Gå til innhold

Dette med blodprosent & jernlager. Ehhm. Litt rart det her =/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jenter :-) Jeg er 37uker på vei. Jeg har en blodprosent på 12,5. Noe som var helt ok sa legen da jeg i utgangspunktet på første svangerskapskontrollen hadde 13.9(vet den ikke bør stige over 13.5) Men jernlageret mitt er på så lite som 10 :-/ Vet grunnen til at jeg har vært litt små trøtt i det siste nå da. Har ikke fått snakket med legen enda da jeg ikke har time før om en uke. Men hva gjør dem når jeg har et blodprosent som er så ok og engentlig ikke bør stige mer? Alltså jeg mener jeg kan jo ikke gå med så lavt jernlager men tar jeg jo jern så blir jo også blodprosenten høyere noe som igjen ikke er bra, Jernlager skal jo ligge over 14 ihvertfall og før svangerskapet hadde jeg 40. Sjønner ikke noe jeg. Noen som kan hjelpe meg til og bli litt klokere her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tallene har jeg ikke peiling på,men vitaminer vet jeg litt om.

Hvis du tar C-vitaminer samitdig som jern så letter c-vitaminen opptaket av jern i kroppen hvertfall. Anbefales de som har lavt jernlager,å ta begge deler. Om ikke c-vit tabletter,så hvertfall en appelsin eller to samtidig som jern tabletten. Eller et glass juice.

Skrevet

Vet at jernlageret mitt var i februar 67, så mistet jeg og fikk utskrapning i mars. Gravid på nytt etter mens i april. På prøvene jeg tok da hadde jeg 57, og fikk beskjed om ikke i spise ekstra jern. Hb var da 15 et eller annet.

Synes det er høyt ettersom jeg da akkurat hadde tatt urskrapning, pg da mister man jo en del blod.

Synes det er lite info på dette området, men kan vel ikke være så farlig.

Skrevet

Siden det bare er en uke til du skal til legen kan du nok vente til du kommer dit og hører hva h*n sier før du evt begynner med jerntilskudd (evt ring og sjekk dersom du er bekymret). Jeg trodde egentlig ikke de pleide å måle jernlager så langt uti graviditeten jeg, er det ikke noe med at man får "feil" resultater pga øket blodvolum? Blodprosenten din høres jo mer enn høy nok ut.

Selv fikk jeg beskjed om å begynne med jern allerede etter første kontroll, siden de målte at både jernlager og blodprosent var lave. Fikk da vite at de sjekket blodprosenten også senere i svangerskapet for å sjekke at det ikke ble for lavt, men at de ikke kom til å måle jernlageret senere.

Skrevet

Nei nei, rett det du sier at dem egentlig ikke måler jernlager så lenge den på første svangerskapskontrollen er ok. Men jeg har gått over lengre tid og vært trøtt og slapp, derfor bedde jeg om en ekstra blodprøve :-) Ringte til labben på legekontoret og hun sa jeg bare måtte vente til jeg kom inn til legen for og diskutere med henne hva som skal gjøres...

Skrevet

Trodde man målte jern på første kontroll + uke 28, jeg..

Men støtter dem over her som sier at du ikke skal begynne med jerntilskudd før blodprøvene er tatt. Ellers kan det bli litt feil resultat.

At jernlagrene er lave er i seg selv ikke farlig så lenge Hb er normal, og de er uansett ikke helt tomme. Så det er ikke noe du trenger å stresse med!

Men pass på dagene før du skal ta blodprøven at du drikker nok, slik at ikke Hb blir falskt forhøyet av at du er dehydrert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...