Gå til innhold

Hvordan er deres rutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern min er straks 8 uker, og jeg kunne gjerne tenkt meg å fått noen gode rutiner!

Men hun har kolikk, så derfor har det vært vanskelig å få noe fast, siden vi aldri vet når hun sovner osv..

Hadde blitt så glad hvis noen ville skrivd litt om hvordan kvelden/natten ser ut for dere`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med min første så klarte vi ikke få noen gode rutiner før hun var ca 6 mnd gammel og da ordnet hun det selv. Plutselig ville hun legge seg kl 19 og så ble det bare slik. Har nå fått en til og han er 4 mnd gammel. Prøvde å få rutiner på han fort men det er først nå de siste ukene at vi virkelig har fått sving på det (følte det var greit med litt like rutiner på begge ungene da de er nokså tett i alder) . Vi prøver å gjøre de samme tingene til noenlunde samme tid. Kl 18-1830 er det kveldstell og på med pyjamas. Så er ungene oppe litt til, han får litt kos før vi tar med oss flaska og en smokk (ammer ikke) og går på soverommet. Der vugger jeg han mens jeg synger natta-sanger, gir han melka, legger han ned sammen med bamsen sin og da er det stort sett stilt helt til han skal ha melk igjen rundt midnatt. Særlig etter at jeg la en liten myk bamse i senga hans har det vært lett å legge han. Det virker som han roer seg lettere der han lhar den å klemme og kose med.

Dette med rutiner på disse små er så veldig variabelt. Om du ikke føler du må ha rutinger for dine egen del så synes ikke jeg at du trenger å stresse så mye med det ennå. Ofte så ordner ungen dette selv etter en stund.

Skrevet

Det eneste jeg kan si, er at det kommer etterhvert. Da min var åtte uker, hadde vi ingen rutiner i det hele tatt. Hun hadde også kolikk, og kvelden gikk med til skriking og bæring og trøsting og sukkervann og fennikkelte og gynging i gyngestolen og amming amming amming amming til puppen var knusktørr.

Pappaen gikk og la seg på et tidspunkt fordi han måtte opp på jobb dagen etter, jeg og lillesnusken kom oss aldri inn i søvnen før i tolv-halvett-tida. Men så sov vi lenger på morgenen for å ta det inn. Jeg ammet et par ganger i løpet av natta og så ut over morgenen. Jeg fikk nok søvn fordi jeg sov når hun sov, men det var litt upraktisk med denne døgnrytmen, og såklart leit med skrikingen om kvelden.

Jeg gledet meg til hun skulle bli 3 mnd og håpet at det skulle ta slutt da. Og faktisk, da hun var bare 2,5 mnd, gikk skrikingen over. Og da hun var ca 3,5 mnd hadde vi fått rutiner på leggingen og hun la seg klokka åtte.

Vet ikke om dette var til hjelp? Jeg ønsker dere lykke til. Hold ut, og husk at det ikke varer evig.

Skrevet

Takk for svar!

Hun begynner å skrike rundt 23 tiden, og holder det gående til 06-06.30.

Så det sier seg vel selv at rutiner er umulig. I tillegg er jo døgnet hennes helt snudd, siden hun er våken hele natten, og heeelt utslitt når dagen egentlig skal begynne!

Jeg tror med meg selv at jeg ikke kan få noen rutiner før kolikken er over. Men det er alle rundt meg som maser om det.

Får inntrykk av at folk rundt meg tror jeg gjør dette med vilje, "for vi unge foretrekker å være oppe hele natta og sove hele dagen!"

Så jeg vil så gjerne vise at jeg greier det her! Føler meg som en elendig mamma når jeg blir satt i bås sånn!

Skrevet

Stakkars deg som føler press utenfra. Hva har de med dine rutiner å gjøre? Bbyen er jo bare 8 uker og selv om babyen ikke hadde kolikk så hadde det ikke vært unormalt at ikke rutiner og rytme var på plass. Min baby er ca 3 mnd og det begynner å falle på plass nå (håper den gode trenden som vi har vært i den siste tiden varer i hvertfall...). Og jeg har vært heldig, babyen har ikke hatt kolikk. Men det har væriert hvor ofte hun vil ha mat, noen ganger etter 2 timer og andre etter 6!! Så noen rytme har ikke kommet før i det siste...Og det er først etter at rytmen er noenlunde stabil, at rutinene har falt seg naturlig.

Håper det ordner seg for deg, at stakkars babyen blir kvitt kolikken snart... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...