Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Han begynte i bhg i Juni, fikk begynne tidligere pga språket. Eller, rettere sagt, mangel av språk. De har ikke sett noen særlig utvikling, han har få ord. Han kaller både meg og faren for "mamma". Ellers han han bare sånne liksom-ord, ikke helt riktige, men vi skjønner hva han mener. (Men det er få ord, to-tre kanskje...) Nu skal de språkteste han i bhg, for de begynte å bli bekymret. Det har jo jeg vært ei god stund, jeg synes han henger etter både i språk og utvikling.. Hører om andre på hans alder som holder på å slutte med bleier, Minsten vet knapt hva et do er for noe... Hva som skjer etter den språktesten da? Hvilken opfølging får han? Huff.. Tenk om det er "noe" med han da.. Noe som gjør at han ikke utvikler seg rett. Jeg blir så bekymret... Han blir forresten tre i november...
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Da får han den hjelpen og oppfølgingen han trenger. Han kan bare være sen med språket, men da må han ha god språkforståelse selv om han ikke har så god ordforråd. Bedre å finne ut av det tidlig så han får hjelp tidlig. Håper han bare er sen med språket, og at det løsner etterhvert! =)
imsdal med julesmak Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Det de skal ta er sannsynligvis en TRAS test, den viser hvor i språket det eventuelt er problemer. Hvis de ser det er store mangler/vansker tar de nok kontakt med ppt og så vil han få tettere oppfølging og mer stimulering på språket sitt. Er mulig det blir satt inn en logoped el.l. Barns språkutvikling skjer i rykk og napp og det som kalles "normalen" er ett ganske vidt begrep. For barnet ditt er det kjempe positivt at barnehagen griper fatt i problemet og får kartlagt det slik at gutten din kan få rett stimulering og oppfølging slik at han skal kunne utvikle seg best mulig og forebygge problemer senere!
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2007 Ja.. Han forstår godt hva vi sier da, det er bare språket hans som ikke vil komme liksom... Jeg er glad for at han får hjelp altså, er ikke det.. Jeg blir bare så bekymret.
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2007 Ja, jeg er utrolig takknemlig ovenfor bhg, de er skikkelig flinke. =)
Gjest Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Nabojenten her var helt uforståelig for andre enn foreldrene da hun var 3 år. Jeg forsto ikke et ord (og hun bablet i vei som en foss) Med logopedhjelp snakker hun i dag helt supert. Er nå 7 år. Går sikkert fint. Klem!
Meg + 2 prinsesser Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Ikke bekymre deg snuppa, det går nok kjempe fint! Jeg har en her jeg skulle testa også,men det er for noe helt annet :@
Hufsla Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 når det gjelder språket så vil jeg tippe at han får oppfølging i språktrening. Hvordan det fungerer vet jeg ikke, men vet at det har ært en unge i min barnehage som ahr fått det. Det er ikke sent å slutte med bleie når han er tre, det er heelt normalt, bare at man ikke hører så mye om det her inne, da foreldrene heller skryter når det skjer tidlig.
Expat Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 Jeg har en venn, han er nå forsker på Edinburg Universitet, forresten. Skikkelig smarting. Han ytret ikke et pip før han var over 3. Femtito tusen eksperter og tester. Så kjørte de en vakker dag på havna, pappan drev og snakket om de store fine båtene og sånn. Plutselig kommer det "That's a big boat" fra baksetet. Etter det snakket han helt rent, fulle setninger. Han var bare ikke klar før.
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. september 2007 Hehehe, morsom type.. =) Ja.. Håper det løsner med Minsten snart oxo...
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 4. september 2007 Ja, jeg regner med at det med språket ordner seg etterhvert... Håper nå det hvertfall.. =) Hmm.. Hva er gjennomsnittsalderen på å slutte med bleier da tro?
blond Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 Kan være at han har problemer med hørselen uten at dere har merket noe spesielt. Hørsel og språkutvikling hører sammen.
Expat Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 Ja, test om han hører dere når han ikke ser dere, en del lærer seg å lese på leppene tidlig!
Dailis Skrevet 4. september 2007 #14 Skrevet 4. september 2007 Få han henvist til øre nese hals lege, helst på sykehuset, for da kan dere ofte gå rett på høresentralen og ta skikeklige tester. Men det har dere sikkert gjort iom at mangel på hørsel er en vanlig årsak på sen språkutvikling. Har han hatt ørebetennelser? Det an være væske i mellomøret, 90 % av foreldre med barn med væskefyllte mellomører vet ikke om det med en gang.... Ved væske i mellomøret kan de få ned i 60 Db tap, det er faktisk i grensen for taleoppfattelsen. Da er det ikek lett for de små å utvikle et språk.
