Mia_I Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 .. nå ammer vi hver andre, stort sett, bortsett fra når hun sover sin lange lur på formiddagen og om natta. Blir stort sett to amminger om natta (mellom kl 20 og 08). Synes ikke det er riktig å skulle "tyne" minsten til å vente, hun blir så sutrete og lei. Og så innmari blid når hun får mat. Men er det andre som får samme råd, eller sier helsesøstrene forskjellige tign her? Ser jo her at det er mange som ammer like ofte som meg.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Du skal amme etter babyens behov, ikke etter klokka (eller HS). Det fikk vi vite. Når mamma fikk meg fikk de vite at de kun skulle amme etter bestemte kl.slett. Så når jeg illskrek etter pupp og det var kanskje ennå en time til ammetid...ja, da måtte jeg bare illskrike. Gammel er din HS????
paulinen Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 HS sier ikke dette for å være slem, men for at du som mor ikke skal bli helt utslitt, Det som skjer når du gir henne hver 3 time er at hun spiser mer når hun spiser, så det er bare en liten justeringsperiode. Du må huske at du trenger litt fri selv også.
Mia_I Skrevet 4. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2007 tja, hun er vel sånn rundt 50 tenker jeg.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Jeg fikk råd om det også.Og grunnen var at han la ikke på seg til kontrollene og da ammet jeg konstant nesten. Da jeg begynte å amme hver 3 time ( var ikke så slavisk, hendte jeg ammet etter 2,5 time også) begynnte han å legge på seg. Grunnen er at når man ammer for ofte er de ikke sulten nok og ligger å små spiser, da blir de bare jevnt mett og får ikke i seg " fløten". Han la godt på seg da jeg begynnte med det og han ble en mer effektiv ammer ( hvis jeg kan kalle det det ;=) )
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Og forresten er helsesøsteren vår ung :=)
TurboPrinsessen:-) Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Vi fikk beskjed av jordmor og barnepleier på sykehuset at vi skulle amme så ofte barnet ville ha,.. det ville vi få igjen for senere.. Dette gjorde vi, og det ble amming hver time i begynnelsen, men det regulerte etterhvert seg selv.. HS har ikke sagt noe om det, men jeg har heller aldri spurt om det da, for det fungerte for oss:-)
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 min sa åsså det, men jeg brydde meg ikke. jeg tror på selvregulering. noen dager er også vi voksne mer sultne og spiser oftere enn andre dager. gi mat når bebyen er sulten.
Gjest Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 Ikke hør på den helsesøstra, la babyen regulere selv. Og to amminger mellom 20 og 8 er da ikke mye! Hvor gammel er babyen din? Uansett: Følg mammahjertet ditt og gi babyen mat når hun vil ha!
Gjest Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Kom på mer: Så lenge den ammingen dere gjør nå funker for dere, babyen legger på seg og er ellers fornøyd, så er det iallflal ingen grunn til å forandre på noenting!
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Jeg har ammet annenhver time i 3 måneder. Dag og Natt! Gutten har lagt på seg akkuart som gjennomsnittet. De siste 3 ukene har han begynt med lengre avstand på natta, men ikke på dagen. Jeg gir pupp når han vil, men han må gi tydelig tegn nå. Gi pupp så mye ungen din vil. Det er det beste vil jeg tro. Blir det for slitsomt kan du jo pumpe deg og så kan mannen/samboeren din gi flaske en gang kanskje? Det gjorde vi om natta. Mannen min gav en gang flaske slik at jeg fikk sove 3,5 timer i strekk :-)
Kaja_07 Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 Enig med paulinen. Helsesøster sier ikke for å være slem. Selvfølgelig kan du amme så ofte du vil. Men det er nok mest for din del... Hvis du ammer hver 3 time så vil hun drikke mer og få mer av den "fete" melken... etter hvert vil hun ikke være sulten så ofte som nå fordi hun får i seg mer hver gang. Er nok mest en vanesak, men overgansperioden er nok tøff.
ramløsa- nok en gang Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 Synes det virker som det er to motstridende teorier her: 1. det er best å amme ofte så barnet får når det vil ha 2. det er best å drive noe justis, så barnet får i seg et skikkelig måltid og ikke sliter seg selv og mor ut på småspising Min helt subjektive erfaring er at det er klart å foretrekke å få noe avstand mellom måltidene. Han er mer fornøyd, jeg er klart mer fornøyd. Synes det virker litt merkelig at "selvreguleringen" skal være så eminent når jeg stadig leser om damer som holder på i månedsvis med amming på timesbasis eller mer. Noen dager for å regulere produksjonen, javel, men over lang tid høres virkelig veldig slitsomt ut. Kan heller ikke skjønne hvordan det kan være særlig nyttig. En her sier at det er som hos voksne, at sulten varierer. Greit det, men voksne som småspiser døgnet rundt i månedsvis? Ville blitt skeptisk..
Gjest Ut på tur Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 Jeg aner ikke hva som er riktig eller galt. Men vil dele min erfaring med en jente på 17 dager. Hun sover nemlig mye... Men hun har også dager hvor hun "henger i puppen" Jeg merker veldig stor forskjell på hvor sliten jeg er de dagene hun spiser ofte og de dagene det går litt tid mellom måltidene.Det er deilig å kunne gjøre litt andre ting (f.eks skrive her) enn å amme, og det gjør det enklere å komme seg ut. I starten hadde jeg litt problemer med at hun ikke ville ta den ene puppen, var derfor innom på ammepoliklinikken. Hun hadde gått litt lite opp i vekt, så hun ville jeg skulle vekke henne om natten å gi mat. Da HS var her på hjemmebesøk sa hun at vi ikke skulle vekke om natten for det var viktig for min melkeproduksjon at jeg fikk hvile. Uansett så er det vel viktig her at alle blir fornøyd .. både mor og barn. Kjenn på kroppen din hva som er best for deg
VinterSol+2 Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 det har ikke også noe å gjøre med vekten til babyen din da? venninna mi var en baby som tørstet veldig. derfor gav moren henne pupp hele tida. og hun blei smellfeit. (ikke bare babylubben) da fikk moren beskjed om å gi litt vann mellom måltidene, og både mor og barn fikk det mye bedre. Det sies jo ofte at barn som ammes får alt de trenger gjennom morsmelka, men babyer er som folk flest; forskjellige. Noen mennesker tørster mer enn andre, og venninna mi er en av dem. Hun har, opp igjennom hele oppveksten og livet, vært veldig tørst, og har et stort væskebehov. Kanskje verdt å prøve? Jeg har forsøkt med jenta mi, og hun blir veldig fornøyd om hun får litt vann innimellom. ikke som erstatning for mat, men fordi det er godt, bra for magen og sunt å lære seg å drikke vann. Og hun nyter det. jeg kan nesten stille klokka etter jentungen min da. Her er det amming på klokka hver tredje time, med unntak om natta og den lange formidagsluren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå