Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 hei... noen som vet når vi får de utstyrspengene? -de burde vel komme et par mnd før fødselen sånn at vi rekker å få alt i orden....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Hva slags utstyrspenger??????? Det har jeg aldri hørt om.....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 du får en sum på 32 tusen er den vel på nå, for første barnet også litt mindre for neste også videre....
Lotte-Lise Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 husker ikke helt når den kommer, men det skal være en liten stund før termin, kanskje i overkant av en måned, eller to før termin.. lykke til
melissa*me*januarbeibis* Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 du kan gå å søk på sosialn når du e 6 md gravid,du må ha me sånn ark fra jordmor,som faktisk vis at du e d..den e på 33500 førr di som ikke jobba,å nå me 7000 førr folk me jobb.
jente08&jente2010<3 Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 jeg skal ikke ha, men har hørt at de blir vel utbetalt etter uke 26 tror jeg! eller du kan få de fra da!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 okei, det var bra.... blei litt nervøs for at den ikke kom før etter, koster ganske mye alt du trenger...
jente08&jente2010<3 Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 jeg som har 100% stilling, og har normal inntekt har vel ikke krav på noe fra sosialen?? eller???
Første babyen=) *jentebaby* Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 fant den her på nav=) Hvem kan få engangsstønad? Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad. Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder. Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene. Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad. Riktig søknad gir raskere svar Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05 Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor. Hva kan du få? Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse. Se satser. Stønaden er skattefri. Når blir pengene utbetalt? Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker. Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.
melissa*me*januarbeibis* Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 ALLE har krav på d!!men du får nokk bærre 7000 å nå,ættersom du har jobb!sånne pænga som ska brukes t bejbien:) grunn t at di som ikke jobba får så my meir e at di ikke har nå pænga utom..ingen inntækt i et år..jusst..
melissa*me*januarbeibis* Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 væll..d som æ har sakt e d æ sjønnt fra jordmor...
Lotte-Lise Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 jeg er ganske sikker på at folk med jobb ikke har rett til engangstønad, det står jo under "hvem har rett til engangsstønad", at "Dersom du føder barn og IKKE har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel" Som jeg er ganske sikkert på betyr, at hvis du har tjent opp rett til fødselspenger, kan du ikke få engangsstønad. Fødselspengene skal jo på en måte dekke det samme som engangsstønaden. Men hvis det er noen som vet noe annet, så blir jeg glad hvis jeg tar feil, er jo alltid digg med mer penger
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 Du får det KUN hvis du ikke har jobbet... Du har heller ikke krav på 7000 kr til utstyr hvis du jobber..
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #14 Skrevet 4. september 2007 Så lenge du har en ekstrajobb og har hatt denne 6 av de 10 siste mnd før fødselen så har du rett på den samme summen som fød.penger. Eks. hvis du tjener 4000 pr mnd, da har du rett på 100% av disse pr mnd i 10 mnd, eller 80% i et år. Engangsstønaden har du krav på uansett, den er på 33.000 kroner -skattefritt.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #15 Skrevet 4. september 2007 Jeg trodde engangstønad og disse utstyrspengene var 2 forskjellige ting. Trodde engangstønad var de pengene de som ikke har jobbet nok for å få lønn under permisjonen fikk. Mens moren min fortalte at hun fikk også penger før fødsel (ganske mye) som førstegangsfødende får. Hun ble sett på som førstegangsfødende, da det er 19 år mellom meg og broren min. Dette fikk hun i tillegg til de 80% i mnd.
Athina' Skrevet 4. september 2007 #16 Skrevet 4. september 2007 Vi som har jobb har ikke krav på noe annet ett fødselspenger. Får ingen slags engangsstønad nei, ikke engang kr 0,50!
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 4. september 2007 #17 Skrevet 4. september 2007 Sånn er ikke reglene nå ihvertfall.. Det er enten fødselspenger eller engangsstønad. Får ikke noe tilskudd fordi du er førstegangsfødende. Ring NAV lokalt og hør..
Baby nr3 ombord Skrevet 4. september 2007 #18 Skrevet 4. september 2007 Som førstegangsfødene får man de 33 000 kronene, de kan man få to måneder før termin. Fikk jeg beskjed om av trygdekontoret. Jeg veit dog ikke om man får de om man bor sammen med barnefar, noe jeg ikke gjør, men dett er er jeg ikke sikker på. Jeg som er alene for også hver måned til og med 1-2 måneder før fødsel utbetalt rundt 10 000 i månden + dobbel barnetrygd og fars bidrag. Disse får jeg fordi jeg ikke har tjent meg opp til noe fødselpenger, hatt noen inntekt siste 6 måneder. Så om man har under en viss inntekt i året kan man i tillegg søke om bostøtte om man er aleine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå