Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 jenta mi har 60%plass, altså tre dager i uken, hun er 2 år og har akkurat begynt i bhg, vi har henne i barnehagen så jeg kan jobbe litt mere og så hun kan leke litt med mange barn! meningen er å prøve å ikke ha henne der lengre en 6 timer, da leverer vi heller litt sent 10-halv 11, hvis vi ikke kan hente henne før 16,30-17 tiden! de dagene jeg har fri, er hun der 4-5 timer, (hvis hun ikke er hjemme) det syns jeg er nok! jeg får inntrykk av at de ansatte i barnehagen syns hun er der for lite! og at dagene er for korte! (nesten som -kommer du allerede nå?- selv om de ikke sier det) hun er jo bare to år gammel, jeg kunne godt ha ventet med barnehage til hun er 3 år, så jeg syns hun er der nok, vi foreldrene hennes vil ha så mye tid som mulig med datteren vår! hun vokser så fort, det er nå hun er liten, mener jeg! jeg syns barnehagen godt kan være for 3-4 timer,så hun får lekt seg litt ( hvis man har mulighet til det) hva syns dere?
1stor1liten =) Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 jenta vår har 100% plass, leverer halv 8 om jeg jobber på dagen.. ellers ca.kl.9. da får hun kommet til leketid. sover i b.h fra ca. halv 12-12 og gjerne 1 time +. Henter henne rundt kl.3 om jeg ikke jobber dag ,men kvart over/ti på halv 5 om jeg jobber.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Vi har 80% plass, men jeg jobber bare tre dager i uka. De dagene jeg jobber er hun der fra ca 8.15 - 15.45. Jeg synes egentlig det er litt for lenge, men det er sjelden hun vil være med hjem med en gang. Jeg må ofte vente litt og prøve å overtale henne i 10 minutter før vi kan dra (hun er 2 år og 4 måneder). Den fjerde dagen i uka vi har plass hadde jeg egentlig tenkt at hun kunne få en kort dag i barnehagen, men fordi hun trives så godt og aldri vil hjem kommer vi nok til å gjøre det annerledes. Hun kommer til å gå i bhg annenhver mandag istedet, så hun får full dag når hun er der. Det vil fungere best for oss har jeg funnet ut....
Gravenstein Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Enig med deg, hovedinnlegger - de vokser så fort, så hvis man har mulighet synes jeg ikke de små trenger å være full dag. Vi har 100% plass i barnehagen men bruker den ikke hvis ikke vi må. Hvis pappan tar henne med om morningen henter jeg henne tidlig, hvis pappan henter henne leverer jeg henne sent. Sjelden at hun er mer enn 5 - 6 timer i barnehagen. Synes det er nok - hun er bare drøyt to år enda. Grunnen til at vi har full plass er at jeg jobber i perioder og da må hun ha full dag. Det er uansett kjekt for henne å ta seg ut litt med andre barn - merker at det fort kan bli litt kjedelig hjemme for henne om vi har barnehagefri mer enn en helg.
kvirrevirrevitt Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Vi hadde samme opplegg som deg da dattteren vår begynte i barnehage rett før hun ble to. -Merket også de samme "vibbene" fra personalet. Hun trivdes ikke noe særlig, og vi lot oss overtale av de flinke super-pedagogiske ansatte at det var myyye bedre for henne å være fulltid... -Lettere å få være med i gjengen, liksom... Nå har vi prøvd det i ca 1/2 år, og har søkt oss tilbake til 60%. Vi vil jo gjerne ha litt kvalitetstid med henne vi også! De vokser jo så fort opp! -Og det virker som om hun gir blanke i "gjengen". Syn's det blir ofte -med fulltid- at det blir bare: levering, henting, middag, litt lek+barnetv og så natta, for så å gjenta runden neste dag, liksom!! Tror små barn har det best m å ikke være for mye borte fra foreldrene, jeg... Men siden vi ikke kjenner andre m barn på samme alder har vi valgt litt barnehage for lek og sosialt samvær )) Så ikke la "bedreviterne" påvirke deg så altfor mye, så lenge du ser at ungen trives m å være hjemme m deg også ) Mor vet alltid best! (Det er faktisk ikke så mange land hvor barnehagen er så "populær" som her fra så tidlig alder) Hellanheten, bare to år! Så KLART hun har godt av å kose seg masse m mamma! ..
#Ariadne# Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 jeg har også 100 prosent plass til datteren min. jeg er student, så jeg har mye fri og korte dager. og da er snuppa hjemme sammen med meg. er jeg på skolen er hun max 4 timer. enkelte uker er hun 1 dag, andre ingen, noen 3 dager. stor koser meg med å ha henne hjemme så mye som mulig. hun vil helst være hjemme også. når jeg har praksis, er hun lenger i barnehage.4 fulle dager. personalet i barnehagen vår syntes også at hun er der for lite. de sier ikke noe, men jeg merker det.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Så enig så enig i at de er små, vokser fort og har det best hjemme sammen med mammaen og pappaen. Og særlig når de ikke trives så godt. Man blir jo sett "ned" på og betraktet som litt "gal" hvis man ikke har ungen sin i barnehage. Jeg vurderer å ha jenta mi i halv plass når vi får baby straks, men blir stadig fortalt hvor ille hun kommer til å kjede seg sammen med meg. I barnehagen leker hun ikke noe særlig med de andre ungene (er for liten,rett og slett) og hun sitter helst i et fang med en bok. Jeg vil gjerne se tilbake på hennes barndom og tenke at jeg har vært med på å forme henne gjennom hennes oppvekst med tid, kjærlighet og oppdragelse, og slippe å ha dårlig samvittighet for å være en tre-timers-mamma.
Gjest Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 I ein barnehage har dei fullt program heile dagen. Det er egentlig ikkje så mykje fri lek der som ein skulle tru. Har sjølv ei jente på 2,5 som har full plass i barnehagen (+ ei på 4,5). Siden eg går delvis sjukemeldt, hende det at eg henter dei litt tidligere. Men føler også ofte at det ikkje passer heilt. Ikkje for personalet, men for barnet. Du leverer barnet gjerne i 10- 10.30 tida. Dei anbefaler vel egentlig ikkje å levere så seint, pga det kan vera vanskelig for barnet å komme inn i leken då. Dei andre barna har gjerne funne kvarandre, og har sitt å leke med. Dermed kan det barnet som ankommer bli litt oversett av dei andre. Det er jo også litt dumt med tanke på om dei skal ut på tur. Da går dei gjerne ut etter frokost, for å være tilbake til lunsj. Går dei ikkje tur, er det gjerne på denne tida det er maling, liming etc. Ditt barn får kanskje bare 30 min lek før det er mat. Så går det fort 30 min ved bordet. Så er det bleieskift og påkledning for evnt kvile. Dersom barnet ditt kviler i barnehagen, er det som regel nå. Sover det da i 1- 1.5 timer, er klokka nå blitt 13- 13.30. Så er det ofte tid for utelek, eller frilek inne. Nytt måltid er rundt 14-15. Det er jo ikkje så mange timene ditt barn i så fall får leke i barnehagen, selv om det er der i 4 timer. Om det ikkje kviler, gjer ofte dei andre det, og da blir det jo heller ikkje så mykje lek med dei andre barna.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 tusen takk for fine og gode svar dere, det var godt å høre at andre tenker likt! =) det er jeg veldig glad for også, blir nesten litt skremt over hvor lenge barn er i barnehagen fortiden, de samme barna er der alltid når jeg leverer jenta mi, og er der fremdeles når jeg henter! Til mymor Jeg skrev jo at jenta mi blir levert såpass sent som 10-halv 11 når vi ikke kan hente henne før 16,30-17 tiden! Da får hun masse nok tid å leke på! vi prøver å ikke ha henne der mere enn 6 timer, det er nok for en 2 åring! Når hun er der i 4-5 timer blir hun levert kl 9, blir da hentet i 13-14 tiden, i går leverte jeg 09,30 og hentet litt før 15! Jenta mi sover ikke på dagen lenger heller, og det fins andre barn på gruppen som heller ikke sover dag! Hun er da bare 2 år gammel! man må ikke glemme at barna er så små, de trenger ikke være i barnehagen hele dagen! de blir slitne de også, som oss voksne som jobber 8 timer! Og det du skrev med at det kan være vanskelig for barnet å komme inn i leken, at de andre gjerne har funnet hverandre, hallo her er det barn fra 0- 2,5 (eldste jenta fyller 3 i januar), de tenker ikke sånn når de er så små, det kommer når de blir eldre, når de er så små leker de med de som er der! Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Hei, vil bare prøve å sette det i en annen vinkel. Jeg jobber selv i barnehage og det er veldig tydelig at mange av de barna som har veldig korte dager og ikke er der hver dag har problemer med å komme seg inn i mønsteret, få venner og finne seg til rette. Som det blir skrevet over så blir det lite tid igjen og særlig om de blir levert sent. Et lite eksempel; er ei jente på snart to år som er på min gruppe. Hun har hatt problemer med innkjøringen og finner seg bare ikke til rette samme hvor mye vi i personalet legger til rette for det. Hvorfor? Hun har full plass men kommer til de tåpeligste tider. F.eks kl.11, rett før lunsj, da spiser vi, skifter bleie og så er det soving. Jenta trenger mye søvn så hun sover gjerne 2t. Så blir hun hentet kl15 senest. Den halv timen- timen i mellom der er bare en blitt en ventetid på at mamma eller pappa skal komme for henne. Hun får ikke tid til å leke med barna og ikke tid til å roe seg. Hun er trygg på oss som jobber der, men sitter som regel bare på fanget. Andre uker blir hun levert til hun skal sove og hentet før hun har våknet, så hun sover faktisk bare i barnehagen. Hva slags signaler sender det til en to åring? At de ikke finner lekekamerater ved 2 års alder er bare tull, ennå mange som bare leker ved siden av hverandre men de begynner å flokke seg allerede da det skal jeg love deg. Ifjor hadde jeg selv jenta mi 50% i barnehage, jobbet ikke i barnehage selv da så så ikke problemet. Men hun slet også med å komme inn, de går rett og slett bare glipp av mye. Det snudde bare på noen uker ikke det engang når hun fikk full plass fra mai. Hun begynte også noen mnd før hun fyllte 2 år. Men derimot ser jeg såklart at foreldrene vil være så mye med barna som de kan, og det har de jo all rett til. Men jeg tror det er mange, som dere over her som er veldig blinde til hvordan det påvirker barnet og at dere tenker mer på dere selv og har dårlig samvittighet. Det kan være greit med korte dager, men kom i hvertfall fra morgenen av og hent heller tidligere. Til HI, du sier at barnet ditt blir hentet ganske sent, men du har ikke tenkt på at allerede fra halv tre begynner barna å bli hentet igjen.Det beste er å være i kjernetiden og litt tidligere som et lite tips. Og det er kanskje ikke så dumt å høre på rådene til "superpedagogene" og de ansatte, for det er faktisk de som ser hvordan barnet ditt har det når det er i barnehagen og de vil bare det beste. Som oftest så er det foreldrene som synes det er ille å gi slipp på barnet, mens bare barnet får lov så er de fleste VELDIG glad i barnehagen. Om de får lov å være med på det som skjer da.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Min 2.5 åring, begynte i barnehagen då ho var 1.5...Ho har 50 % plass, og eg pleier å levere ho ca kl 08.00...(+ - ein halvtime)og eg henter ho ein gang mellom 15.30 og 16.30... Ho likar seg så godt i barnehagen..og ho må få tid til å leike med dei som er der..Kvar dag ho er der kjem ho heim og fortel alt dei har gjort på i dag.!Eg trur dei har godt av å vere i barnehagen.Bli trygg på personalet og skape seg venner og ein sosial omgangskrets..sjølv om dei berre er 2 år... I barnehagen lærer ein veldig masse...Eg husker sjølv då eg gjekk i barnehagen..og det er det morsomaste eg har vore m på... Sjønner ikkje dei som gjer sånn som i innlegget over...Korfor i alle dagar betalar dei for barnehage når nesten det einaste barnet gjere der er å sove...Det kan det da likså godt gjere heime... Nei barnet har godt av å vere i barnehagen og leike med andre..Lære seg at ein må dele ting, at ein må vente på tur osv...!! Barnet mitt stortrivst i barnehagen...
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 Sønnen min er 2,5, og begynte i bhg da han var 2 år! Vi har 40% stilling. Dette fordi jeg går hjemme med lillesøster enda! Han leveres rundt 9-9.30, og hentes mellom 15 og 16.15
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 ??Det eksempelet du kom med her over er jo langt fra hvordan vi gjør det og hvordan vi har det! Jeg har en veldig tillitsfull liten jente, hun har fra dag EN funnet seg helt til rette, og koser seg i den tiden hun er der, har ikke vært ett eneste problem med tilvenningen, og hun er overlykkelig når mamma eller pappa kommer å henter henne også, aldri vært noe mas om å bli når vi kommer å henter henne, hun vil hjem med en gang! Så hun trives godt med tiden hun er der, da får hun tid med mamma og pappa også, og vi finner alltid på masse morsomt, og har også venner med barn vi treffer! Jeg skrev jo at de dagene vi leverer henne 10-10,30, så er det fordi vi skal jobbe og da er det umulig å hente henne før 16,30-17, og da leverer vi såpass sent for at hun ikke skal ha så lange dager i barnehagen! Er dette så rart? er vi helt tullete i hodet?? det syns jeg ikke, jeg syns det er fornuftig med tanke på barnet! Igjen de dagene vi har fri, er hun der i 4-5timer, det er nok, men da blir hun levert kl 9! Kan ikke levere henne før, for denne jenta må alltid vekkes, hun liker å sove lenge, hun er ingen morgenfugl! Og vi bruker jo en times tid å ordne ting på morgenen, vaske henne,stelle henne, frokost må hun ha, vi liker å ha litt god tid om morgenen! Ikke å sende henne i barnehagen med håret til alle kanter og uten frokost! Er det såå vanskelig å forstå at ikke alle foreldrene vil ha barne sine i barnehage 100% og fulle dager?!? Hvorfor blir man sett ned på hvis man ikke vil dette?!? for man blir det! da blir man rett og slett sett på som rar! Jeg blir virkelig frustrert av dette barnehage hysteriet her i Norge!! Er det så vanskelig å forstå at man som foreldre vil ha mest mulig tid med barnet sitt?? for det er virkelig det, man må hele tiden forklare seg til folk! Jeg syns det er trist!
yasmina Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 hei jeg har ogsaa jobbet i barnehage og barnet kan fint gaa kortere dager, men man maa tilpasse det litt, at de da er vaakne osv naar de er der. Jeg tror ogsaa at det er viktig aa gaa minimum 3 ganger i uken for aa opprettholde tryggheten til barnet. At en toaaring trenger tid for aa komme inn i leken og derfor boer vaere i barnehagen i 8 timer er bare tull. Det maa vaere funnet opp av foreldre som ikke har mulighet til aa hente tidlig. Min toaaring gaar i bhg 3 ganer i uken fra halv ni til kl ett. baade han og jeg er kjempe fornoeyd med det.Fungerer fint for barnehagen ogsaa. Og foregaar det noe veldig spesielt saa gir de beskjed og saa henter jeg ham heller litt senere.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #16 Skrevet 5. september 2007 Fpr barn som er så lite i bhg som jenta di kan det faktisk blie et problem. Barn som er der mindre har ofte problemer med å komme inn i gruppa, og dermed føle seg utenfor. Mulig du gjør datteren din en bjørnetjeneste ved å la henne ha korte dager.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #17 Skrevet 5. september 2007 Jeg som er anonym som skrev det eksemplet med 2åringen, som såklart er et ekstremt tilfelle. Men jeg glemte nok å komme frem til poenget, at barn såklart er ulike der også. Noen finner seg mer til rette enn andre. Men om du ikke har god kommunikasjon med de som jobber der så kan du faktisk ikke vite hvordan akkurat din to åring takler det, fordi du ser så lite av hvordan dagen er. Og i det første innlegget ditt HI som kom det ikke så godt frem at det var pga jobb du måtte hente så sent. Klart du leverer sent om det er eneste mulighet, er jo ikke noe bedre andre veien heller med altfor lange dager. Er nok av dem som blir levert 7 og hentet 17, de blir innbarka barnehagebarn de skal jeg si. Du må huske på at det er vi som jobber der som ser hvordan barna takler det og vi blir ganske maktesløse når vi ser at barnet ikke fungerer og det tydelig pga korte og få dager. Kan du ikke ta en snakk med en ped. leder og spørre da? Spørre hvordan jenta de har det og om de tidene hun er der ser ut til å fungere. For såklart kan det også gå helt bra også. Du er jo tydeligvis ikke helt skråsikker siden du spør som du spør her inne. Er faktisk bare ute etter å gi råd og fortelle fra den andre siden. Jeg ser det hver dag, hva som somregel skjer.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #18 Skrevet 5. september 2007 Vi fikk beskjed om at det var lurt å komme i barnehagen før kl 9.00, for da kommer de lettere inn i leken. Jeg ville ha levert kl 9.00 og heller latt henne ha lengre dager når dere må hente seint. Hvis man skal ha barnet mindre i barnehagen, tror jeg det er bedre å ha færre og fulle dager. (hvis det lar seg gjøre praktisk)
kvirrevirrevitt Skrevet 5. september 2007 #19 Skrevet 5. september 2007 Signerer her, jeg.... Barnehage-hysteri er ordet! -Mannen min er helt sjokert -at folk faktisk VIL ha barnet sitt i barnehage helt fra det er 10mnd; FULLE dager! -Der han kommer fra er dette ikke vanlig. Finnes bare private barnehager, og de er alle små i strls -De jeg vet om hadde 10-14 barn. Ellers er det mer vanlig at mor er hjemmeværende, de bruker besteforeldre mer eller en dagmamma -veldig vanlig at det da er en i nabolaget. Jeg hadde gleden av å bo der i 6 år, og det var ALLTID unger ute og lekte. (det ser man jo nesten ikke på hverdagene her lenger) ..Og så begynner de tidligere på skolen.. ..Men det er jo nesten det barnehagen er blitt her! Ligner mer på skole! -Får dårlig samvittighet for å "skulke" en dag, jo! Barnehagen vår syntes også vi kommer sent, og foreslo at jeg skulle vekke henne litt tidligere. VEKKE HENNE????? Er de gale? Nei, jenta mi skal få sove akkurat så lenge hun vil mens hun er liten -regner med at sover hun lenge om morgenen så trenger hun faktisk den søvnen! Altså, jeg skjønner jo at barnehagen er en nødvendighet og et veldig bra tilbud til de familiene hvor begge foreldrene jobber... ...men det må da være ENDA BEDRE for de barna som har (ihvertfall en) foreldre HJEMME så de SLIPPER å bli sendt vekk til barnehagen vær bidige dag!!!
