Gå til innhold

Å oppdage tissen sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette innlegget ville jeg igrunnen lagt ut anonymt, men jeg velger å bruke nick.

har en gutt på straks 2 år, som er blitt utrolig fascinert av tissen sin... som forventet..

men... han har begynt å få en... ja... ikke akseptabel oppførsel i forhold til dette, noe som har gjort meg ganske flau, men... jeg har forsøkt å takle det på en så grei måte som mulig.

har til nå forsøkt å si at tissen kan du bli kjent med på rommet, og han hører på dette sånn nogenlunde. Men av og til gjør han ting som forbauser meg, og andre....

Var på besøk hos mine foreldre en dag. der hadde de en hund. (vi har også hund) men denne hunden er ivrig. det var sommer og sol, så han løp rundt naken å plasket i det lille bassenget der. hunden kom bort til han å slikket han på magen, og da dytter sønnen min... ja... den... opp i ansiktet på hunden og sier "der!"

både jeg, mormor, morfar og onkel ble da litt forlegene... sa at nei det måtte han ikke gjøre, tok hunden bort... og sønnen min løp da fortvilet etter hunden å sa "der der!" (dere skjønner hva jeg mener)

endte opp med at vi tok på bleie og sa at dette var ikke pent, og ikke lov. han kunne leke med den alene på rommet....

han har også gått oppi ansiktet til mormor under bleieskift, og løftet rumpen opp mot meg under bleieskift med samme "forespørsel"

blir så flau når jeg skriver dette her..... men...

noen som har opplevd lignende??? hvordan håndterer dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: han er liten ennå, og har ikke hemninger på dette med kjønn. Bluferdighet dukker ikke opp på mange år enda.

Jeg vil tro at sønnen din har hatt en opplevelse av at det er deilig når noen(eller han selv) tar på tissen hans - for det er det jo - enten det er med en vaskeklut, eller en hund som slikker. Jeg ville på et vis prøvd å ignorere det litt, og fortsatt litt som du gjør med å si at " vi koser ikke med tissen i sofaen/hagen/bilen osv". Samtidig er det viktig å bekrefte opplevelsene hans og si f. eks" Ja, det kiler når mamma vasker tissen din ikke sant" osv, og ikke vise om du føler deg brydd. Det er ikke noe å bli flau over! Han er et barn som i ren fryd over å ha funnet ut en ny stilig ting med kroppen sin gjerne vil ha mer av den deilige kriblinga. Om han hadde vært 7 og hadde gjort det samme ville jeg bekymret meg.

Skrevet

takk for svar... har vært så bekymret for dette jeg. Men hvordan gjør man ting? jeg er så usikker. sambo sier at han vil ikke oppfordre til noen ting, Så når han går på rommet sitt for å "leke" så har han jo tøyet på, og.. han får det ikke av selv. skal han bare få plundre med det selv eller? han får jo hånden ned liksom men...

er så usikker på hvordan man takler dette..

merker jeg er så fersk på dette her... godt å kunne spørre noen andre om råd!

Skrevet

Hvis han har tøyet på så stopper det jo av seg selv ;-) Og antageligvis så oppdager han noe annet å leke med i det han kommer inn på rommet sitt. Ellers så kan du la han fingre med tissen sin litt på stellebordet, i badekaret og når han flyr litt uten bleie, men presiser at dette ikke er noe man bruker å gjøre sammen med andre. De er jo vanligvis ikke opptatt av dette så lenge om gangen, og du kan jo prøve å avlede han hvis han er veldig fiksert. Noen barn blir veldig opphengt i dette i en periode når de "oppdager" det, men det går som regel over igjen av seg selv. For han er jo tissen en like vanlig kroppsdel som nesa!

Jeg har to gutter selv og kan godt huske at de som små løp rundt i hagen og på badet med et grepa tak rundt tissen og gjerne røska og reiv i den så pappan omtrent gikk i knestående bare av å se på :-)

Skrevet

En av sønnene mine har også vært helt besatt av tissemannen sin i perioder, så fort vi skiftet på han gikk hånden ned for å tukle med tisse. Etterhvert fant han ut hvordan han kunne få hånden nedi bleia, eller hvordan han kunne skli seg bortover gulvet slik at bleien presset mot tissefanten. Han virket helt sykelig besatt på dette. Men vi ignorerte det stort sett, sa bare som du at han måtte ikke gjøre slik med andre mennesker tilstede og etter et par måneder gikk det nesten over av seg selv.

Skrevet

Mine gutter er også veldig opptatt av tissen sin. Kjempe stolt og de tuller med tissefantene hele tiden. Heldig disse gutta igrunnen, at de får et så naturlig forhold til tissen sin. Forstår det godt HI, men når gutten er så liten hadde jeg heller prøvd å snu situasjonen eller oppmerksomheten hans. Minsten vår på 2,8 kom spingene inn i et lite familieselskap og sa at "mamma, jeg har stiv tiss" :)

4 åringen min har oppdaget dette med diskresjon i litt større grad, så jeg tror det kommer etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...