Marianne87 Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Var dette VELDIG vondt eller gikk det greit? Var det verdt det liksom? er egentlig velig redd for sprøyter og litt redd for at jeg skal flytte med når de evt setter den... Men vil gjerne høre andres opplevelser med å ha fått den.
Tpop Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Hadde så intense rier og hyppige at jeg klarte ikke åslappe av i mellom. Husker engrønnkledd mann kom inn, satte seg bak meg og fikk beskjed om å ligge rolig på siden......noe som ikke akkurat var lett eller godt. Så satt han der en stund også gikk han. Hehe, jeg kunne nesten ikke kjenne det jeg hvertfall.
betty74 Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Jeg hadde så vondt at jeg kjente ikke at epiduralen ble satt engang, jeg.. Og etterpå var det som å komme til himmelen. Fikk slappe litt av før pressriene startet og jeg ville ikke vært foruten!! Jeg stiller opp på Ullevål i oktober med ryggen bar;-) Eneste negative var at jeg ikke kjente pressriene selv, jordmor måtte fortelle når jeg skulle presse.. men pytt, ut kom hun jo!
Kristin* Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Jeg kjente heller ikke sprøyte stikket. Andre smerter som var sterkere ja. Og JA, epidural var helt himmelsk!!!
frida-73 Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Godt å høre, takk for at innlegger spurte om dette, har lurt på det samme selv. Men kjenner man altså ikke pressriene? (Ikke det at jeg på død og liv vil kjenne de, vonde nok altså..men får man til å presse som man skal?)
pylvis Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Epiduralen var helt himmelsk for meg, selvom jeg fikk en kjempereaksjon og begynte og klø noe helt vannvittig. Det er desverre en helt vanlig reaksjon..... Jeg kjente ikke at den ble satt, og jeg mistet heller ikke pressetrangen. Det kan være ulemper med epidural, og man vet ikke hvordan man vil reagere før etter man har prøvd... men ved forrige fødsel ville jeg ikke vært foruten.
Gjest Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Ikke vond i det heletatt :-) Hadde hørt mange skrekk og gru historier hvor stor sprøyte-spissen var og hvor vondt det var. Jeg var også livredd og ombestemte meg 2 ganger om jeg skulle ha den J**** sprøyta eller ikke, hehe. Ble så jeg tok den til slutt da. Var ikke vondt i det heletatt :-) Eneste ulempen var at jeg måtte ligge helt stille på siden og akurat da fikk jeg rier så det holdt. Mange skryter veldig av epidrual alltså men jeg for min del skal ikke ha det. Jeg ble lammet i ene foten i 4timer så jeg klarte ikke og opp og gå på ei stund kan man si. Denne gang skal jeg ha lystgass og akupunktur :-)
strekkmerketrollet Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 jeg er også veldig skeptisk til sprøyter å sånn (har liksom aldri likt det), men epiduralen kjente jeg ingenting av når de satt den...! ååååjaaa! VAR VERDT DET!!!
Tpop Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Jeg hadde et ønske om at under pressriene skulle de la kutte ut epiduralen, for jeg VILLE kjenne hvordan det var å virkelig føde. Ja det ble gjort det og kjente det godt:) Når epiduralen virket så måtte jeg ha støtte for å gå på do blant annet, ble litt pudding i beina, men det vvar himmelen og endelig kunne få slappe av i mellom riene. Jeg hadde kanskje 30 sek i mellom og jeg dubba faktisk av,hehe. Men hvertfall denne gangen så kan godt epiduralen sitte i lengre for jeg trenger ikke absolutt kjenne alt denne gangen:)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Jeg fikk epidural på grunnav at jeg hadde bare 2,5 cm åpning under fødselen..fikk da epidural fordi jordmor mente at kroppen min ville slappe av å at det kunne hjelpe på åpningen...sovnet faktisk en time av epiduralen..hadde fremdeles ingen åpning, ble satt på drypp..gikk fra 2,5 cm til 10 cm åpning på 7 min!. Babyen min kom da 10 min etterpå..glad jeg hadde epidural jeg;) eneste var at jeg dovnet bort i venstre fot en god stund etterpå, men det betydde jo ingenting når jeg hadde fått ut datteren min. Var litt øm i korsryggen noen dager etterpå...Har man skikkelig vondt under fødselen så tror jeg ikke at man skal la være smertebehandling fordi man vil ha en naturlig fødsel..man er sliten og en trenger virkelig de kreftene man sparer ved å få smertebehandling...selv hadde jeg lystgass, sterilvannkapsler, epidural og til slutt drypp..var i kjempefin form etter fødselen, noe jeg tror er på grunn av epiduralen.
straxmamma:) Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 men selv om man får epidural, er det fortsatt J***** vondt??? eller tar den bort smertene helt?? Vet ingenting om dette egentlig...