solfrid Skrevet 5. september 2007 #20 Skrevet 5. september 2007 hei, jenta mi er i barnehagen hver dag og er der fra 8 til 16 30 og det har ho vært siden ho var 1 og det fungerer kjempe bra for henne:)
<3 qleopatrice <3 Skrevet 8. september 2007 #21 Skrevet 8. september 2007 Jeg leverer datteren min i b.hg kl 07.00 og henter henne 16.00.. dette pga jobben min er langt fra der vi bor. Men hun trives veldig godt i b.hg og vi synes det er bra for henne å være full dag. Det er selvfølgelig veldig lenge men nå er det sånn. Men hun har fått seg en bestevennine i b.hg og de leker sammen hele tiden. Min datter er 2 år 4mnd. Så det er viktig at ungene får et godt forhold til hverandre. Før leverte jeg henne 09.30 og da mistet hun morgensamlingene, og bhg vår sier 09.30 er senest vi kan levere pga tur gåing. Noen dager hentet jeg henne 14.00 og da ble hun på en måte revet ut av rutinene i b.hg.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #22 Skrevet 8. september 2007 hvis man har mulighet for det så trenger selvfølgelig ikke en liten 2 åring være mere enn 4-5 timer i bhg! får nok av tid å leke på da, absolutt!! herlighet for noen svar her!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #23 Skrevet 9. september 2007 Jeg er pedagogisk leder og har arbeidet på 0-3 års avdeling(er) i snart 10 år. Min erfaring er at de barna som har 60%plass eller mindre/og har korte dager er de barna som oftest har problemer med å slå seg til ro i barnehagen. Jeg har aldri opplevd at 100% barn ikke finner seg til rette (innen rimelig tid), mens veldig mange (ikke alle!) av 60% barna ikke er "innkjørte" selv etter 1 år i barnehagen. Dersom personalet gir utrykk for at de syns barnet er i barnehagen for korte dager vil jeg tro det er fordi barnet viser tegn på å ikke trives/er utrygg, og da trenger de ofte litt mer tid i barnehagen for å bli trygge. Fra personalet sitt synspunkt er det selvsagt en fordel at flest mulig har mest mulig fri slik at barnegruppen blir mindre og vi får roligere dager og mer tid til de barna som er der... Dersom barnet ditt trives i barnehagen og de ansatte gir utrykk for det kan du jo hente jenta di når det passer deg.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #24 Skrevet 9. september 2007 Tusen takk for svaret ditt! De sier at det ikke har vært noe som helst problem for henne å tilpasse seg, og det samme ser jeg som mor! Hun begynte i august, og likte seg fra første stund, heller ikke gråtet en eneste gang enda! Jeg har spurte dem flere gang om hun trives, og de sier hun har det veldig fint der! Jeg har også ringt, og da virker det nesten som om de er overrasket over at jeg ringer, for hun klarer seg så fint der! Men har allikevel fått inntrykk av at de syns jeg henter henne tidlig ,enkelte dager bare, og jeg syns ikke det burde være sånn! Foreldre velger jo selv hva som er best for seg og barna! Så jeg føler også at det ikke er noe problem at hun er ca 5 timer en dag, de andre dagene er hun rundt 6 timer,eller noe mer, kan bli mere etterhvert, får se an jobben, men jeg syns det er veldig greit med 60 % plass for 2 åringen min =) Så gjør andre det som er best for dem! Tre dager i uken syns jeg er kjempefint, så kan vi kose oss sammen dagene hun ikke er i barnehagen, møte venner++ =) Hovedinnlegger Tusen takk for svarene deres, alle gjør det som er best for dem, vi får heller være litt mere flinke til å respektere hverandre =)
Trollemor og snuppa! Skrevet 9. september 2007 #25 Skrevet 9. september 2007 Jeg synes innlegget ditt var fornuftig, jeg.... (Anonyme som skrev eksempel med 2-åring og som jobbet i barnehage.) Og, på meg virker det som om barnehagehysteriet heller går andre veien! Er vel ingen som gir deg kritikk fordi du vil ha jenta di mest mulig hjemme.. Men man får jo diverse svar her da, og alle har jo forskjellige erfaringer. Og svarene må man da ta på godt og vondt! Jeg også har snuppa mi korte dager i barnehagen.. Hun blir levert ca ni og hentet ca tre. Jeg vil også at jenta mi skal ha max seks timer i barnehagen nå når hun er så liten. Når hun blir litt større kan hun gjerne få være lengre dager hvis hun vil. Men, jeg har også tenkt mye på det med lek og venner. For det synes jeg er veldig viktig at hun kommer inn i leken fra morran av! Jeg ser jo det når jeg leverer henne kl ti, at mange av de større barna er godt i gang med lek! Så, når hun blir litt større kommer jeg til å levere litt tidligere. Synes det er utrolig viktig at hun ikke føler seg utenfor! Men de som har best svar på om ting funker eller ikke i barnehagen er de som jobber der... Snakk med de! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå