Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 På siste ultralyd fikk jeg vite at barnet vi venter er estimert til å bli 30 % større enn gjennomsnittet! Dette hørtes vanvittig mye ut og jeg har aldri hørt om noen som har fått en vekstestimering som var SÅ mye over normalen. Andre som har opplevd noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Hva sa legen da?? Om det var normalt eller ikke..?? Min var 8 % over gjennomsnittet men han mente dette var helt normalt bla,bla,bla..Jeg var så høy at dette måtte jeg forvente... Så sa han at hvis JEG skulle vært målt på noe sånt ville jeg vært 30 % over gjennomsnittet.. Hmmm... - slemming!! Er høy da - så kan jo være at du bare får en lang unge :-) De ville nok sagt fra hvis dette var skikkelig unormalt vettu... Hvordan er symfyse- målet ditt da?? Mitt er over streken men inni det grønne...
MrsKrissyMammaTilMatilde Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Jeg fikk beskjed om at vår var 20% større enn gjennomsnittet.. Jeg ble med en gang henvist til diabetes-spesialist og indremedisiner på samtaler, prøver osv osv... Heldigvis var alt bra;)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Takker for svar. Symfysemålet mitt er helt på rødstreken, så jeg har ikke fått noe forvarsel på at barnet blir stort før nå. Det er barnets vekt som er estimert, og hvis vi får gutt betyr det at bebisen blir 4,7 kg ved terminen. Går jeg over terminen blir den lille fort 5 kg. Synes det er litt i meste laget, og som førstegangsfødende er jeg sikkert litt ekstra nervøs for slike ting...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 Hvor mye var vekta på da??? Hvilken uke er du i?? Var i uke 31 + 1 og da veide hun 2350 noe som tydligvis var 8 % større.. Syns jo dette var litt mye da hvis man plusser på ca 150 gram i uka i 10 uker til... Da blir det 3850 +/- 300 gram og min er jente da... jordmor tipper på 3700 ved å kjenne på magen.. HÅPER HUN HAR RETT!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Er i uke 37 (36 uker + 3 dager). I følge legen blir bebisen fra 4,5 kg og oppover. Han sa ikke noe om hva babyen veier nå. Tør ikke å tenke på hvordan det blir hvis jeg går over tida! Jeg skulle gjerne byttet med deg! 8 % større hørtes mye bedre ut enn 30 %.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Jeg fikk beskjed om at jenta vår var 29% større enn gjennomsnittet. På neste måling var hun 19 % over. Skal tilbake om en uke, og er spent på hva resultatet blir denne gangen. Har fått tilbakemelding om at det er svært vanskelig å estimere fødselvekt, og at det kan være opp til et kg feilmargin begge veier. I så tilfelle håper jeg at dersom de tar feil, så er det at hun er mindre enn anntatt.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 går sikkert heeeeeeeelt fint vettu! hvis de hadde trodd noe annet hadde de gitt utrykk for det :-) ikke bekymre deg nå siste tida - nyt det. Og det går fint - det gjør det jo 99 % av gangene ...
*Kul på magen*ks15/11Fødeklar* Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 jeg hadde 40% vekstavvik over gjennomsnittet sist, og gutten kom 1 dag over termin m keisersnitt. 4730 gram...
frida-73 Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 ...jenta mi skal visst være 15% mindre enn gjennomsnitt....dere som vet de ligger over snittet, venter dere jente eller gutt?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Fortell mer, jeg er også nysgjerrig.....vet så lite.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 Jeg fikk vite at jenta vår blir 28% større enn gjennomsnittet. 4500g! Er ganske nervøs! Jeg var 5kg, og min mor slet med å få ut meg...ble nesten haste KS. Min mens termin er om 4 dager ( 9sept) mens min ultralydtermin er 2oktober! Jeg føler dette umulig kan stemme og håper baby kommer før! Fikk beskjed på UL i mai når de sa det var 2okt at grunnen til at det var så stort sprik var at jeg gikk på p-pillen når jeg ble gravid (glemte noen dager) og at syklusen da var uregelmessig. Men håper håper de har tatt feil! (sånn at ikke jenta er så stor allikevel.) Noen andre som har så stort sprik mellom terminene og fått høre det samme?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 jeg har nøyaktig samme dato for UL og "vanlig" termin...lover det bra, eller?
marghald Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 Var på ul i uke 35, og fikk beskjed om at babyen var 3.800 kg! Vet ikke hvor mye i prosent, men det hørtes jo helt vilt ut!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 Trenger jo ikke ha noen sammenheng.. Vet ikke, men både jeg og barnets far var store ved fødsel så det er vel arvelig. Men symfyse målet mitt er rett på den røde streken og jeg har ikke noe særlig stor mage.. Men håper UL terminen er feil... Gikk du og på p-piller når du ble gravid?
smågodt prinsessa Skrevet 5. september 2007 #16 Skrevet 5. september 2007 jeg var på UL i dag... min baby er 36% over gjennomsnittet sa hun.. Nå veier han ca.4kg... jeg er 39+2... men BPD var litt under gjennomsnittet.. så da blir det ikke så vondt å føde ut hodet heldigvis:) hehe.. Men jeg syns 36% hørtes veeeldig mye ut...
Jane24 Skrevet 6. september 2007 #17 Skrevet 6. september 2007 Hva betyr BPD? Hva var ditt mål da ? På mitt skjema står det 86 + 2, da var jeg i uke 31, skjønner ingenting av det jeg, hva har det med hodemål å gjøre? Vanlige hodemål er jo rundt 35 når de er født er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #18 Skrevet 6. september 2007 målen er tverrsnittet/ diameter, og blir oppgitt i mm. 86 = 8,6 cm i diameter
jente og gutt Skrevet 6. september 2007 #19 Skrevet 6. september 2007 Min første var 4825g og det gikk kjempfint. Så det trenger ikke være verre om barnet er stort. Vi får nok en kraftig plugg denne gangen også, magen er ihvertfall veldig stor...
Kristin* Skrevet 6. september 2007 #20 Skrevet 6. september 2007 Hei. Pga. uenighet om termin var jeg på vekst estimering i forrige uke. Var da i uke 34 etter UL termin, uke 36 etter mens termin. Jeg hadde 28 % vekstavvik, så overlegen flyttet faktisk terminen min fram, så nå er det mensterminen min som stemmer, igjen! :-)
simsalabima Skrevet 6. september 2007 #21 Skrevet 6. september 2007 Til Kristin: Hvilket sykehus var du på? Jeg har ul termin 2 okt og mens termin 9 sept!! Og baby er estimert til å bli min 4,5 kg! Er helt overbevist at ul termin må være feil. Så hva hvis jeg går over ul termin!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 15. september 2007 #22 Skrevet 15. september 2007 baby i magen min:)-Fødeklar- Rart at de sa 36% på deg...jeg var på estimering i går, og da var jeg 39+1. Babyen var 4500 gr, og det var visst 30%.
Kristin* Skrevet 15. september 2007 #23 Skrevet 15. september 2007 Lillehammer sykehus. Før de startet UL sa de att termin blir IKKE flyttet så sent i svangerskapet, uansett. Men etter målingene ble vi med overlegen inn på kontoret, og det står jo i papirene att jeg er uenig vedr. ul termin. Så han sa: ingen regel uten unntak, det ER mens teminen din som stemmer, vi flytter teminen din igjen :-) Og pga. overtid /igangsetting er jeg VELDIG glad for det.
Kristin* Skrevet 16. september 2007 #24 Skrevet 16. september 2007 Dytter litt på denne så Cathrine09/07 kan se svaret mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå