Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Er det flere med meg som reagerer på slike kommentarer? Som om et sykt barn ikke er verdt å få! Mange spør meg om kjønn o.l, og vi har bestemt oss for å vite, men ikke fortelle det til noen andre. Så derfor sier vi at vi ikke vet hvilket kjønn det er. Da svarer mange med: -"Jaja, kjønn er jo ikke så viktig, bare barnet er friskt". Jeg ønsker jo selvsagt at barnet mitt skal være friskt, og at h*n skal få slippe å ha plager i livet pga. en misdannelse, men OM det skal vise seg at h*n er syk, så vil jeg jo ønske og elske h*n like mye for det! Noen som ser poenget mitt?
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Ja, skjønner poenget. Men det er jo ønsket om at barnet er friskt de mener vil jeg tro. Men skjønner at noen reagerer på sånne kommentarer.
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Ja jeg ser poenget ditt, og er helt enig med deg. Jeg synes det er forkastelig når folk bruker det uttrykket. Når det er sagt tror jeg det er et uttrykk som har mistet sin mening.. jeg tror altså at folk ikke helt forstår hva det egentlig sier. Jeg håper ihvertfall at det er grunnen. Jeg ønsker også at mitt barn skal være "velskapt"(som også er et mye brukt uttrykk...), men er det ikke det, så vil vi elske det allikevel. Mitt barn vil alltid være mitt barn.
Gjest Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 De fleste vil jo ha friske barn da anonym. Er jo det alle håper på. Betyr ikke at hvis man får et sykt barn elsker man det ikke.
Krolla og Theodor Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 At mange sier at kjønn ikke er viktig så lenge barnet er friskt, er faktisk en helt vanlig høflighetsfrase. Hva vil du at de skal si da? Hadde de sagt noe annet, ville du GARANTERT ha reagert... i den hormonelle tilstanden man er i når man er gravid, så gjør man jo det. Selv mistet jeg i MA i februar (uke 12+1) - så i dette svangerskapet har min mor vært så snill å si at jeg ikke skal glede meg for tidlig, mye kan skje, at jeg ikk burde kjøpe inn utstyr for man vet aldri... Jeg er 16+5 og tør ikke glede meg over lille baby - har kjøpt en liten dress og er DRITTredd for at det skal gå galt (som om det å kjøpe en dress skulle forårsake det). Det jeg litt klumsete forsøker å si er at det er fint at folk prøver å vise at de bryr seg - heller det en tankeløse kommentarer som min mor kommer med.
Gjest Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Jeg ser poenget ditt, HI. Har noen i familien som har sagt "Håper det blir jente", "Håper babyen får brune øyne" osv. Jeg må le, som om jeg kan påvirke dette?! Tror egentlig folk bare prøver å vise omsorg, men det blir litt feil for meg. Babyen blir akkurat slik den skal, uavhengig av andres ønsker og meninger.
Erisa* Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Svigers er også litt slik som din mor, krolla. De har knapt sagt noe om graviditeten før jeg hadde vært til ultralyd i uke 18, men så er de litt den typen som tar sorgene på forskudd.. Det gjelder å være bekymret for alt som kan skje, som om det blir mindre trist hvis noe går galt da... Jeg liker heller ikke den der "Det har ikke så mye å si hvilket kjønn det er, så lenge det er velskapt", men tar det i beste mening, de mener det jo godt.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 jeg sier også at "så lenge barnet er friskt" det er fordi jeg ikke ønsker at barnet er sykt. Jeg blir like glad i det uansett, og alle sykdommer må man jo bare jobbe seg igjennom. er det så vondt av meg som mor å ønske at barnet mitt er friskt og har det bra? for det er det jeg mener.kjønn er ikke viktig. at det er friskt er viktig. jeg unner ingen barn sykdom og lidelse. men får de det, må vi gjøre det beste ut av det! ja jeg vil at barnet mitt er friskt. og det vil vel de fleste.
Sunniva78 har to små Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 Enig med deg Nickie... Hadde jo vært rart om vi ikke ønsket oss et friskt barn! Er det noe i veien så må man jo bare takle det på best mulig måte. Og selvfølgelig blir det barnet like elsket. Så ja- jeg sier også; for meg er det viktigste at barnet er friskt.
gulda Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Er jo ikke at man ikke blir glad i et barn som er friskt! Men man ønsker jo av hele hjertet at den lille skal være frisk! For meg er det viktig, og det blir en omstilling hvis ikke -men den lille vil bli like høyt elsket uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Har en svigermor som har fått 2 barn med ulike handicap( en gutt som døde etter fødsel og en som har psykiske og fysiske handicap og som aldri kommer til å klare seg 100% på egen hånd). Hun sier også 'bare barnet er friskt'. Selvfølgelig elsker man barnet om det har handicap! Men ett handicap fører med seg mange sorger, masse arbeid(blir sjuk av å tenke på hvor mye man har rett på men man ikke får om man ikke kjenner til alle lover og regler, ingen som kommer og legger ting i hendene på deg), og også alle de ekstra utfordringene barnet møter på i livet!
Teltpluggen Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 Enig med anonym og Nickie her.. Man ønsker som oftest at barnet skal være friskt. Selv om man elsker barnet om det skulle vise seg å være sykt også! Bruker selv frasen om både min egen og andres, og syns ikke det er noe stygt i det..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 Klart at man elsker barnet sitt selvom det ikke er friskt. Sønnen min døde som baby etter sykdom-han var selvfølgelig elsket over alt på jord. Synes det er sympatisk at mennesker rundt meg håper at barnet jeg venter er friskt- og det ønsker jeg jo selv også. Det er blitt en slags høflighetsfrase å si dette- men synes meningen bak dem er ganske fine. mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå