Gå til innhold

Hjelp,har så problemer m lillejenta i ny barnehage!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 19 mnd,og begynte i ny barnehage for 3 uker siden,på fulltid.

Har gått deltid i en annen barnehage siden februar,hvor alt fungerte så fint,hun var den minste av 14 barn og det var 12 gutter (de fleste hadde siste året på småbarnsavd.)Fikk bare gode tilbakemeldinger.

Nå i den nye barnehagen så går det veldig bra m levering,og hun gleder seg alltid.

Men når jeg henter henne,så får jeg beskjed...ja i dag har hun fått mye kjeft, fordi hun slår,det begynner ofte med en kos ( hun skal kose hele tiden)og da holder hun hardt rundt til de ofte detter.

Men noen ganger slår hun helt umotivert.

Primærkontakten begynner alltid samtalene våre m ,ja det her må jeg bare fortelle deg..osv.og at vi får håpe det går over...jeg blir sittende igjen m gråten i halsen,og veit ikke hva jeg skal gjøre..

Vi prøver å avlede uønsket adferd her hjemme,og finner konstruktive alternativ.

I barnehagen har de kjørt timeout på henne,men det fungerte visst ikke,så nå prøver de og sysselsette henne m spennede ting,og da går det bedre.

Men de to siste dagene har det blitt bedre, men da har hun biti på slutten av dagen,og i dag haddedet gått litt igjennom huden,og hun som ble biti skal gå på antibiotika.

Hun fikk en lillebror for 4 mnd siden,som hun forguder,og vi har ikke merket neon som helst form for sjalusi.

Hun er ei veldig aktiv jente, og ganske langt fremme for alderen, krabbet tidlig , gikk tidlig, og snakker ganske mye i forhold til de på samme alder.

Noen som har opplevd noe lignende,og har noen gode råd.Føler oss unormale etter all tilbakemeldig fra barnehagen, det er slik at jeg gruer meg for å hente henne...

Hilsen lei seg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kødder du eller? time-out på ei på 19 mnd?

Skrevet

Ja!!

Fikk helt sjokk jeg.

Mamma er lærer og trodde jeg tulla når jeg fortalte det, sa at skal det fungere må barnet minst være 4 år!!!...blir så lei meg når jeg tenker på at de har gjort det mot henne noen dager,klart hun blir frustrert av det,hun bare nikker og sier ja...

Skrevet

Uff, stakkars deg og jenta di. Kanskje hun er usikker i den nye barnehagen? Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med styrer og fortalt hvordan du føler det. Så kan dere sammen finne noen gode løsninger.

Lykke til:)

Skrevet

vettu at det der skal du ikke godta. Hun har gått i bhg i 3 uker og blir satt i skammekroken, det er ikke rett. De får finne andre måter å gripe dette fatt, og mange barn utagerer i starten. Min gjør det hjemme. slår, biter og kliper, men jeg gir han verken time-out eller nekter han å delta på aktiviteter. Det går som regel over etter ei stund (hos oss er det nesten slutt). Jeg er faktisk mildt sagt sjokkert.

Skrevet

Denne bhg har tydeligvis en del å lære, både når det gjelder foreldrekontakt og ikke minst om hvordan man behandler barn.

Skjønner godt at du er lei deg.

Barnehageansatte skal unngå å kjefte på barna! Og spesielt ikke et så lite barn!

Det er maaange andre (og bedre!) måter å oppnå ønsket adferd på enn kjeft.

Skrevet

HI her.

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Mannen min har trodd at jeg kanskje har overreagert litt,men var m å hentet i dag,han er sjokkert over måten de hånterer saken på.

Og sa vi må ta det opp nå når det er foreldresamtale.

Barnehagetantene sa til meg for noen dager siden at jenta vår kanskje har fått ufortjent mye kjeft ( kjenner jeg blir så lei meg)

Hun er kjennt blant venner og familie som ei fin, snill,artig jente,med mye fart, humør,og litt rufsesara,hun tåler ganske mye.

