Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Var hos gynekolog for et par uker siden, og fikk brev i posten i dag om at de hadde funnet celleforandringer i prøven som ble tatt. Må inn igjen om et halvt år og ta ny prøve. Jeg må innrømme jeg ikke synes det var noe særlig å få et brev i posten, skulle gjerne set at legen ringte og sa sånt. Jeg ble ganske urolig, selv om det i brevet stod at det sannsynligvis ikke er noe å bekymre seg for, så bekymrer jeg meg. Er ikke 6 mnd lenge å vente da? Vil helst ta ny test i morgen og få det avkreftet..... Noen med erfaringer? Hvem kan trøste knøttet??
mamma til twins Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Knøttet.. Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. Jeg hadde også celleforandringer, men det var av en sånn grad at jeg mått ta vevsprøve på sykehuset kort tid etter. Alt var heldigvis ok. Dette betyr bare at de vil se an utviklingen. Men celleforandringer er veldig vanlig, og betyr trolig ingenting.
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Hei Knøttet, Så kjipt å få et slikt brev i posten! Men som de skriver, det er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for. Tror egentlig det er ganske vanlig se slike forandringer, og da er det viktig å ha det under oppsikt. Jeg ville trøstet meg med at du faktisk har tatt en celleprøve, og at du nå vil komme under oppfølging. Hvis du er veldig bekymret, så ring legen og be om å snakke med han/ henne. Dette går helt fint. Håper noen med erfaring kan svare deg!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2007 Takk for trøst. Ja, jeg skal ringe og snakke med legen i morgen. Han kanskje kan si litt om hvorfor jeg skal vente såpass lenge med å ta ny prøve. Kan det gå tilbake helt av seg selv mon tro? Og at neste celleprøve er helt fin? Det er det jeg håper på i allefall.
pgpia_ Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 heihei...har 2 gang tatt celleprøve, en gang for 9 år siden, måtte komme tilbake for å ta flere tester, gjorde det å det viste seg å være ingenting. Ble gravid i vår (mistet) å tok ny celleprøve, måtte igjen inn på ny ( fikk ny time ca 5mnd etterpå). Husker ikke helt hva de sa, men det var noe med hvilken gra celleforandring, det kunne være noe kroppen ordnet selv, det kunne være at man bare måtte ta en liten kur eller man må operere. Jeg fikk vita at jeg har av den grad at jeg må operere. Men ettersom jeg har blidd gravid på nytt, så vil di ikke operere før etter fødsel, men får da tettere oppfølgning får å se at det ikke utvikler seg. En operasjon er ikke verre enn at di gir lokalbedøvelse å skjærer vekk noe. Tror ikke du har noe å bekymre deg over, celleforandring er noe som er veldi vanlig, grunnen til at det tar så lang tid før du skal inn til kontroll igjen er vel for å se om kroppen ordner opp selv. Lykke til, håper det hjalp litt.
anne* Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Hei Knøttet - - At du er kalt inn til ny prøve om 6 mnd betyr at de celleforandrinene de har funnet på deg ikke er så alvorlige, og at det er svært gode sjanser for at kroppen ordner opp selv. De graderer celleforandringer fra lette til grove, og det er IKKE snakk om forstadier til kreft! Viktig å huske på så en ikke blir så stressa:-) De som har grove celleforandringer blir operert uansett selv om det bare er 40% sjanse for at det vil utvikle seg til et forstadie til kreft etter 10 - 20 år! Dvs at de opererer for å unngå sykdom, ikke for å helbrede. Men dette har gjort at nesten ingen dør av livmorhalskreft i Norge som sjekker seg hvert 3 år, og det skal vi jo være gløade for:-) Håper du ikke stresser for mye med dette selv om det ikke er noe gøy. Selv opererte jeg i januar, og det gikk fint. Gjort på under 5 minutter faktisk. De sier at de som er operert ofte har lettere fødsler, så jeg satser på det hehehe:-) Lykke til
twoboys & a girl Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Hadde å det etter forrige fødsel, de innkalte meg da etter 6 mnd og etter ett år. Men det stabeliserte seg. Så som oftest går det bra:o)
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 Kan jo legge til at celleforandring i svangerskapet er veldig normalt,og at det er strid om hvorvidt man burde ta denne prøven på gravide eller ikke. Hvis legen min vil ta ny prøve nå (er gravid) sier jeg nei,og at vi skal vente til etter fødsel for ikke å få "falske" svar.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2007 Hei Anne! Det høres ut som du kan en hel del om dette. Betryggende å høre at det er mest sannsynlig at kroppen ordner opp selv. Skal prøve å ikke stresse. Klart de ville kalt meg inn igjen dersom det var store forandringer. Skal ringe gynekologen i morgen. Litt betryggende å snakke med "doktor" også. Takk for all info! Ble litt roligere allerede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå