Smellt P. Tjukka Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Snuppa går nå sin fjerde uke i den nye barnehagen ! Og gråter og vil være hjemme ! Hjemme er hun sutrete og mammadalt , noe hun ikke har vært før ! Hun har gått i en annen barnehage i et og ett halvt år , og da maste hun om å få komme til barnehagen .... Hun er snart 3 år , og går nå på stor avd. , det virker som de andre barna er mye større enn henne , og som om hun ikke finner noen å leke med ! Av leker er det ikke mye , det er mest lego , puslespill og perler. Snuppa liker dukker , vogner og kjøkken. Det er også ekstremt ryddig på avd., til at det er 18 barn der... Ang. personalet , så har kontakt personen hennes vært der 1 dag på 4 uker ! Den andre assistenten tror jeg jobber halvt eller noe ! Så det er en av de faste som er der ! Så jeg lurer på , hvor lang tid brukte deres barn på innkjøring , når de er vant til å være i barnehage fra før? Og har dere noen råd til meg ?
Nit@™ Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Stein Erik Ulven(?) var på tv2 i går og pratet om dette. Han mente at om ikke barnet var trygg i bhg innen 1 mnd måtte man enten bytte bhg, bruke dagmamma eller få en annen ordning med personalet i bhg. Det skal jo ikke gå en hel mnd med innkjøring. Ta deg en prat med styrer/ped.leder i bhg. Fortell hvordan du føler dette og hør om dere i en periode kan lage en ordning som du og hun kan føle dere vel med!
Smellt P. Tjukka Skrevet 5. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2007 Intressant ! Hvilket program var dette ? Og takk for svar ;-)
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Akkurat slike utsagn som Ulvund kommer med, synes jeg lite om. Dette vil kun gjøre engstelige foreldre enda mer engstelige. Det er vanskelig å skulle sette en tid for når barnet bør bli trygt, og ha akseptert situasjonen. Det som er klart, er at ditt barn gir deg en reaksjon som du må forholde deg til - og forsøke å forstå. Jeg holder med deg i at det kan virke som om hun ikke trives med barnehagesituasjonen. Det finnes gode barnehager, og det finnes dårlige - dessverre. Jeg råder deg til å ta tak i ting nå med en gang. Be om et møte med avdelingsleder/styrer og legg frem din bekymring. Du skal ta din datters reaksjon på alvor, og forhåpentligvis kan du bidra til å bedre situasjonen. Blir ikke situasjonen noe bedre, kan det være du bør finne en annen løsning enn denne barnehagen.
Eve Dallas Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 Jeg ville absolutt ha prøvd å finne en annen barnehage, det er jo tydelig at noe ikke fungerer skikkelig der(i og med at hun trivdes i sin forrige barnehage). Datteren min går i steinerbarnehage og der har de voksne massevis av tid til barna, pluss at gruppene ikke er så store.
Karoline's*mamma Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Trur kanskje du skal gje ho litt lengre tid. Synast ikkje 1 mnd. er så veldig lenge, når det er snakk om å finne seg tilrette.Eldste her begynte i bhg 1 august i år, ho blir snart 3 år. Det er først den siste veka ho ikkje har skreke då pappaen eller eg har gått. Og vi har i det siste, merka at ho trivs bedre. Dei første 3-4 vekene grein ho berre vi nevnte bhg. Eg er heller ikkje heilt eing med alt det so vart sagt på TV2 igår, det er tross alt stor forskjell på barna. Nokon treng lang tid på tilvenning, andre kort tid.
Kamomille Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Vår var akkurat likedann da vi byttet barnehage i fjor! han var da 3 år, og trivdes veldig godt i den gamle barnehagen. Når han begynte i den nye, brukte vi laaaaaaang tid på tilvenning, og han gråt endel når vi leverte. Ikke noe koselig.... Men det går seg til etterhvert som de blir bedre kjent go får nye lekekammerater. huskt at et 3 år gammelt barn oppfatter mye. Hun har blitt tatt ut av en trygg situasjon hvor hun kjente de ansatte og hadde venner blant de andre barna. Nå må hun danne nye allianser og bli kjent med nye rutiner, nye voksne, nytt miljø etc etc. det kan være både spennede og skummelt. Dersom hun ikke kjenner noen andre barn der, kan det i begynnelsen være vanskelig å komme inn i leken og bli kjent med de andre barna. Gi henne tid til å bli kjent!!!! Selv om det ikke er leker som hun er vant til på avdelingen, så må hun lære seg til å leke med det som er tilgjengelig. kankje barnehagen er opptatt av å ha kjønsnøytrale leker?? Og min er faring er at det ofte er mer ryddig på en storebarnsavdelign enn på en småbarnsavdeling. På stor avdeling må barna ofte lære å rydde opp leker før de får lov til å ta fram noe nytt f.eks Du kan evt ta det opp med ped.leder, og be om at hun blir fulgt nøyere av en voksen og får mer hjelp til å komme inn i leken og hjelp til å bli kjent med de andre barna. Dersom hennes kontaktperson ikke er der, så bør en annen voksen ta over oppgaven som kontaktperson!
nickoline og supermann Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Vi har byttet barnehage........... reiste fra han allerede etter første dag. I dag har jeg også reist fra han. Går fint som bare det! Takk og lov for det.... Han gråter litt når jeg går, men jeg putter fingra i ørene og går. Nå har jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg sitter her og sløver mens han er der. Tror jeg skal gå å få sovet litt i stedet........ sliter med vitaminmangel.
Smellt P. Tjukka Skrevet 5. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2007 Takk for svar alle sammen ! Jeg pratet med en av assistentene i dag , og hun sa de hadde pratet om at det virket som hun hadde funnet seg til rette på avd. , og virket tilittsfull ! Jeg fortalte også om litt av min frustasjon ! Jeg får slå meg til ro med dette , og gi henne mer tid ! I dag pratet hun litt om barnehagen på eget initiativ og har vært blid !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå