Gå til innhold

Fordeler med ekteskap vs. samboerforhold??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt noe om at faren ikke får automatisk foreldreretten til barnet om moren dør?

og at faren ikke har lov til å sitte i uskifta bo om man er samboere?

Vet dere hva slags fordeler det er med å være gift i forhold til "bare" samboere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss han har skrevet under på at han er faren så er nok ikke det noe problem. Ellers:

- Ha samme etternavn som resten av familien.

- Få enketrygd viss den ene dør.

- Få hus/formue selv istedet for at barna får det viss en dør.

- Viss dere går fra hverandre så må alt av verdi deles 50/50. Han kan ikke kreve å ha huset for eks. fordi han mener han har betalt mest.

Er sikkert mye annet og. Men er jo greit å være gift med han du elsker og har barn sammen med:-) Er større forpliktelse å få barn sammen enn å gifte seg!

Skrevet

Det med samme etternavn er ikke noe problem å ordne selv om man bare er samboere...

Skrevet

Vet det men er mer naturlig å gjøre det i forbindelse med giftemål. Jeg ville ihvertfall ikke hatt gubben sitt navn uten å være gift!

Skrevet

Samme om man har vært gift i 20 år eller har vært samboere i 20 år da...

Like naturlig å ta etternavn etter hverandre da, synes nå jeg da.

Skrevet

Jeg har tatt sambo sitt navn...

Gjorde det et par måneder før snuppa vår ble født, syns det er hyggelig å hete det samme alle sammen.

Men har nå bare gjort det fryktelig mye lettere å drøye og drøye og drøye det å gifte seg tror jeg : (

Begynner å bli så lei av å vente nå....

Så derfor lurer jeg på om det er noen gode argumenter jeg kan slenge i bordet... hehe

Skrevet

dytter litt jeg ; )

Skrevet

Jeg og samboeren min har bestemt oss for å gifte oss. Og i utgangspunktet så ønsket vi ikke det, men så satt vi oss inn i reglene for arv. Er dere kun samboere og en av dere dør, så vil barnet arve den og ikke samboer. De kan ikke sitte i usikftet bo, og derfor må da den som sitter igjen enten selge og kjøpe seg noe fra sin del av kjøpet, eller kjøpe ut barna. Den som sitter igjen kan IKKE disponere barnas del til de blir 18. Ikke mange som kan kjøpe ut halvparten av en bolig da prisene er ganske høye. Det betyr som regel at man må selge og kjøpe seg noe mye billigere, og det er jo heller ikke gunstig for barna.

Samboere kan velge å sette opp et testamente, men de kan kun testamentere bort 1/3 til sin samboer. 2/3 går til barna uansett. Så uansett så vil ekteskap lønne seg.

Vi ble skremt da vi leste reglene om arv ved dødsfall, og ønsker derfor å sikre oss selv og barna våre ved å gifte oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...