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. september 2007 Han hører godt, hvertfall når han vil.. Hehe.. Nei, hørselen har det ikke vært noe problem med, heller aldri hatt ørebetennelse.. =)
jeg fant firkløvern Skrevet 4. september 2007 #16 Skrevet 4. september 2007 Etter testen er det nok mulig at han vil bli oppmeldt til PPT, der har de folk som kan veilede bhg personalet og av og til foreldre. Hvis det er sånn at barnehagen føler at de trenger ekstra ressurser for dette, så må de ha en henvisning fra ppt for dette. Bra at barnehagen tar tak i dette!
Solitude Skrevet 4. september 2007 #17 Skrevet 4. september 2007 Få sjekket hørselen så fort som mulig Min mellomste var veldig sen ut med språket, og når hun begynte å snakke litt mer en noen få ord så var hun over 2 år. Og store deler av ordene var det bare jeg som skjønte hva hun mente. Etter en samtale med språkpedagog ble hørselen hennes testet. Og der fandt de ut at den var nedsatt, og det pga. ørevoks !... huff.. tok en liten stund men vi fik ut en kjempeklump. Så det var jammen ikke rart at hun ikke hørte bra. Men etter det så utviklet språket hennes i rekord fart.. Men språkpedagogen sa også at vanligvis så begynte de ikke å fokusere på å løse problemer før barnet var rundt 4 år...
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 4. september 2007 Som sagt så blir han tre i november. BeepBeep, han har ikke problemer med hørselen, det har han aldri hatt.
Gjest Skrevet 4. september 2007 #19 Skrevet 4. september 2007 Du, en bekjent fortalte meg om en liten gutt som ikke sa et eneste ord før litt før han skulle begynne på skolen Så hadde mamman hans tatt han med til butikken en dag og plutselig hadde ungen løpt bort til en hylle og skreket, mamma se hva de har her a (et dataspill) det er det kuleste jeg har sett noen gang Så snakket han som en foss siden. Gutten din har sikkert alle ordene bare ikke lyst til å dele de enda..
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 4. september 2007 *sukk* Håper han får lyst snart hvertfall... Har så lyst til å høre han snakke... =)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 4. september 2007 #21 Skrevet 4. september 2007 stesønnen min har slitt med språket.. fra han var litt over to år (tror det var da? eller kanskje 2 1/2 år) begynte de å kartlegge hans språkutvikling og fant ut at han var langt bak "normalen" ett år senere var det ny "prøve" og selv om han hadde lørt seg nye ord det siste året, var det såpass lite at han ved denne kontrollen kom dårligere ut enn året før, i og med at forventet språkforståelse og utvikling er større hos en 3 1/2 åring enn 2 åring.......... vel, så ventet vi i spenning da, hvilke tiltak som skulle settes igang, ingenting skjedde og vi etterlyste og spurte... vi fikk til svar at de kom ikke til å gjøre noe i denne bhg, fordi han skulle bytte bhg til høsten. opplegg måtte bli i den nye bhg. der har han begynt nå, han fyller 4 om bare noen dager, og jeg beklager å måtte si det, men jeg faktisk strever med å forstå hva han sier. det er frustrerende å se at han sliter sånn med det der. han prøver så godt han kan stakkars, å holde samtaler... men det blir så trist synest jeg, da en vanlig to åring overgår han langt språklig sett... han blir jo lei seg! nå er han så stor at jeg er overbevist at han kjenner på følelsen av å vere " litt annerledes"
Gjest Skrevet 4. september 2007 #22 Skrevet 4. september 2007 Skjønner jeg godt men nå får han jo hvertfall hjelp, synes det er så flott at barnehagen tar tak i sånt jeg. Gutten din er sikkert helt normal, ingen vits i å bekymre seg vet du
Silja FullFres McQueen Skrevet 4. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 4. september 2007 Uff.. Men det er jo utrolig dårlig oppfølging av bhg da! De skulle jo begynt med oppfølginga selv om han skulle bytte bhg! Får håpe gutten din får god oppfølging nu da, og at språket hans utvikler seg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå