Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 jeg fikk i dag vite at min forlovede og samboer gjennom snart 8 år det siste året har latt være og betale alt av regninger som er faste.. som barnehage etc. Jeg har vært dum og latt han ta seg av alle regninger. Nå viser det seg da at han har på regningene i mitt navn latt være å betale de i hele 2007 så jeg har en veldig stor gjeld. Dette helt uten at jeg visste det.. jeg har kastet han ut nå men jeg har jo ikke råd til å klare meg alene for jeg er student mens han er i jobb... Har noen noen råd om det er noe jeg kan gjøe for å få gjelden vekk fra meg ? kan jeg anmelde han ? hva kan jeg gjøre ? det er snakk om nesten 70000 kr.. og det er årsinnteknten min som student.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Legg inn dette på aleneforelder debatten! Tror de der inne kan mer om hva du har krav på! Men fy faen for en djevel!! Skikkelig idiot! Herregud! Godt du fikk kastet ham ut! Masse masse lykke til!!
så var vi 4 Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 kontakt www.gjeldsforhandling.no de kan hjelpe deg videre. Og er du alene om omsorgen for barnet får du overgangsstønad på 10300 i mnd. I tillegg kommer barnetrygd på 1940 + småbarnstillegg på 660. Barnebidrag blir beregnet ut fra din og fars inntekt så den er jeg usikker på.
så var vi 4 Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 og du kan søke om bostøtte selvsagt. den er behovsprøvd, men tror du skal få det siden du ikke har god inntekt.
Leeloo76 Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 Det første du må gjøre er å få oversikt over alle kreditorer, hva som evt. har gått til inkasso, eller videre til rettslig innkreving (hvis noen av regningene har gått så langt). Ring inkassoselskapet og sjekk om du har fått betalingsanmerkninger (vanskelig å få lån med slike på deg). be også om at de setter sakene dine på hold så de ikke fortsetter til rettslik inkasso (forliksrådet). Har du fått anmerkning, sjekk om du har mulighet til å få lånt penger av noen til å gjøre opp akkurat den/de sakene, anmerkning skal slettes med en gang kravet er oppgjort, da er det lettere å få lån til å gjøre opp resten. I de sakene som evt. ikke har gått til inkasso må du ringe hver kreditor og informere om situasjonen og be om utsettelse til du finner ut hvordan du skal løse ting.,mange er velvillige så lenge du tar tak i saken. Som student kan du få følgende: Overgangsstønad: opp til 10300, blir ikke påvirket av studielån, men av inntekt fra deltidsjobb. Forsørgertillegg fra lånekassen (stipendet vil bli redusert pga. overgangsstønad): 1320,- Stønad til barnetilsyn: 64% av utgift Dobbel barnetrygd: 1960 Bidrag/bidragsforskudd: 1270 er max forskudd Bostøtte (hvis inntekt under 170000, alt fra noen hundrelapper til et par tuden)
Leeloo76 Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Trenger du videre hjelp kan du sende meg mail på [email protected], har jobbet med inkasso tidligere og har fått ganske grei oversikt over NAV etterhvert, er selv alene med barn. Lykke til
Gjest marie-s Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Tviler på du kommer noen vei ved å anmelde han siden dette var dine regninger som han skulle betale, muligens du kan klare å få han dømt i forliksrådet dersom du kan bevise at du har satt penger inn på hans konto, men dette må du nesten høre med en advokat om. Jeg ser du har fått mange gode råd før her om hva du bør gjøre. En annen ting du bør tenke litt på er hvordan du skal forklare at du ikke merket noe. Om dette har pågått i 8 mnd så er det jo rart om du ikke har fått mange purringer, blitt kastet ut av leiligheten, kastet ut barnehage, sperret telefon eller fått telefoner fra kreditorer. Mange kreditorer ringer jo dersom man er en mnd forsinket med å betale og ikke har gitt beskjed om det på forhånd. Så prøv også å finne ut hva som har skjedd om du ikke har fått beskjeder.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 jeg kan ikke hjelpe deg men må bare fortelle deg noe det er absolutt ikke sikkert at han ikke betalte regningene med vilje da jeg var 11 år ble vi kastet ut av hjemmet vårt fordi mamma ikke hadde betalt regningene sine det samme skjedde da jeg var 15 i senere tid har jeg snakket med en god del psykologer og dette som mamma gjorde (altså ikke betale regninger og lyve om det) er en sykdom det er selvfølgelid psykisk..husker ikke hva diagnosen heter nå for det er noe fancy:p men iallefall det gjør at vedkommende fortrenger alt som har med regninger å gjøre gjemmer de gjerne bort og glemmer de dette er ikke noe de gjør bevisst og når de lyger så lyger de egentlig ikke for de tror virkelig at de har betalt de.. dette er en forferdelig sykdom for den rammer så mange å man MÅ ha behandling for å bli frisk ville bare fortelle deg dette for det er virkelig få som vet at dette faktisk er en sykdom:( jeg VET hvor vanskelig det er vil være enonym nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå