Gå til innhold

Svangerskapskontroller når man venter tvillinger

nå er vi fem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er nå i uke 13 med mine to og lurer litt på hvordan det blir fremover med kontroller?

Legen min har sagt at etter et visst antall uker tas alle kontrollene på sykehuset - stemmer dette, og i så fall fra hvilken uke er dette snakk om?

Blir det foretatt UL hver gang da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Nå har bare jeg gått til kontroll på sykehuset. Startet allerede i uke 15, det var da vi fikk se at det var tvillinger. Var på orinær ultralyd i uke 18. Fra uke 20 har jeg gått annen hver uke til jordmor & lege. Har kun hatt ultralyd når jeg har vært hos legen. Fra uke 30 skal man gå en gang i uken. To ganger til jordmor og en til lege. Det er ihvertfall det programmet som de følger på Riksen for et normalt tvillingsvangerskap. Er selv i uke 27. Har litt ødem og litt protein i urinen, var hos jordmor tirsdag og skal tilbake igjen neste tirsdag.

Skrevet

Takk for bra svar!

Lykke til med resten av svangerskapet!

Skrevet

Jeg fikk vite i uke 18 at jeg ventet eneggede jenter. Disse krever mer oppfølging enn de som er toegget. Så for meg har det vært kontroller hver 2 uke helt frem til uke 30. Nå går jeg hver uke. På hver 2 kontroll har de estimert vekst og sjekket blodstrømmen. Dette for å se at de ikke utvikkler ttts. Mine deler også morkake det glemte jeg å si. Men lykke til og håper alt går bra med deg og dine. Jeg går på Haukeland i Bergen.

Skrevet

Heisann,

Jeg er også i min 13. uke med tvillinger :) Har termin 17. mars 2008. Jeg fikk beskjed fra legen min da jeg var på UL i uke 11 at fra og med uke 20 ville alle kontroller bli overtatt av sykehuset. Jeg skal til vanlig legekontroll i begynnelsen av oktober, og så på vanlig UL i uke 19 (22.10) så antar jeg at fra da av foregår det meste på sykehuset for jeg blir da sykemeldt...

Hvordan er formen din? Jeg har nettopp lagt inn ett innlegg om trøtthet - man har virkelig aldri kjent hva trøtthet er før man går gravid med tvillinger, det er min påstand :) Ellers er jeg i fin form, utenom at jeg har merket at denne gangen har jeg ganske mye hodeverk.

Skrevet

Jeg tror det varierer litt etter om barna har felles morkake, deler fostersekk (innerst/ytterst) etc på hvor ofte du går til kontroll. Mine deler ingenting, så jeg skal til kontroll i partallsukene (18-36) og etter det hver uke. Disse kontrollene er da f.eks uke 18: ultralydjordmor (sykehus), 22: jordmor/allmennlege, 24: lege fødepol, 26: jordmor/allmennlege osv. Det er på mitt sykehus, men det kan jo være det er ulik praksis ulike steder i landet?

Skrevet

Jeg har termin 18 mars:-))

Har som du også sier vært veldig trøtt, hadde et par uker hvor jeg sov ca 4 timer pr dag i tillegg til 10 timer hver natt...... Tor mannen i huset føler seg litt ensom til tider:-))

Jeg har også veldig mye hodepine, etterfulgt av svimmelhet og kvalme. Det som har fungert ok for meg er å spise mye!! Så fort jeg begynner å bli litt sulten så kommer svimmelheten og hodepinen, da er det bare å lange innpå!!

Jeg har ei jente på to år også, så det passer dårlig å være trøtt og å ville hvile hele tiden, men mannen min er super og stiller opp så godt han kan sånn at jeg kan flate ut på sofaen!!

Hvilket sykehus hører du til? Jeg hører til Fredrikstad

Skrevet

Jeg er i uke 20 nå med to tvillingjenter. Vi oppdaget det på vanlig UL på Ullevål i uke 18, og har egentlig fått fint lite informasjon om svangerskapskontroller. Var tilbake i dag, og da fikk vi en skikkelig spesiell lege som helst ville ha hele timen unnagjort så fort som mulig så jeg fikk ikke stilt de spørsmålene jeg ville. Neste time fikk jeg ikke før om en måned. Vet ikke om dette er vanlig jeg? Tror uansett jeg tar meg en tur på helsestasjonen for å snakke litt med jordmor der. På sykehuset har de ikke tid til annet enn det medisinske virker det som.

Men jentene har det bra og vokser og trives. Koser meg med de små sparkene deres...(O:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...