Gå til innhold

Ang. mandler igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor store skal de egentlig være? Skal de være slik at de nesten ikke sees? Begynner å bli redd for de skal si nei at jeg ikke får ta dem:( (typisk min feil) Hva er grunn nok til å ta dem/ ikke ta dem?

Til nå i år har jeg hatt halsbetennelse 7 ganger og de er så store til normalt. Kan vel muligens måles med en en kroning på hver side i halsen når jeg gaper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som er "minstemål" for å ta dem. De av ungene våre som har tatt/skal ta har det slik at man knapt nok ser noen åpning overhode i halsen deres.

Skrevet

Oki, er ikke langt i fra hos meg heller, og drøvelen like så. Mannen min lurte på om jeg klarte og svelge noe der i det hele. Off, får håpe jeg får ta dem, for nå er jeg virkelig lei:(

Skrevet

hei du:) nå er jeg kommet hjem med penicillin kur... (skrev innlegg tidligere idag som du svarte på)

på meg virket det på legen at det der var noe jeg måtte bestemme selv (???) hun sa i allefall til meg (uten at jeg hadde nemt operasjon) at jeg kanskje burde tenke på å fjerne de? det var nøyaktig 2 mnd siden sist (på datoen, hehe) jeg hadde vert til lege pga halsbetennelse

hun fortalte meg litt om operasjonen, eller at tiden etterpå kunne vere skikkelig vond (var verre for voksne enn for barn sa hun, av en eller annen merkelig grunn...) men at det kanskje ville vere verdt det likevel, for da ville jeg jo ha kjempe vondt i en periode, men så aldri mer.....

trangt i halsen ja, husker at jeg som barn ikke hadde sjangs til å svelge tabeletter. måtte dele en paracet i 4 deler og tilogmed da hang de seg fast... barn og barn, ikke mange årene siden jeg klarte å svelge en hel tabelett du..... :)

Skrevet

3-4 ganger i året fikk jeg beskjed på..

jeg hadde halsbetennelse som krevde antibiotika 6 ganger iløpet av 10mnd..og jeg fikk fjernet de:)

Skrevet

Kjenner meg helt igjen:) Off, nei ikke godt. Vurderer du å ta dem da?:)

Jeg er så lei av vondte at jeg vil heller ha vondt ei uke etter en "aldri" mer i halsen.

Får håpe du kommer deg fort igjen da! Er helt grusomt når en er syk pga halsbetennelse.! Ønsker deg masse god bedring:)

Skrevet

så du er mandelløs du altså glansvask;)

fortell hvordan det var da, var det skikkelig fælt etterpå? tok det lang tid før smertene forsvant og du følte deg bra igjen?

ingen plager etterpå?

hehe.... og du? ser det veldig anneledes ut nedi halsen?

hehehehe, og du? er det lettere å suge kuk??????(hihihi, kunne ikke dy meg!!!)

Skrevet

njaa........ vurderer det egntlig... men er ikke noe "glad" i å opperere.... det jeg ikke forstår, er hvorfor de ikke ble tatt på meg da jeg var liten, var i narkose på ØNH ti ganger fra jeg var to år til jeg var 11. den siste opperasjonen var fjerning av falske mandler, så hvorfor de ikke tok de "ekte" i samme slengen, vet ikke jeg.. gud kunne vert spart for mye tort og svie om de bare hadde gjort det den gangen.......

du da? tror ikke du skal vere redd for å ikke få ta dem... eller? vet jo ikke jeg hvordan det funker, men kan man virkelig få avslag? hvorfor det liksom?

(virket jo så veldig på legen min som at dette måtte jeg ta stilling til, om jeg ønsket å fjerne de--- blir jo litt fjernt da om jeg bestemmer meg for det, så får jeg høre at nei, du får ikke lov....)

Skrevet

Jo, moren min var hos 3 leger da jeg var barn for å få dem fjernet!

Siste legen sa: Det er ikke bare mandlene på denne jenta som er problemet, drøvelen er like så.

Men det ble ikke tatt, aner ikke hvorfor. Hmm.. Enda en dag i dag får enkelte leger "sjokk" når jeg åpner munnen. Har stått på ventelistte i ett halvt år nå på sykehuset, så i dag ringte jeg for å sjekke hvordan det lå ann. Så fikk jeg time 2 oktober til (hva het det nå igjen? utredning?)

En time til undersøkelse av dem. Var derfor jeg begynte å stusse litt ser du:)

Vet veldig lite om det, utenom det er vondt etterpå, kan ikke spise, må ikke anstrenge deg, sykemeldt i 14 dager. Er hva jeg har fått av svar her inne:)

Skrevet

Vondtene etter operasjonen er ikke på langt nær så vondt som det er med skikkelig halsbetennelse. TRO MEG

Var litt svimmel etterpå så jeg fikk ikke kjøre selv hjem fra sykehuset.

Skrevet

jeg tror deg så absolutt... har litt vanskelig for å innbille meg at det kan vere verre enn den verste halsbetennelsen, da jeg faktisk måtte sykehusinnlegges for å få penicillin intrevnøst fordi halsen var nermest grodd igjen og det hvite på byllene var på størrelse med kronestykker (ææææææææsj---jeg vet det!!!)

vert sykehusinnlagt akutt også, pga halsbetennelse, da jeg kollapset og var nermest bevisstløs da ambulansen kom å plukka meg opp....)

(skryte skryte) hehe;)

Skrevet

ja jeg er mandelløs...jeg fjernet de med skalpel..og det var ikke akkurat behagelig etterpå nei...

de første dagene var verst...for man har jo et stort åpent sår nedi der:S

så det gikk i is,is og atter is..eneste jeg klarte å få ned!!

tok en uke før jeg var noelunde bra..men tok ytterligere en uke før jeg følte meg 100%

fjernet de ifjor..men har hatt 2 halsbbetennelser etter jeg fjernet de..

men legen sa på forånd at det å fjerne mandlene ikke betydde at man ble kvitt halsbetennelser...

men 2 ganger på et år er å overleve..mot 6-8 som jeg hadde før!!!

så jeg er glad jeg fjernet de.

og det er mye verre å fjerne på en voksen enn på et barn.for tenk på alle betennelser vi som voksen har hatt,og da blir de jo skikkelig forkalket og sitter kjempegodt fast..så legen anbefalte å fjerne mandler tidligst mulig vis man var mye plaget med mandlene.

tror nok ikke halsen er sååå mye anderledes..har ikke for vane å se meg selv i halsen jeg..hehe:p

og ang suge..ehh...øhh...har jeg faktisk ikke tenk over..hahaha:p

Skrevet

Samme som jeg sleit med. Det tettet seg helt og det var gjort i løpet av 30min......så jada. Er kjent på øre/nese/hals avd.

Men nå er alt så meget bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...