EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Jeg har en venninne som alltid har vært utrolig pen, sunn, veltrent og smart ! Rett og slett en fornuftig jente med masse flotte egenskaper ! I fjor da jeg ble gravid ville hun også få seg barn, 4 mnd etter var hun gravid. Iallefall så har hun alltid spist, trent og vært sunn. I graviditeten la hun ikke på seg noe, og dette kan jo forekomme, men INGENTING ? Hun ble sendt på 4 akuttultralyder da barnet ikke vokste, de trodde faktisk barnet var dødt. Dette da det ikke fikk ernæring....venninnen min ble bare tynnere og tynnere. Barnet kom ut og hadde det bra, kom rundt termin, litt før. Nå i ettertid har venninnen min gått fra å veie 64 kg til å veie 50 kg...hun er 170cm høy og ser VANVITTIG skjelettaktig ut ! Knokler stikker ut overalt og hun er tydelig ikke i god form. Jeg mener det, en jente som hun var virkelig flott, hadde rumpe og lår, og var veltrent. Ikke fett på kroppen, men veltrent, altså musklene som veide på henne om noe. Iallefall er hun nå virkelig stygt tynn, knoklene stikker ut overalt, og ansiktet er helt smalt og rart. ntJeg har egentlig ikke mine tvil om at hun er syk, men vi bor langt unna hverandre, på hver vår kant av landet, så jeg ser henne kjempesjeldent og har ikke mulighet til å se om hun spiser osv. Det som forstyrrer meg er at hun ammer heltid og virkelig har lite melk. Dette forteller hun meg. Faren får ikke gi ungen melk, ei passe barnet. Nå er barnet 8 mnd, og hun skal bort en helg med jobben (moren altså). Da skal faren for FØRSTE gang få gi barnet mat. Han har aldri fått gjort noe med barnet, og dette er en far som så gjerne vil. Jeg bor som sagt ikke nærme, så får ikke noe innsyn på hvordan ting er annet enn det hun forteller meg og andre bekjente fra stedet hun bor på. Denne helgen skal hun bort, hele helgen, og hun sa noe som sjokkerte meg SVÆRT ! Barnet skal ikke få melk hele helgen ?!?!!?!??!!? Hun sier at hun har pratet med helsestasjonen og de sa det var 0 problem (dette tror jeg IKKE på). Hun nekter nemlig at barnet skal få annen melk enn hennes. Jeg tviler jo i utgangspunktet på at hun har melk når hun slanker seg så eller har spesevegring (som jeg tror). Iallefall nekter hun faren å gi nan, hun får ikke pumpet ut noe. Så hun sa at barnet bare skal få vann på kopp når hun er borte + pure og brød. VANN PÅ KOPP en hel helg ? Det jeg nå trenger er råd fra dere, er dette ok ? Eller virker det for dere også som om hun nekter barnet nan fordi hun er stolt og ikke vil gi noe annet enn sin egen melk ? Det hun praktisk talt sier er at barnet får hennes melk eller ingen melk. Hun introduserer heller ikke flasken da hun sier at hun "ikke trenger noe flaske så lenge puppen finnes". Det som skremmer meg mest er at dette er en person ALLE her inne ville kalt oppegående og kjempefornuftig før hun ble gravid. Altså virkelig en helt normal og smart jente. Som nå har forandret seg SÅ ! Jeg er gudmor på dette barnet og bekymrer meg meget. Jeg var på besøk i starten av august, og barnet virker helt fjernt, beveger seg lite. Var aldri på gulvet, er helt stiv og virker noe apatisk ! Jeg trenger rett og slett deres råd. Jeg har prøvd å prate med venninnen min om dette med spising, men hun blir veldig amper og sur, så orker rett og slett ikke. Har prøvd mange ganger ! Huff hva sier / tenker dere ?
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #2 Skrevet 4. september 2007 Må legge til en ting til, hun lar ingen passe barnet. Hun har trent gjennom hele graviditeten, hun trente til dagen før barnet kom, og løp som gal på tredemølla. Trente 7 dager i uken ! Å trene i svangerskapet er kjempebra det, men her snakker vi om ekstreme forhold.
fru tekopp Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Prøvd å snakke med mannen hennes? Om du er bekymret bør du kanskje kontakte han?
moimoi Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Hvis alt dette her er sant ville jeg ha tatt kontakt med faren til barnet, uten å si noe om det til henne og hørt hva han sa om saken, og kanskje hørt med moren hennes.. Men altså hvis saken er så ekstrem må da noen ha sett det? sett at ting ikke fungerer som det skal og slik? Helsesøster har vel sikkert også sett på dette? Men hvertfall hvis du finner ut at ting er så ille hadde jeg ikke nølt med å kontakte barnevernet, samme hvor god vennine hun hadde vært, fordi da trenger både hun og barnet hjelp.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Her ville jeg tatt en virkelig alvorsprat med mannen i huset. Han må jo se at dette er galt. Har hun spisevegring vil hun antageligvis ikke innse det selv. Sånn er den sykdommen. Så få mannen til å oppsøke hjelp. Ikke mist for sin egen unge. Dette kan skade barnet hvis det ikke får nok ernæring. Men hun må jo bli fulgt opp av helsestasjonen? Si til mannen at han må ta kontakt med helsestasjonen eller ta en telefin dit selv. Si at dette er alvorlig.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2007 Ja jeg har tenkt tanken, men det er svært vanskelig, da dette er min beste venninne. Når det gjelder akkurat dette med å ikke få melk en hel helg, er det feil ? Eller stemmer det at det ikke gjør noe ? Eller har noe å si ? For om jeg klarer å finne ut noe annet, nøler jeg ikke med å ringe venninnen min selv og konfontrere henne ! Og alt over er sant, jeg sitter ikke her og juger ?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Jenta er syk, hun trenger hjelp. Og vil hun ikke ta i mot hjelp får du kontakte barnevernet. Vet det hørrest stygt ut men det hun driver med er grovt omsorgssvikt. Skal ikke sulte et barn. Fy den helsestasjonen som hun går til, eller kanskje hun ikke engang går til helsesøster. Men går hun til helsesøster bør jo de reagere på hvordan barnet har det.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2007 Når det gjelder helsestasjonen så kan det jo godt hende at de vet og sier ting, men det er jo masse info hun kan holde tilbake for meg sant ? Jeg aner jo ikke hva helsestasjonen sier eller tenker, i tilleg kan det jo hende de ikke vet hvordan hun så ut før graviditet, hun flyttet nemlig i det hun ble gravid. Kan jo hende de tror hun følger opp det de sier, altså jeg aner ikke hvordan helsesøster velger å håndtere en slik situasjon. Kan jo henne at samboeren hennes sier noe, kanskje han prøver og prøver og ikke kommer noen vei. Eller kanskje hun er god å skjule det for han ? Da jeg var på besøk hos henne var vi hos foreldrene hennes en tur. Jeg kjenner moren til venninnen litt. Så sa venninnen min noe som at ja om jeg går i den andre etg så raser vel hele huset (snakket om et gammelt hus). Da så jeg at moren reagerte sterkt og sa: "ja for du er jo SÅ TYKK....alt for tykk.." med en svært ironisk stemme ! Huff dette er ikke lett, jeg mistenker iallefall at foreldrene vet.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2007 Barnet ser i grunn helt friskt ut, men virker ustimulert og apatisk, etter min mening. Jeg er jo ingen faglig utdannet person innad barn, men jeg har barn selv og ser at dette ikke er normalt. Noen barn er jo roligere da, så kan jo bare være det. Som sagt så ser ikke barnet spesielt tynt ut eller noe, men det kan jo være hun har melk slik at hun legger på seg. Igjen så lurer jeg på om det å ikke gi en 8 mnd gammel baby melk en hel helg er forsvarlig ?
La Perla Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 det høres jo ut som om hun har en spiseforstyrrelse i og med at hun er sp tynn. Men er barnet også tynt og undervektig? HVis babyen er så mye som 8 mnd er det ikke ensbetydende med å sulte den at hun vil gi den vann, grøt, fruktpuré og brød. Jeg er enig i at det virker litt ekstremt å ikke ville gi nan hvis hun ikke klarer å pumpe nok melk, men det er ikke sikkert barnet vil sulte fordet?
Gjest -<<- Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 Du bør ringe det lokale barnevernet der hun bor og uttrykke din bekymring. Dette kan du gjøre anonymt.
Gjest Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 Altså, det kan være en helt naturlig forklaring på alt dette.. At hun ikke la på seg i svangerskapet for eks kan henge sammen med at hun er naturlig tynn jeg er det selv om la ikke på meg noe de første mnd (la på meg over 20 kg til slutt da men) At hun er så tynn nå kan være fordi hun ikke rekker å spise like ofte som før og at hun ammer. At ingen får passe barnet er vel også ganske vanlig, også at faren ikke får slippe til. Og at en på 8 mnd klarer seg uten melk en helg er helt sikkert, vet om mange som har gjort det på den måten.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 ang å ikke gi en baby melk en hel helg, syntes jeg ikke det var noe god idè akkurat nei... bare tenker tilbake på da eldste jenta mi var 8 mnd... spiste jo ikke så mye av annen mat, var jo grøt og ellers andre ting hun smakte på. nei ikke et faglig svar dette, men synsingen min sier at en 8 mnd gammel baby trenger melk hver dag...
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2007 50 kg og 170cm, hun ser syk ut, knokler osv. stikker laaangt ut. Er det normalt m akutte ul da barnet ikke vokser da det ikke får ernæring ? Natulig tynn var hun før graviditet, nå er det ikke pga. amming, det nekter jeg å tro !
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 4. september 2007 #15 Skrevet 4. september 2007 barnet kan helt fint greie seg en helg uten melk. spiser hun/han godt med fast føde er det ikke noe problem i det hele tatt. å si at hun sulter barnet sitt er vel å strekke det litt vel langt.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 4. september 2007 #16 Skrevet 4. september 2007 skal hun liksom kontakte barnevernet fordi ungen ikke skal få melk på en hel helg? herregud! ungen SULTER jo ikke hvis hun spiser annen mat!
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 4. september 2007 Poenget er at hun ikke har melk selv nesten, og nekter å gi mme kun av prinsipp ! Hun sulter vel kanskje ikke barnet sitt, men nekter det mme fordi hun er hvada ? Stolt ? Synes det blir feil jeg ! Når det gjelder mat, så spiser ungen litt pure og noe brød. Må være lov å bekymre seg, jeg kjenner til situasjonen, og ungen virker preget. Moren har uten tvil spisevegring, er faktisk ikke usikker jeg !
Blue Lady Skrevet 4. september 2007 #18 Skrevet 4. september 2007 Babyer er veldig forskjellig ang. det å spise annen mat. Da Lucas var 8 mnd spiste han 2 digre posjoner med grøt (av 3 dl vann)og et stort middagsglass samt et fruktbeger og 2 flasker mme. Han kunne godt klart seg uten melk en helg, bare gitt han grøt i stedet.. det er jo mme i grøten, selv om du blander den med vann.