Men ett sted går grensa( angrer nesten for at vi byttet barnehage)

Det er også slik at jeg tror det er nesten 15 nye nå på avd,og de er 25 stk.Så det er veeeelig mange små.

Jeg trodde liksom at det kunne være vanlig å event.lugge, slå,dytte osv. før man får ordentlig språk,men føler at tantene lager en vanvittig stor sak ut av det, noe som gjør at jeg føler det er noe "galt" m lillejenta og oss.

Jeg er jo interessert i å gjøre det som er best, så jeg hadde håpet på konstruktive løsninger fra barnehagen som vi selvsagt skal backe opp 100 %, men føler kunn at de lesser over med info om hva hun har gjort,og ikke noe om hvordan håndtere det...

Skrevet

Dette høres da helt merkelig ut. Det er da helt vanlig at små barn slår/lugger/biter osv. som oftest skjer det i en periode der de sliter litt med å uttrykke seg muntlig eller bli forstått. Er de som jobber i barnehagen til jenta de blitt så godt kjent med henne at de f.eks. skjønner hva hun sier når hun uttrykker seg? Hvis hun er langt fremme når det gjelder språk og er vant til å bruke språket mye er det nok veldig frustrerende å ikke bli forstått.

Uansett den vanligste måten å håndtere slike barn på, så vidt jeg vet (er ped. leder på liten avdeling) er å gi masse oppmerksomhet til det barnet som får vondt (for å vise barnet som gjorde noe galt at det gjør vondt) i tillegg må barnet som gjorde noe få en reaksjon f.eks. i form av ett bestemt nei og bli tatt bort fra situasjonen (ikke satt i skammekroken!!!) Men har ikke barnehagen satt "frimerke" på jenta de? Altså at en voksne har blikk på henne konstant slik at de kan være føre var og ta situasjonene før det går galt? Slik håndterer vi ihvertfall de barna på vår avdeling som har slike tendenser som jenta de.

Lykke til! Håper dere får en ordentlig løsning på dette!!

Og du, ikke vent til foreldresamtalen men be om ett møte med ped. leder i morgen, det er kjempe viktig for jenta de at det blir en snarlig løsning på det og at personalet slutter å oppføre seg slik som du beskriver!

Skrevet

Hei Kutre.

Tusen takk for kjempefin tilbakemelding,det er nok slik at det er jeg og Pappan som forstår henne,så hun sliter nok litt med det.

Og de kjenner henne jo ikke ennå,kun 3 uker,med nye som har startet hver uke blir det sikkert ganske så hektisk for tantene.

Hun som er pedagogisk leder virker veldig hyggelig, og de få gangene vi har pratet har klumpen i magen blitt mindre, hun fåreslo faktisk det du sa om masse oppmerksomhet til den det blir gjort urett mot,nå på mandag, og jeg sa jeg syntes det hørtes lurt ut.

Mannen min syntes du kom med en konstruktiv og beroligende tilbakemelding,så jeg skal be om samtale i mrg.

Skal si det om "frimerke",kjempe ide.

Her hjemme ignorerer vi uønsket adferd,men er det "ille" (noe det sjelden er)sier vi bestemt nei,og sier at vi får au,og går ut av situasjonen.

Klem

Skrevet

Snakk med ped. leder du så ordner det seg nok. Og ta opp at dere er bekymret for at hun har fått for mye negativ oppmerksomhet.

Innkjøring i barnehagen er alltid hektisk, men ikke så hektisk at det skal gå på bekostning av barnas ve og vell. Uten barn der hadde faktisk ikke de ansatte i barnehagen hatt noen jobb. Deres jobb er ene og alene og ta seg av barnas behov!

Lykke til og klem :o)

Skrevet

Tusen takk,du er klok du:)

Nå skal jeg få sove bedre i natt!

Klem tildegogdine også.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...