Gå til innhold

Spm ang igangsettelse av fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen der ute som har fått satt i gang fødsel ? Jeg har hatt ett såpass komplisert svangerskap, og fått beskjed om at gutten min ligger godt over gjennomsnittet (fikk estimert at han lå på 3700gram i uke 36+0) også har jeg mye mere fostervann enn det som er vanlig.

Derfor har det vært snakk om å sette meg i gang hvis jeg skulle gå over termin. Men hørt jo om at en igangsatt fødsel skal være så mye værre enn en som starter av seg selv..

Er det noen som har erfaringer ang` dette ?

Setter veldig stor pris på svar, da jeg nå er letter frustrert og litt småredd ang dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt i gang og fødte i mai. Dette var min første fødsel, så jeg vet jo ikke om noe annet, men det var egentlig ikke så ille som jeg hadde forestilt meg...

Fikk gel kl 12.00 og fødte 09.30 dagen etterpå. 7.5 av de timene var aktiv fødsel. Skal være veldig fornøyd hvis jeg får en like grei fødsel neste gang!

Tror det går helt fint jeg. Lykke til!

(jeg fødte 13 dager over termin, og gutten var 3,968g)

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Noen flere ?

HI

Skrevet

Det som kanskje kan være ille er at riene kommer fortere (finner ikke noe annet ord) når du blir satt igang.. de begynner raskt, og de tar seg ikke opp på samme måte som en fødsel som starter av seg selv. de blir bare "kasta" over deg på en måte.. men det er jo rier likefullt.. Riene må du igjennom uansett. Så sant barnet ikke forløses på andre måter..

Jeg tor det går helt fint for deg, og ønsker deg lykke til.

Skrevet

Åh, tusen takk for beroligende ord :-) Tror nok dette skal gå bra, men må si jeg er litt skeptisk.

Er det sånn at det er noen større risiko ved å sette i gang ? Med tanke på barnet, at det blir stresset eller noe lignende ?

HI

Skrevet

Det om barnet blir stresset eller ikke tror jeg kan skje uansett. De som har peiling sier at dette ofte skjer om du har gått langt over termin. Du har jo JM hos deg hele tiden (iallfall mesteparten av tiden) og de kan jobben sin, og er kjempeflinke.. Du kan jo fortelle din JM hva du føler at du trenger og be henne om å forklare deg hva som skjer o.l. Det gjorde jeg, noe som hjalp meg masse. Jeg hadde hele tiden kontroll over hva som skjedde med kroppen min, noe som roa meg veldig ned, når det stod på som verst..

Skrevet

Jeg ble satt igang 06.07 (13 dager over termin), mitt første barn. Ble satt igang med modningstablett. Så tok de vannet etter 9 timer. Da kom riene med en gang, og jeg fikk epidural. Det gjorde at fødselen stoppet opp, og jeg ble satt på drypp.

Jeg fikk feber og baby ble stresset, så det ble koblet noe til hodet hennes så de overvåkte henne nøye.

Fødselen gikk altfor sakte, og siden snupp var stressa fikk jeg en time på meg til å få 1 cm mer åpning, hvis ikke måtte de ta KS.

Ks er min største angst, så på 20 min gikk jeg fra 4 til 10 cm, og snuppa var ute!'

Det går ofte litt hardere for seg når man settes igang etter hva jeg har skjønt.

Du kan lese fødselshistorien min

http://www.barnimagen.com/forum/thread/9847682

der står det bedre forklart om hvordan alrt gikk for seg!

Skrevet

Jeg har også bare født en gang, og ble satt igang 15 dager over. Alt gikk fint, men ganske fort, og riene kom veldig tett. Alle snakker om at du kan sove mellom riene, jeg fikk nesten ikke tid til å puste... Men i løpet av ca seks timer tror jeg var barnet ute, og alt bra.

Det går nok bra, men snakk med legen eller jordmoren din hvis du lurer på noe. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...