Gjest Skrevet 4. september 2007 #19 Skrevet 4. september 2007 Men hadde ikke barnet lagt på seg så hadde jo hs tatt det opp med foreldrene, du kan jo ytre din bekymring for faren. Men å ringe barneværnet pga noe sånt som dette synes jeg er helt utrolig :-S
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. september 2007 #20 Skrevet 4. september 2007 Men hvis ikke barnet får den maten som hun bør få, er det grunn til bekymmring, men får hun fast føde er jo ikke det noe problem, da klarer nok ungen seg. Men hadde ikke barnet fått mat en hel helg hadde jeg faktisk sett det som omsorgssvikt
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 4. september 2007 Nei å kontakte barnevernet kommer jeg ikke til å gjøre, først tar jeg det opp med de selv. Jeg velger å gå den veien jeg.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 4. september 2007 #22 Skrevet 4. september 2007 men å kontakte barnevernet bør ikke sammenlignes med å anmelde noen til politiet... neida, men det kan vere andre veier å gå for å skaffe hjelp til denne lille familien som deu er så glad i? ser flere foreslår at du bør prate med mannen hennes, kan jo vere lurt. men skjønner dilemmaet ditt, at hun kan bli sinna på deg og kutte kontakten i verste fall.... men, du har ikke noen du stoler på som kan gi deg råd da? noen som kanskje kjenner denne vennina di? jeg tenker på moren din kanskje? (vet ikke hilket forhold du har til din mor selvsagt, men det er noe jeg kunne "funnet på") ser jo det er flere som sier det er uproblematisk med enhelg uten melk, det skal jeg ikke protestere på... er jo leeenge siden tuppa mi var 8 mnd da, men mener å huske hun fikk mye melk enda da (men det var jo henne- barn er forskjellige ja) men er jo ganske kjipt at du synest ungen er apatisk og fjern? huff, blir så trist når jeg hører om sånnt:( og dessuten er det "legitimert" at du bekymrer deg, du er jo gudmoren til jenta! derfor mener jeg at du bør kunne finne ut av ting uten at det skal vere fy-fy- du har jo faktisk en moralsk plikt til å følge opp jenta, og passe på at hun har det bra! det betyr å hjelpe foreldrene hennes også. og jeg vil jo tro en god støttespiller og nøkkelperson her, er faren til jenta. synest kanskje du skal tørre å snakke med han jeg? )
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 4. september 2007 Takk for fint svar tjukkebolla, noen her over får meg jo til å høres forferdelig ut som bryr meg, og at jeg overreagerer. Heller det enn at noe faktisk er galt. Når det gjelder resten så har jeg pratet med min mor, og hun mener også det er feil å ikke gi barnet melk en hel helg, hun er vant til melk hele døgnet. Og som du sier så kommer hun til å bli illsint på meg om jeg går "bak ryggen" på henne. Så det er ikke baare å gjøre ditt og datt, det må være gjennomtenkt som du sier. Min tuppe var så og si nettopp 8 mnd, og jeg hadde ikke gått fra henne en helg uten melk, eller latt henne være en helg uten melk. Det er for mye melk i matvanene hennes for å gjøre det. Jeg synes det virker meget rart. Hele situasjonen er spesiel og overhodet ikke lett å håndtere !
Tre små;) Skrevet 4. september 2007 #24 Skrevet 4. september 2007 Uff, dette høres jo helt vanvittig ut.. Vet ikke helt hva jeg skal si, men synes det er fint at du bryr deg så mye om barnet hennes Tenkte egentlig at det er fint at hun skal reise bort en helg.. jeg mener; ingenting er verre enn en sulten baby og kanskje far da tar litt tak og bestemmer hva lille gullklumpen skal spise.. Hun kan jo ikke gå en helg på litt brød, fruktmos og vann..
Cat.68 Skrevet 4. september 2007 #25 Skrevet 4. september 2007 Kanskje du kan ringe helsestasjonen hun bruker å utrykke din bekymring. Spørre dem om de mener det er uproblematisk å ikke gi barnet melk en hel helg. Si at du er redd for de ,og at du føler du bur for langt unna til å få et helhets bild av hvordan det står til. Hvis helsesatsjon ikke reagert eller reagerer på din henvendelse betyr det nok at du overbekymrer deg og at det kanskje ikke er så ille som det ser ut til. Når man først har begynt å engste seg for noe er det lett man finner spøkelser overalt, også der de ikke finnes. Lykke til, du høres ut som ei flott veninne som bryr deg.Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå