-Lady Godiva- Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Da jeg ble gravid veide jeg 94kg (168cm høy),og var selvfølgelig overvektig. I andre mnd raste jeg ned 6 kg til 88kg. Var ikke dårlig,men kiloene bare "datt" av. Så i grunnen ganske lyst på dette,for da hadde jeg litt å gå på mht å legge på meg en hel haug i resten av svangerskapet. Problemet er bare det at disse kiloene vil ikke på igjen. Er nå 32+1,og veier fremdeles 88kg. Jordmor maser og maser om at jeg må få i meg nok mat,men jeg klarer det ikke. Er fryktelig småspist av meg (utrolig nok med tanke på vekta mi),og det har jeg vært de siste to årene. Klarer aldri mer enn ei skive brød,og til middag er jeg stolt av meg selv hvis jeg får ned ei potet med tilbehør. I tillegg så spiser jeg toppen to ganger i løpet av dagen + middag,så det sier seg selv at 2 skiver og littegranne middag blir for lite i løpet av dagen. Blir så bekymret for den lille i magen,når jordmor er så hysterisk om dette. Det verste er det at jeg ELSKER mat!!! Jeg snakker om mat "bestandig",og er av den typen som sitter og sier "nam" og "mmmmm" gjennom hele måltidet. Nyter hver minste lille bit,men det hjelper så lite når det bare er plass til noen få biter. Fikk beskjed av jordmor sist om å spise alt jeg ville ha - sjokolade kunne jeg faktisk bare lasse ned. Og jeg prøver og jeg prøver. Spiser sjokolade,spiser kake,kjøper f.eks rømme eller vaniljesaus og spiser dette rett fra boksen - alt for å få i meg mest mulig kalorier til lillegutt i magen. Men det hjelper ikke,og jeg ser at jeg fremdeles får i meg for lite i forhold til dagsbehov. Og så kommer kommentarene fra alle rundt meg da. Om at jeg har blitt så slank,at jeg er heldig som ikke legger på meg,og at jeg aldri har sett så godt ut som jeg gjør nå. Jeg vet jo at ikke de sier dette for å være slemme,men hver gang noen kommer med en kommentar om at jeg mister vekt så er det som å få et slag midt i fleisen. De mener jeg har et luksusproblem,men det er jo et virkelig problem dersom lillegutt kommer ut liten og skrøpelig sånn som jordmor "skremmer" meg med. Men jeg begynner å lure på om det er noe genetisk også som spiller inn. Sist gang veide jeg 98kg da jeg ble gravid,og 92kg etter fødselen - og da spiste jeg som en gal gjennom hele svangerskapet. Fikk riktignok ei relativt lita tulle da på 47cm og 2780g,men da beregnet jordmor henne til å være rundt 4kg på siste kontrollen før fødselen (!!!). Er det flere som har det sånn som dette,som ikke klarer å legge på seg nok gjennom svangerskapet...? Evt som har noen tips til hvordan jeg kan få opp vekta...? Gruer meg allerede til neste kontroll hos jordmor,for jeg vet at jeg bare kommer enda mer bekymret ut derfra igjen...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Har faktisk det samme "problemet". Jeg veide godt over 63 kilo (lite det også ja), men når jeg ble gravid så har jeg bare gått ned i vekt. Er nå i uke 22, og veier 58 kilo. Har gått ned 5 kilo, og ettersom babyen og livmora vokser så skal man jo gå opp, men jeg står stille på vekta, og det betyr jo at vi bare går ned. Jordmor såg helst at jeg begynte å legge på meg snart, men det nytter jo ikke uansett hva jeg gjør. Men synes jordmora di er litt vel hysterisk da. For mi jordmor sier at babyen får og tar det den trenger. Bare at de tar det FRA oss, slik at vi blir tynnere... Vi får nok bare spise lite og ofte, slik at blodtrykket og blodsukkeret holder seg bra. Lykke til videre da =) Går nok bra med deg og den lille skal du se...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Heisann :-) 2 måltid er for lite per dag men det har du sikkert fått hørt mange ganger av jordmor nå. Jeg selv spiser 3 måltider og min jordmor mente dette var for lite :-O Vell... Så lenge sf målene vokser og du ligger fint ann på vekstkurven så tror jeg ikke du har så mye og bekymre deg for :-) Jeg selv er ei kraftig dame med nok fett på kroppen! Er uke 37+2 og har lagt på meg nøyaktig 5 kg. Jordmor er derimot strålende fornøyd at jeg ikke har gått opp noe mer, legen har ikke sagt noe. Siste svangerskapet mitt gikk jeg ned. La ikke på meg i det heletatt og vekta sto stille igjennom hele svangerskapet uten noen som helst kommentar. Fikk ei jente på 3700g. Venter gutt denne gangen og jordmor mener vekten på denne pjokken kommer til og være så si samme som jenta mi :-)
temi & keli Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Jeg har det likt som deg, og hadde det sånn forrige svangerskap også.. Er 14+6 idag, og har gått ned 11,5kg.. Ikke vært kvalm, ikke kastet opp.. Spiser alt jeg har lyst på, i tillegg til at jeg er FLINK til å spise ofte.. Får gjerne fem måltider om dagen + frukt.. Spiser 1-2 skirver hvert brødmåltid, frokostblanding, yoghurt og middag.. -men det hjelper ikke.. Selv etter et "eksperiment" der jeg nå har drukket cola HVER dag i snart ei uke (og jeg snakker ikke om 2dl pr dag, heller 0,5-1liter), går jeg ned.. Skulle virkelig ønske jeg kunne klart dette ellers, for jeg har mer enn nok å ta av! -men vekta mi rikker seg bare når jeg er gravid (
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 Men da må du komme til Oslo på kontroll til jordmora jeg hadde i svangerskapet med snulla...hun dreit i at jeg ikke la på meg og at jeg sleit med svangerskapskvalme. Gikk ned en del kilo i starten, og la ikke på meg før i 3 trimester da kvalmen endelig forsvant, så var vel 4 kilo mer enn utgangspunktet da jeg fødte. Ut kom det ei jente på 4250 gr! Tror ikke du trenger å bekymre deg...du får jo i deg litt mat. Finnes jo gravide som er kvalme hele svangerskapet og får nesten ingenting i seg. Er jordmor så bekymra for deg og maser slik at det blir ubehagelig for deg, så får du være litt spydig tilbake slik at hun skjønner at dette ikke er noe problem som forsvinner bare fordi hun maser. Ellers så kan du jo prøve å spise nøtter og sånn proteindrinker en får på apoteket.
gry78 prinsessa er kommet! Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 jeg har det på samme måten, har tatt jevnt av meg under hele svangerskaper (30 uker) var på ul og til jordmor i går, og jeg fikk beskjed om at vekta skulle jeg ikke tenke på så lenge jeg følte meg frisk! babyen får al den næringen den renger uansett, som hun sa: barn som blir født i somalia er ikke undervektige ved fødsel selv om mammaen spiser to kopper m ris om dagen:( babyen min ligger oxo 10% over på vekten selv om jeg ikke spiser noe særlig..
Tutla84 og ICSI turneren Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Jeg har også slitt litt med vekta. Men jeg går opp og ned som en jojo nå som jeg er gravid. Før jeg ble gravid var vekta stabil på 63 kg. Nå har jeg vel lagt på meg ca 5 kg, men det varierer med et par kg opp og ned på hver kontroll. Men både lege og jordmor sier at så lenge jeg spiser, at sf-målene øker, og jeg føler med i god form skal jeg ikke henge meg opp i vekta. Noen legger på seg mye, andre tar faktisk av i løpet av et svangerskap. Det viktigste er at vi spiser sunt og 3-4 måltider hver dag. De sa at jeg burde være forsiktig med for mye godteri og slikt da det kunne føre til at ungen vokste mer enn den burde, mens jeg faktisk ikke får noe av den næringen. Håper alikevel at du klarer å slå deg til ro med at vekta ikke har alt å bety, det er bare en av mange ting de sjekker.
Mor&barn Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 jeg er 31+2 og har nå gått ned 4 kg siden start. gikk først ned fem og opp igjen til utgangspunktet og nå er jeg på vei ned igjen.. jordmor ba meg passe på å spise nok, men er ikke så lett med den kvalmen, men hu sa også at det nok ikke var noe å bekymre seg over for babyen ffår nok det han skal
Amanda- Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 jeg ligger på samme vekta som den samt høyde. jordmor sier det er viktig og få i seg mat, ja, jeg spiser, men som deg lite. hun sier det er en fordel med tanke på diabetes, og helse at jeg ikke ligger på meg. en venninne av meg raste ned 10 kg. og alt er bra med mor og barn! det varierer fra svangerskap til svangerskap. vist du føler det slik som du sier, hadde jeg ringt en annen jordmor eller lege. og hørt hva de sier. mitt inntrykk er her er (ikke ut i fra ditt innlegg, men bim generelt) at veldig mange får forskjellig info. fra jordmor.
susemor666 Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Jeg tror ikke dere behøver bekymre dere. For er sant som noen her nevner, at babyen tar ifra moren det det trenger, så om du er småspist, vokser babyen for det. Legen sa til meg, da jeg spurte han om det med kosthold, spis som du har gjort før du ble gravid. Jo mer en spiser, jo mer og oftere kommer sultfølelsen også..........) Jeg har aldri vært noe flink til å spise frokost, men prøver nå da. Er ikke bra å gå opp for mye heller tror jeg. tror det viktigste er å få i seg så man føler seg selv ifprm også. så man ikke blir slapp, sliten fort og uvel............)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå