Gå til innhold

etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg har begge ektremt kjedelige etternavn av typen olsen og pettersen... vi diskuterer stadig hva barnet skal hete. Har vel egentlig bestemt meg at barnet kan ha hans etternavn for barnets del. det er kortest. og legge sammen to -Sen navn er jo utolig tungvindt å ikke særlig pent heller. samtidig vil jeg jo at barnet skal ha mitt navn også. Blir det jente er valget enkelt, for da får barnet mitt andre fornavn slik som megog hans etternavn. Men det går jo ikke på en gutt. Så....what to do?? Noen med samme problemet eller med en løsning jeg ikke ser?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruker begge etternavnene... hans bakerst..

Skrevet

Her blir vi ikke enige om etternavn. Han har det mest vanligste -sen (70000) navnet og jeg har et etternavn som kun 112 stk har.

Skrevet

Skjønner at jeg ikke er alene om dette. Moren hans har et veldig sjendent pikenavn som hun bruker som jeg kunne tenkt meg å bruke på barna... det er mye finere... Gubben syns jeg er litt snobbete som tenker så mye på hvordan det høres ut, om navnet er fint osv... men jeg syns nå en gang at det er viktig...

Skrevet

Vo har og begge -sen endinger i etternavna våre så jeg vil at babyen skal få hans etternavn. Vi kan iallefal ikke ha begge pga to lange -sen navn. det bille høres rart ut. hehe

Skrevet

Tok mitt etternavn siden han har -sen ending og dermed kjedelig i mine øyne. Med andre ord tok vi det etternavnet vi mente var finest, og ferdig med det!

Skrevet

Vi bruker også begge. Hans sist. Vi har begge veldig sjeldne etternavn, så tror det skal bli fint :)

Skrevet

jeg og mannen min er enige heldigvis...jeg har både mitt og hans ettenavn og det skal babyen ha også. han er tyrker så det blir et norsk til mellomnavn og tyrkisk til etternavn

Skrevet

En løsning noen familier velger, og som mine foreldre gjorde i sin tid, er at et barn får fars etternavn og det neste får mors eller omvendt (kan jo evt. være med den andre foreldrerens som mellomnavn). Min mor har beholdt sitt etternavn, så vi har altså en famile der vi har to forskjellige etternavn og både mor og far får sitt eget slektsnavn videreført. Synes selv det er en super løsning. Noen argumenterer med at familiefølelsen ikke er den samme hvis ikke alle har samme etternavn, men det er bare tull, vi er like sammensveiset og glad i hverandre for det!

Skrevet

går jo ann å lage sitt eget etternavn da. Deres eget familienavn. Ala Olspett :P Hehe. Neida, men det er jo en tanke da, selv om kanskje resten av familien deres kommer til å protestere:)

Skrevet

Her har han et veldig vanlig etternavn, og jeg litt mindre vanlig. Vi skal alle etterhvert ta mitt. :)

Skrevet

Han er så veldig knytta til etternavnet sitt da. Har vært inne på å slå sammen navna, men det blir lissom litt for dumt syns jeg da. Det ender nok med å bare bruke hannes som vi egentlig har bestemt oss for.. Kanskje min stemme veier høyest når fornavnet skal bestemmes da! :)

Skrevet

Dette er jo veldig ulikt hvordan man gjør. Selv har jeg to etternavn som klinger veldig godt sammen. De betyr noe for meg, da det er stedsnavn familiene kommer fra. Et fra min mor først, og min fars navn til sist.

Sambo har dobbelt fornavn, men kun et etternavn. Vi velger å kalle våre barn for det siste etternavnet mitt (min fars navn) samt hans navn til slutt som også betyr noe og er et stedsnavn. Er heller ikke så mange som har dette navnet, under 200.

Men sambo mener at det ikke passer, da jeg til daglig bruker begge mine navn. både mor og far sitt. Og at min mor vil synes det er synd om det ikke blir videreført. Men da vil jo våre barn få evt 3 etternavn, klart at ett av de kan jo kun brukes som navn som står på et papir og kun skrives med første bokstav.

Men vi hadde nok IKKE gjort det sann om det var et -sen navn, Olsen, Nilsen eller lignende. Men det er opp til folk selv hvordan de gjør det- er jo deres barn.

Skrevet

Hos oss har sambo finsk etternavn, og jeg har et navn som ikke så alt for mange har.. Men begge er forholdsvis lange navn, og vi har bestemt oss for kun å bruke sambos navn, for enkelhets skyld:)

Skrevet

Då vi gifta oss tok eg mannen min sitt etternamn i tillegg til mitt. Men mitt er langt og hans kort, så sidan barna har korte fornamn hadde vi ein diskusjon på om dei burde ha to etternamn eller hans etternamn og mellomnamn. Vi enda på det siste. Finst så fryktelig mange rundt om i landet som får både 2,3 og 4 etternamn. På denne måten har heile familia same etternamnet og det synest vi er veldig greit.

Skrevet

Både meg og sambo har dobbelt etternavn, bortsett fra mitt siste er de sjelde. Vi har vært inne på å beholde alle fire, men siden jeg også vil ha dobbelt fornavn, blir det litt vel drøyt. Vi vil gjerne begge beholde navnene våre så vi har kommet frem til at hvis det blir ei jente skal hun ha våre 2 første etternavn (fra våre mødres side) og hvis det blir gutt får han de 2 siste som vi har fått fra våre fedre. Det synes vi funker veldig fint, og dermed blir begges navn videreført, og så lenge vi får et barn av annet kjønn senere blir alle 4 navnene videreført.

Skrevet

Jeg har selv dobbelt etternavn, ett uvanlig(16-17 stykker som heter det her i Norge) og ett av de vanligste etternavnene i landet. Sambo har ett ganske uvanlig etternavn, så enten blir det mitt uvanlige + hans, eller bare hans om vi finner dobbeltnavn til ungen.

Det som jeg synes er litt synd er at mitt vanlige etternavn(et -sen navn) er det få i familien som heter, det var farfar som først tok d navnet og han fikk bare en sønn(min pappa), i tillegg til meg og mine brødre så er det bare ett søskenbarn av meg (og hans barn) som har det -sen navnet i familien. Så om navnet er veldig vanlig sånn ellers så er det en del familitilknytning i det også.

Hadde faktsik selv bare det etternavnet til jeg fylte 18 år, men da bestemte jeg meg for å ta mammas pikenavn i tillegg(hun har begge etternavnene) i o m at det er spesielt.

Skrevet

Jeg kjenner et par som av samme grunn som dere laget sitt eget etternavn. De tok de første bokstavene i etternavnene og laget et nytt. Nå har de et på fem bokstaver som slett ikke er vanlig og er veldig fint. På den måten fikk de alle samme etternavn også :)

Selv brukte jeg oppkalling etter mannen min sin bestefar og det at vi ikke var gift som argument for at barnet skulle ha mitt etternavn, og hans etternavn som mellomnavn. Det går hvis man ikke heter olsen og hansen... litt kjedelig og hete olsen-hansen :)

Lykke til med navnevalg!

Skrevet

Vi hadde den diskusjonen da vi giftet oss - jeg har et navn som er vanlig der jeg kommer fra, men uvanlig på landsbasis, men mannen min har et navn som (etter jeg kom inn i familien) bare 26 stk. har.

Jeg beholdt mitt navn som mellomnavn da jeg giftet meg, mens våre barn kommer bare til å hete hans (eller nå vårt).

Jeg hadde nok verken skiftet etternavn eller kalt ungene mine det hvis mannen min hadde hett hansen, jensen, olsen eller lignende. Da hadde nok han måtte endret etternavn til mitt, men siden hans var sjeldnere enn mitt så endret jeg. (selv om jeg nå må stave etternavnet mitt for alle som skal skrive det...) ;o)

Synes det er fint at vi som familie heter det samme og siden jeg er ganske klar på at jeg vil ha et fornavn og et etternavn på ungen min så må mitt mellomnavn vike... :)

Skrevet

veronica_thomas,

du får han ikke med på at dere alle skal skifte til hans mors etternavn da?

Da får dere jo samme navn alle sammen :)

Skrevet

Nei dessverre. Han er veldig knyttet til navnet som er hans fars navn. Tror det er en slags respekt greie. I og for seg er det helt ok. Skulle aller helst ønske at hele familien kunne ha samme etternavn. Men lit unødig og tungvindt å bytte fra la oss si Hansen til Monsen. U C?

Skrevet

Hva med at dere bruker "islandsk navnetradisjon" hvis det blir en gutt?

Altså.. Skal gutten hete Ola og du heter Kari, så kan pjokken hete Ola Karisson/sønn Olsen?

-og blir det jente, så får hun jo mellomnavnet ditt?

Skrevet

vi ska bruke hans etternavn, siden vi ikke er gift enda så når vi gifter oss skal jeg ta hans navn, og da hadde det blitt litt tungvint hvis vi måtte bytte navn på barna og...

Skrevet

Regner med vi ender med mitt etternavn iom at det er svært spesielt, og også fordi vi synes det er greit å "bryte" med regelen om at det alltid er fars navn til slutt. Vi er tross alt likestilte nå. Lurer på å få med far i navnet gjennom et mellomnavn av typer fornavn-datter/sønn (som hun i NRK Audhild Gregoriusdatter), synes det er tradisjonelt og flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...