Gå til innhold

Stor hodeomkrets - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 48,6 cm rundt hodet, og hun er 9 mnd.

Flere her med storhodete barn??

Hs mente det var grunn til å sjekke ut dette ift muligheter for vannhode.

Bekymret......... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haaaaa, min jente hadde 50 ved 1, årskontrollen. nei ingen bekymret seg for henne. hun hat stor hode....men ikke noe uvanlig.

Skrevet

Gutten min er snart 7 mnd og hadde 47,5cm på kontroll idag...

Eldstemann var 50 cm da han var 1 år..

Jeg har stort hodet selv så det er vel arvelig : )

Skrevet

Didrik e 4 mnd å er 43 cm rundt hodet han, men det står i forhold til kroppen da. Var også 39 cm da han ble født

Skrevet

7 Mnd og 47 cm.men de tror det er pga at han er stor ellers også (70 cm og 11 kg)) han var 37 rundt hodet da han ble født.

både jeg og sambo har store hoder da..heh..hadde størst sykkelhjelm av venninnene mine på ungdomsskolen :P

håper det ikke er vannhode, ikke bekymre deg :)

Skrevet

Hehe.......... jeg er også et storhodet menneske : ) Ingen hadde større ridehjelm enn meg ; ))

Men spm ti HI: Hva var hodeomkretsen ved fødsel og hvor stor er hun ellers...

Gutten min er snart 7 mnd og 74 lang. det er rett ovenfor normalfeltet på skjema. Hodet lå også rett over normalfeltet og derfor så sto det liksom i stil............... Han var 10,2 kg

Skrevet

Det går sikkert fint! Men det er bra at vi har HS som passer på slike ting.

Min lille gutt har vannhode (hudrocephalus) Han er 8 mnd og har en økende hodeomkrets fra uke til uke. Det er tøft men han har tett oppfølging og mange kontroller.

Han hadde et lite kirurgisk inngrep når han var 2.5 mnd. Vil ikke uttale meg så mye om det medesinske da jeg ikke vil si noe feil. Men jeg vet at MANGE barn har større hodet enn gutten min fordi de er storhodete og av ingen annen grunn. Det HS følger med på er hvordan omkretsen ligger ann over tid om den hopper fort opp osv. Eller om den ligger stabilt høyt.

Har du fått noen henvisning?

Lykke til!!

Skrevet

Hei dere - og takk for svar! :)

Jenta mi var 38,5 rundt hodet da hun ble født, og 53 lang.

I dag er hun 72 cm lang, og 9,6 kg. Så hun er en stor og god jente. Hun har hele tiden fulgt kurven sin, ingen hopp eller brytninger.

Til anonym med barn med vannhode: så bra at dere får hjelp, og at det går bra. Men hvilke symptomer hadde gutten din? Jenta mi har ingen spesielle symptomer på noe smerte, men hun brekker seg til tider under måltider, også når hun er mett ved slutten av amming. Har forstått at kvalme er ett symptom. Ellers er hun morgenfrisk og kvikk, godt og stabilt blikk. Har også hørt at vanlige symptomer kan være solnedgangsblikk, irritabilitet og at de er litt i ulage om morgenene.

HI

Skrevet

Svarte ikke på det du spurte om, har blitt henvist fysioterapi fordi hun er litt treg motorisk (hun krabber ikke enda, men har begynt å åle seg). Vi skal tilbake til lege neste onsdag.

HI

Skrevet

Hei! Takk. Jeg har jo visst at det var noe galt siden rutine ultralyd første gang. Så jeg var litt forbredt hvis det går ann og si det.

Jeg har tilbringt en god del tid på sykehuset og jeg har fått beskjed av de om og selv se etter symptomer ikke på at man har vannhodet men på trykk i hodet og da skal det ha gått litt lenger. Hvis du skjønner hva jeg mener. Det jeg skal se etter er solnedgangsblikk,irritasjon hos barnet,store forandringer i oppførsel(ikke så veldig lett ettersom barn forandrer seg hele tida),økendehodeomkrets(ustabilt),Spent fontanelle(det er det myke punktet oppe på babyens hodet) den skal være myk og flat på en måte ikke spent. Men det er litt vanskelig det der for den spenner seg av naturlige årsaker når barnet gråter,spiser,leker presser osv. Så det er noe HS bør skjenne etter de kjenner det hvis den er spent. Ja dette var litt kronglete forklart. Men hvis du er usikker få legen til og henvise deg til en ultralyd av jenta di så kan de jo sjekke det. Da får du det jo litt bedre. For og gå rundt og tenke på de symptomene kan man bli gal av, de er jo ikke akkurat klare.

Skrevet

Glemte en ting. Jeg har og fått beskjed om at brekninger/mye gulping er en av symtomene men da tror jeg de sikter til at man liksom ikke greier og holde helt på all maten. (tror jeg)

Sønnen min fikk trykk i hodet da vi var hjemme på perm fra sykehuset og det jeg merket det på var irritasjon,lite søvn,spent fontanelle og litt solnedgangsblikk. Dette var før han ble opperert.

Nå tror jeg at jeg fikk med meg alt.

Skrevet

Takker for svar.

De siste 5 nettene har vært svært urolige. Jenta mi "gråter til" i søvne flere ganger om natten. Hun sover, men er urolig for ett eller annet. Men er kvikk og glad når hun først våkner og vil opp om morgenen. Jeg ammer henne fortsatt opptil 3 ganger pr natt, hun er vanskelig å avvenne der. Ellers så har hun ikke spent fontanelle. Men har gulpet og brekt seg mer enn førstefødte. Hmmm, det skal bli en lang uke frem til legetimen neste uke.

Men merker du at gutten din er mer irritabel etter at han har ligget lenge, eller?

HI

Skrevet

Nei ike som jeg kan merke nå. Men når han hadde trykk på hodet så var hn irritert hele tida.

uff! Vondt og vente. Jeg syns bare du skal stole på deg selv og dine instinkter de er som regel riktig. Jeg kan bli passe paranoid enkelte ganger men barn kan ha opp og ned tider og forandrer seg hele tida så det er ikke lett. Det kan jo være ti tusen ting men stol på deg selv. Kanskje ta deg en tur til Helsest en gang før legetimen og få de til og måle hodeomkrets se om det er økt noe på den korte tiden.

Lykke til. Det kommer nok til og gå bra. Skriv gjerne innlegg når du har vært hos legen hvis du vil ålreit og høre hvordan det går med dere.

Skrevet

Slitsomt å vente ja, går ut over nattesøvnen også. Men jeg tror nok at hun er frisk, hun har fulgt sin egen kurve hele veien, pluss at hun er en utrolig tålmodig og blid liten frøken. Stort sett fornøyd. Hs trodde heller ikke at det var vannhode, men likevel var hun bekymret.

Men i slike situasjoner holder det selvølgelig ikke å tro, en må vite. Derfor skal hun undersøkes!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...