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 ikke født selv. men har hørt at det tar vekk MYE av smertene, på noen tok det tom vekk all smerten. dytter den opp så hører vi hva andre sier
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 har tenkt på epidural, men aldri brukt det. Er så redd for å få spinal-hodepine, som jeg fikk engang de tappet spinalveske av meg. Denne hodepinen satt i ni dager, og jeg kunne ikke gå med hodet oppreist og spydde bare jeg måtte på do. Har lest\hørt at slikt kan forekomme m epidural også. Noen med den erfaringen? Har egentlig bare hørt positive ting om epidural fra de som har fått det, men er skeptisk selv.
Trønderjente82 Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 Hei... Jeg har også hatt spinalhodepine og pratet med legen om dette. Han mente at det var tilfeldig at jeg fikk det sist og at det ikke er noen stor fare for at jeg skal få dette hvis jeg bruker epidural. Forstår godt at du er litt redd for dette og spinalhodepine er helt forferdelig (jeg var faktisk så desperat at jeg ba til gud om å få dø etter 8 dager med spying, klarte ikke sitte engang og måtte bare ligge på siden. Når det gjelder spørsmålet om epidural er vondt. Jeg fikk dette som en slags motgift til spinalhodepinen, men da kun en sprøyte fylt med mitt eget blod. Jeg kjente ingenting hvertfall, ikke så mye som et lite stikk engang:)
Gjest Skrevet 5. september 2007 #17 Skrevet 5. september 2007 Jeg hadde ikke vondt det hele tatt, men du blir jo lam i beina da, så du kan ikke stå oppreist, måtte ligge i senga. Helt smertefritt var det etter å ha fått den, de kan jo gjøre kirurgiske inngrep med en sånn lokalbedøvelse, så den er jaggu effektiv. Men man må ofte ta vakuum når man har epidural, det sa iallefall jordmor at det var vanligere da. Jeg anbefaler det! Jeg leste vg og så på cæsar da den var satt.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #18 Skrevet 5. september 2007 ...utrolig! :-) (....dersom det er epidural som skal til for at jeg ser hotell cæcar, må jeg le...hihi)
mari.a Skrevet 5. september 2007 #19 Skrevet 5. september 2007 fikk epidural etter 7cm og det var heaven der og da...gjorde ikke vondt å sette den-men kjente nesten ingenting resten av fødselen...litt for lite egentlig-og hadde jeg visst at det ville gå så fort fra 7-10cm tror jeg jeg ville klart meg foruten..bebis ble stressa og måtte til slutt taes m sugekopp-endte m masse revning-klarte ikke gå -tisset på meg i flere dager etterpå og masse ubehag i lang tid pga mye revning..vil prøve å klare meg uten denne gangen-evt heller få lokalbedøvelse av noe slag under selve utdrivningen...men aldri si aldri-det fungerte veldig bra som smertelindring-og man kan jo be om en mindre dose-kanskje jeg fikk for mye...vet ikke...men veldig godt og vite at man kan be om det hvis man ikke holder ut-så får man ta d som d kommer:)
Fødeklar_ja! Skrevet 6. september 2007 #20 Skrevet 6. september 2007 Kjente ikke stikket i det hele tatt Hadde først lystgass så kanskje det som gjorde susen
loppe Skrevet 6. september 2007 #21 Skrevet 6. september 2007 Har alltid hatt langvarige fødsler, og har derfor fått epidural etterhvert. Det er ikke vondt, som alle sier, for alt er jo så vondt fra før. Men jeg føler meg på en måte litt "snytt" for fødselen. Også fordi riene lett stopper opp når man får epidural, slik at det tar enda lengre tid. Imidlertid var det bare ved første fødselen i 1991 at jeg ikke kjente pressriene. den gang måtte en jordmor legge seg oppå magen for å få ut babyen tilslutt. Senere år har jeg forstått at epiduralen er mere "selektiv" Og jeg har kjent pressetrang, og det har vært litt vondt, men den smerten er på en måte ikke smerte, for du blir så opptatt avå jobbe. Selv om jeg nok skrek og bar meg. Har igrunnen et håp om å klare meg uten epidural denne gang, tror liksom det er bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå