Gå til innhold

Ull, ull og atter ulllllll...??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ull er vel og bra det, men jeg er så lei av folk som er hekta på å trappe på ungen sin ull uten å ønske å sjekke om det er bra for deres unge. Det er faktisk veldig mange som reagerer på ull og får utslett av det. Se dere rundt. Det er svært mange spebarn med utslett rundt nakken. Noen har fått det av avrmeutslett (da også fordi ull er varmt) mens noen har rett og slett reagert på ulla i seg selv. Og så har vi dem som har reagert på noe annet da self.... eller hormoner.... Men det er smart å tenke over dette før dere kjøper inn alt for mye ull....det er jo dyrt...

Mange vasker ullklær feil også, dette blir også til besvær for ungen. Noen ullvaskemidler er veldig parfymerte, noen bruker mykningsmiddel på dem(noe man ikke skal) og noen vasker med vanlig vaskemiddel, noe man heller ikke skal. Da begynner klærne å klø....

Jeg har en venninne som påstod at gutten hennes var matallergiker for han hadde eksem på hele kroppen. Jeg sa etter 4 år(hvor hun hadde brukt bare ullklær nesten på ham)at du må kutte ut ullklær. Hun hadde testet ut all slags mat, medisiner, og testet ungen for alt mulig. En uke uten ull og ungen var bra.

Håper der tar til dere dette tipset. Jeg selv er glad i ull, men med måte altså!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg

Legg dette innlegget ut på 0-1 år og 1-2 år....der er det mange ull-elskere.....

Skal jeg legge det ut for deg?

Skrevet

...joda, alt med måte, også ull.

Ikke godt for baby å bli for varm, heller...viser seg oftesom svetteutslett i nakken som du sier.

Men..ull er jo bra også..den myke, myke varianten.

Må bare følge med og se om ungen reagerer..og ikke kle på for mye.

-og, litt greit å bruke "snille" vaskemidler, ikke vits i å trigge utslett, enig i det.

Men...ull med måte er bra..tror nå jeg.. :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen m ull på små babyer jeg.. Det er jo veldig begrenset hvor mye klær de faktisk trenger å ha på seg da! Min første (januarbaby) brukte stort sett ett lag (feks stilongs og body) inne, Og da lå han jo i et godt og mykt teppe i tillegg.. Nok det! Ute på tur brukte han vanlige klær, med en vinterdress utenpå. I vogna hadde han voksipose, og da var det faktisk stort sett nok med et lag klær, lue og muligens en ekstra genser og votter når han sov ute.

Kommer til å gjøre ting på samme måte denne gangen også. (termin midt i november) Men svigermor hadde så lyst til å strikke til sitt første barnebarn, så hun strikker en liten pose/dress som kan brukes i barnesete!

Gutten min brukte, og bruker mer ull nå da. For han er MYE ute hele året! Er 6.5 år og ELSKER friluftsliv! Blir noe helt annet da enn på en baby som bare ligger i ei dyne::

Skrevet

Det er jo det at ull puster og faktisk regulerer varmen da som er så bra,men man må seff følge med om ungen trives med det,selv tåler jeg ikke ull innerst mot huden.Synes det er pyton,uansett hvor fin den er.

Skrevet

Knøttet mitt er 19 mnd og har aldri brukt ull han!!!

Nå skal det sies at han blir veldig fort varm og hadde barneeksem (som heldigvis begrenser seg til kun ett håndledd nå), så det lille jeg hadde fått av ull ble lagt nederst i skuffen!

Kommer ikke til å kjøpe eller ønske oss klær i ull til nestemann heller!

Ull er tull her i huset, i allefall mens ungene er såpass små!

Ps og vi bor i Nord-Norge med 20-25 minus vinterstid!

Skrevet

...glemte å si at når ungene blir større blir det nok ull. Sverger selv til ull vinterstid, men små babyer? Nei takk! =0)

Skrevet

dytte dytte!

25% av alle barn har litt atopisk eksem, ull er en av de vanligste triggere!

jeg gikk selv i ull-fella med min første; var overbevist om at ull var så "naturlig" og dermed bra, sannheten er jo at det som er naturlig er at menneskehud reagerer på ull! Nå bruker vi kun ull dersom det er skikkelig kaldt, og da kun behandlet ull - en myte er jo også at ubehandlet ull er bedre for babyer, ikke så hos oss: ubehandlet ull gir 10 ganger mer utslett enn behandlet ull! anbefaler merket joha, det du får på sportsbutikker og på h&m eller via sparkjøp - billig og bra og altså mye mindre allergifremkallende enn ull fra nøstebarn, bånsull osv.

PS: hvis babyen sover urolig, prøv å ta vekk lammeskinnet fra vogga/ vogna/ senga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...