ute. Kan ha vært ute leeenge, for så å komme inn, settes seg ned, og tisse!

Rekker ikke å sende ham ut, det skjer så fort. Ingen snusing eller "varsling" i forkant.

Noen har nevnt aviser som flyttes litt og litt nærmere utgangen, men her blir alt som minner om papir pulverisert straks han får tak i det, så det nytter ikke.

Sier strengt nei når ulykken skjer, og følger ham ut med en gang. Han må jo få vite at dette er uønsket, eller? Det funker så lenge jeg tar ham ut en gang i timen, men han skjønner allikevel ikke at dette ikke skal forekomme inne.... Har også tisset i buret ved noen anledninger.

Virker som en trygg og god valp, og blir mer og mer husvarm for hver dag som går. Er dette markering, nervøsitet, eller er han rett og slett bare litt for liten til å skjønne dette enda? Men det er jo mye annet han har skjønt, da....

Noen gode råd fra hundeeiere er verdsatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm har ikke annet råd enn at du slutter å si strengt nei til den når den tisser inne. Bare skynd dg å løfte hunden opp så fort du ser at den setter seg ned for å tisse inne. Bær den ut (legg den slik at den ligger litt på rygg, da den ikke vil tisse på seg selv), og ros den masse når den tisser ute!

Valpen kan ha blitt usikker på ditt strenge nei når den tisse inne, så når den kommer ut, holder den igjen så lenge den klarer. Og når den kommer inn igjen klarer den ikke holde seg lengre, og tisser inne i stedet...

Skrevet

Støtter hun under. Slutt å kjefte når den gjør fra seg inne - det gir bare usikkerhet.

Markering er det ikke, for det gjør de ikke før de er kjønnsmodne.

Mitt beste råd er å rose som en tulling når den lille tisser ute. :) Du føler deg nok dum, men etter noen uker så forbinder den tissing med noe topp. :)

Lykke til!

Skrevet

Roser ham jo stort når han tisser ute, da. Og jeg sier bare nei inne, kjefter ikke! Men han skjønner kanskje ikke forskjell på inne/ute, så da får jeg prøve å ikke si noe når han tisser inne, da. Bare følge ham ut med en gang!

Takk for svar!

Skrevet

Vil bare si det absolutt ikke er uvanlig at en valp på 12 uker ikke er husren. Hvilken rase er det forresten? Mange av de små rasene er kjent for at de bruker lang tid på å skjønne at tissing og bæsjing det gjøres UTE.

Har han vært lenge inne i buret når han har tisset der? Normalt sett tisser ikke hundene på soveplassen sin, så han kunne enten vært veldig tissetrengt eller kanskje han også har urinveisinfeksjon.

Tisseflekkene inne vaskes best(etter min erfaring) med sterkt eddikvann, vanlig såpe fjerner ikke urinlukten(som bare gjør at hunden tenker; aha her har jeg jo tisset før, så her kan jeg skvette litt nå også).

Brukte selv ikke nei(men der er det opp til hver hva man gjør, men synes ikke noe om de som knøvler hunden oppi tisset/bæsjen) når min tisset inne, men bar henne rett ut(om du løfter opp mens de tisser så stopper de!) og hun fikk gjøre seg ferdig ute. Regner med du vet at de kritiske tidene for en liten tass er rett etter måltider og drikking.

Lykke til, og sender deg masse tålmodighet :)

Skrevet

Husk at det kan være lurt å ta ham med en tur ut etter mat, lek og søvn. Det er ikke store blæra på disse søte små. Og vær veldig oppmerksom på han, plutselig ser du at han begynner å gå mot døra, og da gjelder det å slippe han ut med en gang, så lærer han at det er lurt å gå til døra.

Skrevet

Takk for det! Tålmodighet trengs, det skjønner jeg.

Det er en border collie. God og snill, lærer fort, men altså ikke helt dette med tissingen..... Får smøre meg med tålmodighet.

Skrevet

forresten så kanskje du bør få sjekket at den ikke har noen problemer ettersom den tisset i buret. det pleier de jo ikke å gjøre...

skulle gjerne ha sendt deg tålmodighet, men bruker all min på å holde ut de siste ukene her. ;)

Lykke til!

Skrevet

for å si det sli,ville du kjeftet på ett barn man prøver å få tørr?

det som skjer når du sier nei,er at den ikke tørr å tisse når du er der,å da får den slike uhell fordi den er så tissetrengt,border collien er ekstremt var for slikt(har en selv)

neste gang det skjer,tar du bare hunden rolig ut å sier ikke noe til den, å prøver heller på nytt neste gang du tror den må tisse,om et er en hund som ikke har bodd inne før den kom til deg tar det litt lengre tid før den vill tisse ute,det er helt naturlig.

Lykke til

Skrevet

vi har hatt store og små hunder. og tror ikke noen av de sluttet å tisse inne når de var bare 12 uker. det tar tid individuelt fra hund til hund. vi tar alltid hunden bort til tisset slik at den lukter på det og så bærer vi den ut. noen har vi brukt lenger tid på enn andre....

men vi går alltid ut med de etter de har spist. det gjør vi fortsatt, de er 8 og 13 år gamle.... de går jo selvfølgelig til døra når de må ut.

Skrevet

Det du bør passe på er hvertfall at den alltid skal tas med ut etter at den har sovet , lekt eller spist. Når du sier nei, er det ikke sikker tat han skjønner hva du mener, vet han hva nei betyr?? Kanskje forbinder han allerede nei med å tisse inne??

Skrevet

Du har fått mange gode råd her, men jeg hiver meg på jeg og.

Det er ikke uvanlig at valper bruker mer enn 12 uker på å bli renslige også er det forskjell på hann hunder og tisper og. Hann hunden vår brukte nesten 6 mnd på å bli helt husren, men da var det bare vår skyld de få gangene det skjedde uhell.

Det med at valper ikke gjør fra seg i buret sitt er bare tull. Om du tenker på det så har de jo gjort sitt fornødne i valpe kassen hele tiden de har vært sammen med oppdretter så de er ikke naturlig for valper å tenke at de ikke skal gjøre det enda.

Her hos oss så blir valpe kassen fjernet når vaplene er rundt 4-5 uker nettopp for å ungå dette, du ser da fort at de får faste steder de gjør fra seg. Men uhell skjer fort hos de små!! Det er aldri de som har gjort noe galt, så jeg ville sluttet å si nei til valpen ( er den 12 uker så har den kanskje ikke lært hva nei betyr enda??)

Det som kan være lurt er å ha valpen på kun ett rom til den er husren (feks kjøkkenet eller gangen) der den har alle sine ting og kan bli skikkelig husvarm. Da er det også lettere å vaske etter den, for den vil gjerne gjøre fra seg der den har gjort fra seg før. Eddik vann er et kjempe ips, for det fjerner hans lukt.

Ellers er det bare å være tålmodig, ikke bli sint og huske på at dette er individuelt for hver valp.

Jeg ville også si om du ikke har tenkt på det at valpe kurs er helt supert. Jeg driver med oppdrett og anbefaler alle mine valpekjøpere å delta på dette, for å sosialisere både valp og eier. Det er også veldig gøy å se hvor mye man kan lære en hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...