Gå til innhold

UL viser ikke downs, hjernskade osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en skal til vanlig UL kontroll uke 18 viser den jo bare om ungen har alle tær, ben og armer, om det ytre ser bra ut.

Men det er jo så mye mye annet som kan være galt.

Downs, ryggmarksbrokk, hjerneskade, celebral parese osv. osv. osv. Listen er uendelig.

Uff, jeg håper på et friskt barn.

Hilsen frøken negativ idag:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg!

De kan se ganske mye mer enn antall armer og ben. De sjekker hjertet, størrelse og form poå hjernen, ulike andre organer osv osv.. Downs kan man også se indikasjoner på: nakkefold, korte overarm- og lårben, væske på hjernen bl.a.

Babyen er sikkert frisk! Smil og vær glad! (Sier jeg som ligger som et slakt og sukker på sofaen i dag....)

Skrevet

De ser på hjertet, hjertekammer og store blodårer, nyrer, urinblære, ryggraden, magesekken og sikkert mer også. Men akkurat om et barn blir psykisk eller fysisk utvikligshemmet kan de nok ikke se på ordinær ultralyd... Da må man nok ha fostervannsprøve eller ul rundt uke 12

Skrevet

Det er jo nettopp på ultralyd men ser sånt, og først og fremst disse tingene de ser etter.. har dessverre en venninne som fikk avslørt at barnet ser ut til ha både hjertefeil og hjerneskade. De ser uregelmessigheter på ul, og deretter tar de videre undersøkelser for å kunne se omfanget.

Skrevet

De ser om ryggmargen er hel, og de kan se om det er åpen ganespalte. Tror de ser mer enn de forteller.

CP er vel noe som også kan skje ved fødselen, eller hva?

Vet om to (et barn og en voksen) som fikk CP skade ved fødsel.

Kan ikke så mye om det.

Heldigvis er de flest barn friske, og vi får vel alle håpe og tro at vi venter et friskt barn.

Men har tilgode å møte en gravid som IKKE tenker på sånne ting.

Skrevet

Hei, vet at de sjekker alt det der.... urin,hjerte osv.

Men jeg tenkte mest på downs, hjerneskader osv. Er såå redd.....

Ps.Downs kan en KUN se på UL i uke 12, og ikke på ordinære UL i uke 18.

Hilsen fortsatt negativ idag:)

HI

Skrevet

Til viss del stemmer det du sier, men med Down syndrom fölger det ofte med andre tegn som man kan se på UL, feks kan personer med Down også ha medfödte hjertelidelser og det ville de ha sett på UL.

Skrevet

da jeg var på ul i uke 10 trodde jordmor at vår litte jente hadde downs, hun rekna meg til å være 11 uker på vei da...

vi ble sent inn på sykehuset for en bedre sjekk av en spesialist der inne og da sa de at de ikke hadde lov å sjekke det hullrommet/veskerommet der med nakken før rundt uke 12...de sa at alt så fint ut:)

fikk ny time noen uker etterpå og da var alt bra da også:)

og alt var bra på ordninær ul også:)

Skrevet

Hei.

En ordinær ul vil vise ganske mye. De undersøker om alle indre organer er på plass. hjærnen m ventrikler får de bedre sett senere i svangerskapet. Det jordmor sa var at self. kunne de ikke se ALLE sykdommer på ul....det vet man jo....

Jeg tok nakkefold undersøkelsen i uke 13. En tysk fertilitets lege gjorde det og han så og på hendene om de spriket godt. Han sa nemlig at hender som virket stive og ikke spriket og kunne være tegn til downs så dette vil en vel og kunne se på ordinær ul i motsetning til å undersøke nakkefold så sent som ord. ul.

Skrevet

vet du va? dessverre kommer ingen svangerskap med noen form for garanti...ingen barn heller for den saks skyld

jeg gikk i fjord et perfekt svangerskap med en perfekt bebi, stor fin gutt, alt så knall bra ut, var på ul flere ganger også samme dagen han døde..

men, han døde i magen min dagen før fødselen skulle settes igang

ingen feil på gutten eller svangerskapet

sånn er d dessverre, blir nesten som med krybbedød

i nesten alle tilfeller går det bra, men som sagt- du får aldri non garanti, det er vi bare nødt for og akseptere

nå har jeg lært meg og ivareta hver eneste dag bebien min lever i magen min

dette har vært et tøfft men knirkefritt svangerskap og det er ingenting som taler for at det skjer igjen, men jeg har lært meg og ikke ta ting for gitt, men heller og ivareta og glede seg over hver dag vi får med gullene våre...

ønsker deg lykke til HI

Skrevet

En utvidet ¨nakkefold, som er et rimelig spesifikt tegn på kromosomavvik, da bla down er bare synlig til uke fra uke 11+6 til ca uke 15. En kan se andre små pekepinner på slikt v/ ordinær ul,men de er ikke like tydelige, og det er også for sent å ta abort da, så det begynner vel å bli litt nytteløst å få den infoen da. (jada, bare kom alle dere moralister,men 8 av 10 som vet at de venter et barn med downs velger faktisk å ta abort, så det er jo merkelig at det finnes så mange av de siste 20% her inne)

I fagmiljøene er det ganske stor enighet om at UL på det tidspunktet vi har i Norge ikke er så gunstig. Det er for sent til å se avvik og egentlig litt tidlig for å bestemme kjønn og termin.

Den hele og fulle sanhet får du bare hvis du betaler for det, og reiser til Danmark (hvor alle får tilbud om UL og nakkefoldscreening i uke 12), eller en kan gå privat i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...