Gå til innhold

Min fødselhistorie-en oppmuntring til alle ventende ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk lyst til å dele min fødselshistorie med dere, synes den var så fin, at det er en skam å ikke dele den med dere :)

28.07, en dag over termin, ble vår deilige unge nr 4 født..

Mitt svangerskap har vært flott, og ved termintider var jeg så opplagt og sprek at jeg trodde jeg måtte komme til å gå lenge over..Jeg nøt dagene til fulle,og koste meg hjemme med mann og barn..

Dagen begynner med at pappa kommer for å hjelpe oss å male huset..Jeg sitter i hagestolen og soler meg..endelig en solskinnsdag! Føler meg litt merkelig i dag, men har ikke vondt noen steder..bare litt småmurring i underlivet, men det har jeg jo kjent før også...på formiddagen begynner jeg å kjenne noe "mer" men det kan ikke kalles vondt..sparker fotball med sønn min, klipper litt gress, og vimser litt omkring med støvkluten inne..Utover dagen kjenner jeg noen små "tak" men er overbevist om at det bare var små liten kynnere..var borte med en gang..desuten kom det bare en, med en og to timers mellomrom..Pappa lurer på om jeg tror det er noe på gang i dag, men jeg forsikrer han om at det kommer til å bli en rolig natt, og at de bare kan sove godt..

Om ettermiddagen tenker jeg på lillemor i magen, og kommer på at det har vært usedvanelig stille der inne i dag.. Prøver å trykke og dytte litt, men får ikke svar..Tar derfor å drikker litt cola, spiser en sjokolade, men fortsatt stille...vel vel, hun vokner vel etterhvert tenkte jeg..

Været er nydelig, vi tar med oss de tre småtrolla våre og rusler litt rundt i byen...kommer litt kraftigere tak mens jeg dår der, men de er borte på 1-2-3.. Prater litt med mann min om tulla i magen, at hun ikke gir tegn fra seg og at jeg er litt bekymra..Vi bestemmer oss for å ringe sykehuset...De synes jeg burde komme opp for en liten sjekk...

Drar hjemom for å hente svangerskapspapirene, og slenger med bagen i tilfelle vi må reise utover natten, eller neste dag.

Klokka er 19.30 da vi setter av ungene hos mamma og pappa...gir dem en klem, og sier "se`s om en times tid"..

Klokka er 21 da jeg er ferdig med ultralyden og CTG...var skikkelig ubehagelig å ligge men CTG en denne gangen, senga var vondere å ligge på enn de andre gangene..fikk så vondt i ryggen! Da jordmor kommer inn for å koble meg av spør hun om jeg kjenner riene.." Å? er det rier?? Trodde d bare var små kynnere jeg, sier jeg..de varte vel ikke særlig lenge? Joda, du hadde en 5 tak som varte i over 1 min fikk jeg som svar :)..Da spør jeg om hun vil sjekke meg, for å se om disse "maseriene" har gjort jobben sin..Og det hadde de..5 cm åpning..

Får ikke lov av mannen min å bli med hjem å legge ungene, han begynner å kjenne meg og mine fødsler etterhvert..må derfor bli, og belaget meg på en kjedelig natt på føden....

Klokka er 21 da han reiser for å hente barna, og jeg stikker opp til barsel for å overaske ei gammel veninne som hadde født..der sitter jeg med lillegutten hennes i armene og koser meg en times tid..merker at riene er i gang, og skjønner at NÅ er jeg i fødsel..de kommer kjapt, men er såpass greie å ha med å gjøre at jeg sitter fortsatt med denne babyen i armene :)

Klokka er 22 da jeg går inn på føden, spør om jeg kan få et rom, og fylle i badekaret...DET hadde jeg nemlig ikke fått tid til når jeg hadde føst før, og det fristet med et langt varmt bad..joda, rom fikk jeg, badekaret ble fylt opp, og jeg sto med det ene benet oppi da jordmor kokm inn og sa hun ville sjekke meg først..vel, opp i senga, og jordmor konstanterte 9 cm åpning..! Jaja, det ble det ikke noe bad alikevel..tusler litt rundt på gulvet...Jormor finner barnesenga...gjør ting klart..jeg slår på Kanal 24 og lener meg ut av vinduene...ute prater og ler folk..rart å tenke på at folk gjør sine ting der ute, mens et nytt liv er i ferd med å bli født her inne...Klokka er 22.45, mannen min kommer tilbake, og skjønner ingen ting da jordmor sier at nå er det like før....jeg går inn på badet, setter meg på huk ved siden av badekaret, og lar armene syn ke ned i det varme vannet..kjenner jeg vil være alene nå...

Merker at det begynner å presse på, så jeg finner senga...der får jeg et KRAFTIG tak..ber mannen min gå ut, orker ikke ha han der... Vil være i fred....men jeg roper han raskt inn igjen når rien er over...så går det en stund..jeg får slappet av, og det kommer en krafig ri til...kaldt klut på panna...godt...Spør jordmor om det er klart til at jeg kan trykke...jeg får lov til det..får en trykkrie...også en til...bruker alt jeg har av krefter..lillemor er nesten ute...på neste ri blir lillejenta vår født! Med armen først, men mamma har tatt homeopatmediciner, så vi slapp å sy :)

Mina Marie kom klokka 23.00, veide 4110 g og var 53 lang...verdens skjønneste selfølgelig! Nå har det gått ca 1,5 mnd, og hun er så snill og grei! Ikke magevondt,masse søvn på oss alle,ikke såre brystvorter,og alt er bare kos og skjønt!!! Lykke til kjære alle dere ventende :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

flott historie. grattis!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Gud, for en drømmefødsel du har hatt!!!!!!

Gruer meg veldig til å få min fjerdemann, siden sist fødsel var traumatisk, men når jeg leser om denne fødselen har jeg et ørlite håp om at det kan bli bedre...;-)

Skrevet

det går nok fint skal du se...den her var MYE bedre enn nr 3 :)

Skrevet

Jøss det var litt av en historie,måtte nesten le litt.Gratulerer så mye forresten!!

Skrevet

Gratulerer. Du var virkelig i god form, som til og med klarte å sitte på huk... ;) Jeg sliter med å bøye meg nå pga magen har sunket. Så jeg kommer ikke til å sitte på huk. ;) Hi,hi..

Skrevet

Så koselig fødsel du hadde da :-) Har bestilt en sånnen jeg og nå, basta ! :-)

Og så flink til å fortelle :-)

Klem.

Skrevet

de må da virkelig ha vært en drømme fødsel:)

grattis;)

Skrevet

Gratulerer så mye:) En sånn fødsel skal jeg bestille også ja:)Det var liksom rake motsettningen av min første:)

Skrevet

Ja, damer, den var fin!! :) Men den med nr 2 var minst like fin ;) da var jeg 30 min på sykehuset...og med nr 3 var jeg 20 min før babyen kom :D Nå var jeg jo "lenge"!! Hele 2 timer!! Har sitti å sett "jordmødrene" på web tv på nrk nå...satt å trykka med de fødende, og tårene rant! Helt ubeskrivelig å sette et barn til verden! Og ganske imponerende å se hvordan vi kvinner er lagd til å takle det hele!! Bølgen for oss jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...