Gå til innhold

Legging av baby på 6 uker - hva er normalt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet er nå 6 uker og like vanskelig å få lagt om kveldene. Det går i amming, bæring og byssing utover kveldene her, sjelden i seng før 22.30. Ofte er det flere runder med sovne/våkne, før han endelig faller til ro i senga si. Noen ganger må jeg legge meg sammen med han og gi han pupp for å få han til å sovne.

Er dette normalt? Når kan man begynne å legge babyen f.eks kl 20, og forvente at han sovner i senga si?

Har en følelse av at det hadde vært enklere dersom han hadde tatt smokken, men det virker ikke som om det er håp der....

Hva gjør dere??? Noen lure tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Va som er normalt vet ikke jeg men mi snuppa va 4 mnd før hun selv sovnet i senga. De første tre månedene måtte jeg dulle henne i søvne og så legge henne i barnevogna i stua eller på kjøkkenet til vi gikk å la oss, da bærte jeg bæggen inn på soverommet oppi barnesenga. Siste måneden gikk med på å venne henne til å sovne i vognbæggen på soverommet, før hun når hun var fire måneder sovnet på soverommet i sin egen seng mellom kl ni og ti. Du får prøve deg frem.

Skrevet

Ikke stress med dette, babyen din er jo bare seks uker gammel og litt for liten til rutiner enda. Det er anbefalt at man begynner å innføre leggerutiner rundt kl 20 ved tre måneders alder, men at du allerede nå bør signalisere overfor babyen at nå er det kveld/natt ved å skifte til pysj, dempe belysning, lavt støynivå osv. Vi har jenta vår på seks uker sovende (eller våken) på fanget eller i vogna på stua til vi legger oss, men har tenkt til å begynne å legge henne for natta i vogga si etter hvert. Ikke noe vi stresser med foreløpig - når to-åringen er lagt for kvelden koser vi oss bare med lillemor.

Skrevet

kos deg med det så lenge det varer:)

Dagen kommer tidsnok, da gullet ditt vil sovne av seg selv. La babyen din få all den nærhet og ømhet den trenger. Tenk hvor uvant det er å ikke bli vugget i søvn, slik det var inne i magen din:)

Du kan iallefall vente til gullet er 4-5-6 måneder med faste leggetider. Du finner litt info om det her på dinbaby.com ett sted. Les igjennom linken Første leveår.

Skrevet

guttungen er straks 7 uker. De første ukene hadde jeg ham i kurven på stuen frem til jeg selv gikk å la meg. Skiftet på ham og ammet sånn i tolv tiden før vi begge køyet.

Nå tar vi kveldstellet en gang mellom åtte og ti..spørs litt hvor vi er i forhold til ammingen. Da får han den ene puppen, så fårhan bade og får på seg pysjen før han får andre puppen. Er han veldig urolig etterpå så lar jeg ham roe seg på magen min. Ellers bærer jeg ham inn i sengen sin og legger ham ned, pakker dyna rundt ham, kysser ham og sier natta. Er ikke alltid han er helt sovnet, men da får han smokken. >Sovner da stort sett ganske kjapt. Hvis ikke tar jeg ham opp og legger meg på sofaen med ham på bryste til han har sovnet ordentlig. Har ham pakket inn i et helseteppe som jeg bærer ham inn i og legger ham i sengen med, så beholder ham varmen og litt mammalukt i sengen.

Skrevet

Sliter med å få lilletulla til å sovne for kvelden her. Hun tar ikke smokk heller. Hun er veldig våken om kveldene så jeg får henne vanligvis ikke til å sovne før 23-24. Jeg pleide å skifte på henne samtidig med at jeg gikk på badet for å pusse ol. La oss så i sengen for å amme - men da bare hylte hun og ville ikke ha pupp. Sovnet til slutt av utmattelse...for ingenting jeg gjorde roet henne ned. Har funnet ut at hun ikke liker når det er mørkt. Da jeg tok på lyset og ammet henne gikk det greit. Fikk da til og med lagt henne i sin egen seng (hun har vanligvis lagt i sengen med meg). Hun sover ikke lenger intervaller enn 2, maks 3 timer om gangen - så når hun da våkner igjen tar jeg henne opp i sengen til meg og ligger og ammer henne....orker ikke noe annet da - og da plager ikke mørket henne heller.

Skrevet

Babyen vår la seg 22.30-23.00 helt fram til hun var ca 4, 5 mnd. For det meste la vi henne i vognbagen nede i stua for så å bære henne med oss opp når vi la oss. Satte da bagen oppi sprinkelsengen slik at hun skulle bli vant til den. Da hun var 3,5- 4 mnd en gang la vi henne rett ned i sengen men tok lang tid før vi fekk roet henne. Nå kan vi legge henne rett ned og hun sovner som regel (er 5, 5 mnd) mellom halv 8 og 8 en gang.

Skrevet

Vi har visst en litt annen erfaring enn mange andre her..

tulla blei gjerne litt grinete på kveldstid hun, og sovnet og våknet i ett sett, når jeg hadde henne på fanget eller hun lå i stua med oss.

rundt 5-6uker, oppdaget vi at grunnen til dette var at hun var overtrøtt.

Oss dumme foreldre, prøvde å mate henne mellom 23-01 fordi vi tenkte at da forlenget vi natten litt. men en kveld sovnet hun klokka 19, og vi tenkte at nå skulle vi da se an når hun våknet igjen for mat av seg selv. og hun våknet klokka 04 akkurat som hun gjorde om jeg ammet klokka 24..

så da innførte vi leggerutiner... klokka 20 begynner kveldsstellet. enten med bading, eller bare litt ekstra kos på stellebordet, og så pysj på.

Det er helt utrolig, men bare etter en uke med disse faste rutinene, er jentungen helt innstilt på det, og selv om det er kort tid siden sist amming, så spiser hun som en hest etter bading og pysj. og så sovner hun. som en stein. for da vet hun det er kvelden.

Jeg ammer som regel i stua, så er det pappaen som bærer henne opp i senga. der synger han nattasangen for henne, og skrur av lyset, brer godt over henne, og gir henne smokk om hun vil ha (ofte vil hun ikke, fordi sugebehovet er dekket etter amming)

så skrur vi på babycall'en og går ned i stua igjen. I starten måtte vi kanskje opp en tre-fire ganger for å putte i smokken eller bre over henne igjen (vi ventet aldri til hun gråt, gikk opp med en gang hun lagde lyder som kunne tyde på at hun var ukomfortabel, feks snøfting eller mye bevegelse) og sånn holdt vi vel på i to ukers tid.

Nå trenger vi som regel ikke gå opp en eneste gang. selvom hun ikke nødvendigvis sovner med en gang, nyter hun å ligge i senga si i mørket og slappe av til hun sovner.

det funker også overraskende bra om vi er ute en tur. Da har vi med pysj, og skifter og synger nattasang før vi legger henne i bagvogna i en mørk krok eller et mørkt rom. Dersom hun skulle våkne og ikke sovne igjen når vi flytter henne over i bilen og så over i senga igjen, ammer jeg en gang til, i mørket, før jeg legger henne som normalt.

utrolig deilig når det er sånn. Og veldig mye bedre for henne, når hun slipper å være overtrøtt og sliten.

nå er hun 2mnd og 12 dager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...