Gå til innhold

Høyt blodtrykk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig "faren" ved å ha høyt blodtrykk i svangerskapet?

Vet at det kan være en av "symptomene" på svangerskapsforgiftning, men hva kan skje utenom det?

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min sier at høyt blodtrykk kan tyde på at morkaken ikke fungerer som den skal.

I tilegg er det vel samme fare som høyt blodtrykk sån generelt, alltså hvis du ikke er gravid. Fare for blodpropp f.eks.

Skrevet

Heisann :-) Hadde sist svangerskap høyt blodtrykk siste 3ukene. 145/100. Hadde ikke ødemer eller proteiner så var ikke noe svangerskapsforgiftning. Jeg spurte legen om akurat det samme: Hva er farlig med og ha høyt blodtrykk en kortere periode? Fikk til svar at Litt forhøyet blodtrykk 140/90 i seg selv er ikke farlig i en kortere periode. Det er når det er mistanke om svangerskapsforgiftning med proteiner at blodtrykket kan være fare hos barnet & hos mor. Det gir fks dårligere gjennomstrømning i morkaken noe som igjen kan gå utover veksten til barnet..Men hadde du hatt naturlig ubehandlet høyt blodtrykk over lengre perioder hadde det vært snakk om helt andre farer ved blodtrykket...

Skrevet

Takk for svar begge to:o)

Jeg har ligget på;

7: 120/80

12: 138/81

20: 130/84

24: ble målt fire ganger og hadde; 143/97, 147/102, 145/87, 132/90

Ser jo at blodtrykket mitt stiger litt, men legen mente de to siste målingene var greie nok. Sf-målet mitt øker bra, og jeg kjenner mye liv hos den lille.

Hvis dette kan skyldes morkakesvikt blir jeg jo selvfølgelig litt bekymret, men jeg får vel bare vente og se hvordan det ligger an på neste kontroll.

Skrevet

Jeg hadde også høytblodtrykk under mitt forje svangerskap, spesielt på slutten og da klarer jeg ikke helt å ta det igjen, men i allefall de siste 4-5 ukene, kansje mere, det som hos meg var det som var værst var at undertrykket var høyt, ikke så farlig om overtrykket var litt høyt, men det var når det var 140/110 f.eks, min lege ville sette meg på blodtrykkmedisin, mens gyn. ikke ville det, han mente grensen for medisin under graviditert var høyere en vanlig... mitt problem var at blodtrykket svingte vedlig, så jeg tror jeg hadde på en kontroll 8 dager på overtid, 140/110 og da ville ikke min lege ha ansvaret for meg lengre og henviste meg til sykehuset, fikk time til undersøkelse og ul et par timer senere, da var blodtrykket 120/85 og baby hadde det helt fint, så jeg vet ikke mitt steg litt ekstra hos fastlegen tror jeg, ble stresset av at han ble stresset av blodtrykket, så jeg var alltid nervøs når jeg skulle inn å måle det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...