Gå til innhold

Er hjemmelekser egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor det er sånn at når man går på skolen så har man nesten like mye plikter å gjøre på "fritiden" som når man er på skolen, mens når man er voksen og er i jobb så gjør man jobben på arbeidsplassen og når man kommer hjem fra jobben så har man fri resten av kvelden. Hvorfor skal man ha så mye hjemmelekser/hjemmearbeid? Er det nødvendig? Kunne det ikke heller vært slik at man gjorde ferdig arbeidsoppgavene på skolen og når man kom hjem fra skolen så hadde man fri resten av kvelden? Jeg vet egentlig ikke hvorfor det er lagt opp slik at man skal ha lekser hver kveld, hvor nødvendig er det egentlig? Jeg personlig tror det ligger litt oppdragelse i det fra gammelt av, at barn og ungdom skal lære seg å ha plikter som de skal gjøre selv. Når man sitter på skolen i et klasserom og man har en lærer som følger opp, så jobber du liksom ikke selvstendig, men når du har kommet hjem og har oppgaver å gjøre så må du jobbe litt mer selvstendig enn når du sitter i klasserommet på skolen? De som er blitt voksne og er i jobb, de har blitt selvstendige individer og har ikke behov for å ha såkalte lekser på fritiden, mens barn og ungdom som går på skolen skal ha hjemmelekser for å læres opp til å ha plikter?

Jeg vet ikke hvor nødvendig det egentlig er å ha hjemmelekser, eller om det er noe som henger igjen fra gammelt av. Som sagt så tror jeg det ligger litt oppdragelse i det, det er ikke bare for selve fagenes skyld, men for at barn skal læres opp til å ha plikter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg jobber på en leksefri skole.. og elevene der får med seg like mye som elever som har hjemmelekser..

Så nei.. lekser er vel strengt tatt ikke nødvendig

Skrevet

Jeg synes ikke hjemmelekser er nødvendig.

Som du sier er vi på jobb når vi er på jobb, og når vi kommer hjem har vi fri.

Synes barna våre skal få gjøre det de kan i skoletiden, så kan de tenke på andre ting i fritiden.

Skrevet

Det er ikke alltid man kan tenke på hva som er "best og deiligst" for ungene.

Det er viktig å bearbeide litt skolearbeid hjemme..

Ellers fester det seg dårligere...

Men det kan bli litt for mye lekser...

Skrevet

Ja, man kan jo alltids diskutere mengden av lekser. Noe lekser er nok greit, slik at barna lærer seg å ha plikter som nøffemor skriver, eller kall det disiplin.

Skrevet

Slik jeg forstår det, skal man bearbeide det man har lært på skolen hjemme slik at det sitter litt bedre.

Når det gjelder arbeid, så finne set faktisk en god del der ute som jobber men enn bare 8-16, fordi man har såpass ansvar at man er nødt å ta en time eller to(noen ganger flere)om kvelden og i helgene.

Skrevet

Jeg mener det viktigste med leksene er den kontakten som skapes mellom skole og hjem. Vi hjemme får vite hva elevene lærer på skolen akkurat nå... Dette gir oss mulighet til å komme med innspill i forhold til skoen.

Det er utrolig viktig for elevenes innsats og motivasjon på skolen at de vet at vi foreldrene engasjerer oss og bryr oss om hva de driver med. Med å hjelpe barna våre med leksene viser vi dem at vi interesserer oss og at vi synes det de driver med er viktig. Det gir oss også en gyllen mulighet til å hjelpe barna våre litt ekstra på vei. Man kan jo tenke seg hvordan det er med 30 elever i en klasse i matematikk, på en lærer. Klart de trenger litt oppfølging hjemme.. Men selvfølgelig, for mye lekser er ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...