Gå til innhold

Noen som "gir" far mer av perm kvoten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har en engasjert far til barna mine.

Sist jeg hadde perm, reiset vi på langtids ferie i hans pappa-perm.

Nå har han imidlertid lyst til å ha pappa perm hjemme, mens jeg skal ut i jobb.

Barnet vil da være 9 mnd.

På den måten må jeg jobbe i tre mnd, for så å gå ut i ulønnet perm igjen.

(Har planer om å være hjemme en stund med den lille)

Gruer meg til å si i fra til arbeidsgiver at jeg bare skal jobbe i tre mnd, for så å bli borte i 9 nye mnd...

Loven er jo slik at pappaene skal mer på banen, men hvordan møter våre arbeidsgivere dette når vi ikke "blir" men går ut i perm igjen?

Ekstra vanskelig ettersom jeg er lærer og avhengi av ett skoleår. Umulig å få timet godt nok...

Erfaringer/synspunkter please! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg skal ha permisjon fram til barnet er rundt 7 mndr, så tar pappa over de neste 3 mndr. Naturlig for oss å dele - vi har begge lyst til å lære barnet å kjenne og jeg synes det er selvsagt at pappa skal få mer enn de 6 tilmålte ukene så lenge han har lyst til det. Jeg mener selv jeg hadde gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å ville ha permisjonen for meg selv - kan ikke forvente at han skal ta så mye tak hjemme hvis han ikke slipper til. Forrige gang hadde han også 3 mndr og vi så at han knyttet en mye bedre kontakt med datteren vår iløpet av de 3 mndr - og han lærte et og annet om hva man rekker i huset iløpet av en dag også.... Vi hadde egentlig tenkt å dele mer likt denne gangen, men det gikk ikke av forskjellige årsaker, og jeg har lyst til å være hjemme til barnet har passert 6 mndr slik at amming ikke er noe problem lenger - da går jo barnet grøt osv allikevel og det er jo pappa'n i like god stand til som meg.

Ift det med å komme tilbake i jobb og så gå ut igjen så skjønte jeg ikke helt problemstillingen - skal du være hjemme i 9 mndr, så han i 3 mndr og så du i 9 mndr igjen - dvs at barnet skal være hjemme med en av foreldrene til det er nesten 2 år? Du har jo krav på å få innvilget ulønnet permisjon - så det må arbeidsgivere bare innstille seg på. Hvor populært det er kommer vel helt an på arbeidsgiveren din, men hvis de har et problem med det så er det forsåvidt deres problem - ikke ditt er nå mitt syn på saken. I årene hvor man får barn er man jo "ustabil" arbeidskraft uansett - både kvinner og menn etterhvert - det er jo sykt barn og innkjøring i barnehage og det ene med det andre - sånn er det jo for alle. Kanskje pappa'n kan ta litt av de 9 ulønnede månedene også?

Jeg er forsåvidt i noe av samme situasjon selv nå - jeg begynte å jobbe igjen i vinter etter permisjon etter første fødsel. Begynte i ny jobb etter permisjonen og det var rasende festlig å fortelle ny arbeidsgiver at jeg var gravid igjen (denne graviditeten er overhodet ikke planlagt....) og at jeg bare kunne jobbe i 6 mndr før jeg skulle ut i permisjon igjen. De tok det pent. Heldigvis. Ellers hadde jeg sett meg om etter ny jobb nå.....

Skrevet

Ja det er vel sånn at han ikke kan ta ut permisjon samtidig som du har permisjon... Så du kan vel ikke gå rett ut i ulønnet permisjon mens han tar sin del.. eller er det bare fordi han ønsker å være alene at han vi du skal være i jobb?

Arbeidsgiver kan vel ikke si noe på det egentlig... kanskje bare best å gi beskjed så tidlig som mulig, slik at de kan forberede seg og finne vikar som kan ta over når du går ut i ulønnet permisjon... Man har jo rett til å permitere seg et år uten at arbeidsgiver skal reagere på det...

Jeg har også en barnefar som gjerne hadde tatt hele permisjonstiden hvis han fikk lov:) Men jeg flytter for langt unna jobben, slik at jeg må bytte jobb etter at permisjonstiden er over.

Han tar sine 6 uker mens jeg har 5 uker ferie etter at permisjonstiden min er over. Så da blir det egentlig en uke jeg skal jobbe, og så gå ut i ulønnet permisjon (slik som du skal ha). Men får vel hoppet over den uken på en eller annen måte....

Siden jeg skal bytte jobb uansett, så lønner det seg kanskje å være arbeidsledig framfor å gå ut i ulønnet permisjon??

Skrevet

Hos oss skal jeg ha 7 måneder og han 5.

Det var ikke snakk om at han ikke skulle "få" sin del av kaka:-)

Tror kanskje jeg kommer til å slite med å gå tilbake i jobb da, men sånn blir det:-)

Skrevet

Hei!

Det syntes jeg er en god ide, å la pappaen få mer perm.

Hos oss jobber pappaen vakter og har også sovende helge vakter.

Han har langfri en gang i mnd og jobber ikke hver dag. Så for oss lønner det seg både økonomisk og praltisk at jeg tar full perm og han sine seks uker. Vi får på den måten mest tid sammen med den lille begge to. I min jobb går jeg fra 9-16 man-fre.

Men hadde pappaen hatt vanlig arb tid så hadde vi nok vurdert en annen deling:)

Skrevet

Hos oss skal jeg ha ca 32 uker pluss 6 uker ferie, pappaen skal ha de resterende 12 ukene + evt et par mnd ulønnet perm etterpå. Synes det blir en fin fordeling, jeg får ca 9 mnd hjemme og blir ferdig med den mest intense ammeperioden. Forrige gang var jeg student og han fikk 29 uker. Pluss at han jobbet offshore med 2/4 rotasjon da førstemann var 2-4 år, så han hadde mye hjemmetid i den perioden og har nok totalt sett vært mye mer hjemme enn meg... Er blitt en skikkelig husfar han da, så jeg har nesten litt prestajonsangst i forhold til at det nå blir litt sånn "da mor skulle stelle hjemme", hehehe... Er jo blitt ganske bortskjemt. :-)

Skrevet

Vi skal dele 50/50, synes det er fair for oss begge og for barnet.

Skrevet

Her får pappaen 8 uker + 5 uker ferie. Han tar 4 uker i juli der jeg har ferie samtidig. I tillegg tar han 4 uker i oktober/november der han er alene med babyen. Jeg er også lærer, men det å legge opp graviditet etter skoleår er umulig, så arbeidsgiver får ta det problemet når det kommer. Jeg gidder ikke å tenke på det.

Skrevet

... skjønner jo at det ikke er ideelt for arbeidsgiver med en lærer som kommer og går midt i skoleåret - men det må de bare leve med. Sånn er nå engang livet - folk blir syke og de får unger og sånt må en arbeidsplass bare takle ut fra det regelverket som fins.

Hos oss skal jeg ha permisjon i nesten 7 måneder, og så tar mannen min resten. Jeg tror det er kjempeviktig at flere foreldre deler mer likt på permisjonene - da vil det også bli mer likestilt for kvinner og menn i arbeidslivet, og ikke bare kvinnene som er de ustabile arbeidstakerne som stadig er borte.

Det er lettere sagt enn gjort - men timingen er arbeidsgivers problem, og ikke ditt. Lykke til med å nyte permisjonen :)

Skrevet

Hei hei igejn jenter.

takk for flotte svar!

Godt å se at det er mange i samme båt. Dette gjør det også lettere å fronte "saken" til arbeidsgiver når den tid kommer, ( veldig snart).

Jeg har som @nemone over her nettop skiftet jobb, 6 uker før jeg ble gravid.. Dette ble tatt veldig dårlig enda jeg sa ifra med en gang..

Tilslutt la de forholdene til rett og fortsatte med ett smil - men jeg tror nok at det smliet vil visne litt når jeg sier at jeg bare kommer "innom" neste høst også..

Uansett som flere av dere sier her, man får barn noen få ganger i livet, mens de fleste dager er arbeidsdager...

Jeg skal nok komme sterkt tilbake, når tiden er moden.

Satser på å være hjemme vekselsvis frem til jenta vår er 1 år og 9 mnd, slik jeg var med min sønn.

Ønsker dere en god dag!

Legger ved nick, begynte innlegget anonymt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...