Håperpåønskebaby Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Jeg er en jente på 18år. Jeg har ikke planlagt noe graviditet, det er noe vi ønsker å vente med ca et år til pga min utdannelse, og husbygging. Jeg har hatt poblemer med bivirkninger med de tre p-pillemerkene jeg har prøvd, og bestemte oss derfor å gå over til minipiller (fikk også beskjed om at dette var lurere med tanke på senere familieplanlegging). Jeg har nå gått på disse 16-18dager... Søndag begynte jeg å blø, men det sluttet samme dag. Dette er noe jeg aldri har vært borti, men jeg har vært plaget med uregelmessig menstruasjon. Siden lørdag har jeg hatt menstruasjonslignende smerter, noe jeg ikke pleier å ha utenom menstruasjon. I tillegg er jeg rar og uvel i kroppen, lysten på søtsaker, svimmel og til tider kvalm uten grunn, i tillegg til mye luft i magen. Jeg er utrolig usikker på om jeg kan være gravid, at minipillene ikke fungerer liksom. Kan dette være en mulighet? Hvor tidlig kan jeg ta graviditetstest? Og sist, men ikke minst, hvor farlig kan det være for fosteret dersom jeg faktisk er gravid og fortsatt tar minipiller? Det ble mye, beklager, men føler at det er noe som ikke er som det pleier, og selv om jeg og min mor har et tett forhold, ønsker jeg ikke å prate med henne om dette... Det eneste er at jeg har en venninne som nå er gravid, men det hjelper ikke da dette var de samme symptomene hun hadde da hun oppdaget at hun var gravid...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Jeg gikk på Cerazette en liten stund og etter at jeg begynte med de var kroppen helt i ulage. Fikk blødninger hver 14.dag de to første månedene. Og blødningene ble mer og mer sparsom. Mistet tilslutt mensen helt (fin bivirkning det Hehe...) Så det kan jo bare være at kroppen din er litt i ulage etter å ha byttet merke piller. Ellers så kan det vel kanskje være lurt å ta en test dersom du er i tvil. Når hadde du mens sist? Dersom det er minst 14 dager ettereggløsning, vil det i alle fall vises på en graviditetstest.
Håperpåønskebaby Skrevet 5. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2007 Rundt 20. august tror jeg... Så hører ikke til å få mensen igjen før 15.-18. september... De pillene jeg nå tar, heter conludag og er de minipillene som har vært på markedet lengst (sa legen min)...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Jeg hadde sikkert tatt en test for å berolige meg selv Men hvis du ikke venter mens før tidligst 15.sept, er det nok for tidlig å teste dersom du har blitt gravid denne måneden. Men hvem vet? Ikke for å skremme, men noen har jo "mens" selv om de er gravide.
Håperpåønskebaby Skrevet 5. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. september 2007 Jeg vet, og er egentlig den ene dagen som bekymrer meg mest, søndag, da jeg blødde en dag... Er det to dager før ventet menstruasjon man kan ta test? Dersom jeg er gravid, er jeg ikke i tvil om mitt valg, jeg ønsker barnet. Men jeg vil ikke finne ut at jeg er gravid uten å vite noe om hvilke skader pillene eventuelt kan ha gitt fosteret.. Er det stor mulighet for spontanabort? Hjerneskade? Men føler alikevel at det er for tidlig til å kontakte lege, da jeg er så usikker...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Du burde kanskje ringe legen din og snakke med han. Man skal jo ikke bruke p-piller hvis man er gravid. Men vet ikke hvor stor skade det kan gjøre. Det er jo mulig å ta blodprøve for å påvise graviditet. Denne vil jo bli positivt mye tidligere enn en urinprøvetest. Dette står i Felleskatalogen: Ved mer enn 7 uker mellom 2 bortfallsblødninger, bør graviditetstest utføres før behandlingen kan fortsette. Så skulle jo tro at ved mistanke om graviditet burde man kanskje ta en opphold med pillene til man får det bekreftet/avkreftet og heller bruke annen prevensjon så lenge. Ta en telefon til legen du og be om en hastetime i morgen (er vel for seint i dag)
Håperpåønskebaby Skrevet 5. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. september 2007 Tror jeg venter litt til og ser hva som skjer.. Er jo en stor sannsynlighet for at jeg tar feil og at det bare er tablettskiftet som tuller med meg og kroppen min....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå