Gå til innhold

Hva vasker dere kjøkkenbenken/bord med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jif kjøkken til hverdags, og salmiakkvann når helgevasken tas.

Skrevet

JIF her også til hverdags og litt grønnsåpe når jeg vil ha nyvasket hus lukt....:-)

Skrevet

En klut med vann. Uhyre sjelden det er behov for noe mere.

Skrevet

sånn rosa flaske.. hva er det? ajax? jiff? hvertfall et vaske middel og tørker jeg over etterpå med en ren klut med vann.

Skrevet

Dere som vasker med jif o.l syns dere det er uhygienisk å vaske med klut og vann? Mamma'n min vasket alltid med klut og vann, rengjøringsmidler når hun liksom vasket kjøkkenet ordentlig. Men klut og vann til hverdags. Så det er jeg vant til. Min samboer syns det er uhygienisk og vil at jeg bare skal bruke jif og kjøkkenrull. Jeg syns det er litt hysterisk og syns ikke at det er uhygienisk å bruke klut og vann, hvis man skyller kluten godt etter hver gang, og bytter den ofte. Hva mener dere?

Skrevet

Jeg bruker også "bare" klut og varmt vann. Bruker vaskemidler ved flekker/søl og ved helgevasken, ser ingen grunn til å bruke kjemikalier unødvendig.

Tester har faktisk vist at det beste ved dalig rengjøring er å bruke rent vann.

Til dere som bruker f.eks. jif spray og tørker over med papir, tenker dere ikke på at det da blir liggende igjen en hinne av kjemikalier på benken hvor dere tilbereder mat?

Skrevet

jeg bruker klut og rent vann til "hverdags", og så bruker jeg zalo eller andre såper når jeg tar det skikkelig.

Skrevet

og bakteriene koser seg skikkelig i såperestene :)

Skrevet

dippeduppa, det tenker jeg også! At det blir liggende et lag med såpe...

Skrevet

Jif kjøkken.. Og stekeplaten blir brukt vanlig jif på :D

Skrevet

bare vann dreper vel ikke alle bakterier som er på kjøkknbenken? eller gjør det det?

jeg bruker jif og klut hver gang. lukter godt og reint og :o)

Skrevet

Vanlig såpe som jif etc dreper heller ikke bakteriene derimot får di litt ekstra næring + at du får litt morsomme kjemikalier smurt utover benken som du så får inn i maten om du har den ned på benken... ;)

Bakteriedrepende midler er _ikke_ bra siden de ikke dreper alle bakteriene ved den typen bruk, men bare dreper noen og de som overlever formerer seg videre og man ender opp med en masse bakterier som er resistente mot bakteriedrepende midler. Dette betyr at man etterhver på f.eks sykehus stadig må ta i bruk nye bakteriedrependestoffer siden de vanlige ikke virker lenger. Og til slutt sitter vi der med bakterier som ingenting hjelper mot...

Skrevet

har vel mest sånne microfiberkluter. synes det er fint å bruke jeg. pusser tilogmed vinduer med de.

kjenner meg skikkelig teit da, når jeg leser om disse bakteriene og såpe og sånt. tror jeg må lese litt om dette...

Skrevet

Lager alltid et oppvaskevann etter middag med vann og zal. Bruker kjøkkenklut og vakser over bord, benker og komfyr med dette vannet..... Trodde det var vanlig måte å vaske etter matlaging på denne måten... Lærer man det annerledes i "heimkunnskapen" nå enn for ....kremt.... 15 (16-17..hehe) år siden når jeg gikk ut av ungdomsskolen..?

Skrevet

"vann og zalO" skulle det være....

Ja og jeg lager altså dette vannet for å vaske kjeler, skjærefjæl ol. selv om vi har oppvaskemaskin... Ikke alt som vaskes der.. :o)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

fettløsende spray rundt komfyr, noe som heter dettol spray på kjøkkenbenker og rundt vask (desinfiserende) og micro. vann og ren klut hvor jeg skjærer brød og lager skiver.

Skrevet

hehe... ble så revet med av dette innlegget at jeg måtte google litt....

Dette fant jeg på coop sine sider:

"God kjøkkenhygiene

Faren for bakteriespredning kan reduseres med enkle grep. Følg disse rådene, så får du et tryggere kjøkken.

Hold rå og tillaget mat strengt atskilt. Ikke bruk redskapene om hverandre.

Bruk aldri samme skjærefjøl til rå grønnsaker, rått kjøtt og rå fisk.

Vask hendene ofte, særlig hvis du går fra en råvare til en annen.

Vask kniver, redskaper og fjøler ofte. Hold kjøkkenbenken ren med vanlig såpevann.

Bruk kjøkkenkluten mindre og tørkerullen mer. Bruker du klut, så bytt til ren klut ofte. Kluter kan være bakteriebomber.

Sørg for at varm mat virkelig er varm. De fleste bakterier dør ved 70-80 °C. Mat som skal holdes varm før servering, bør også være rykende varm.

Skal varm mat oppbevares til senere, er det viktig med rask nedkjøling. Bakterieveksten er størst ved ”lunkne” temperaturer. Sett f.eks. kjelen i iskaldt vann.

Oppbevar aldri mat utildekket. Bakterier kan også spre seg via luft.

Kjøleskapet skal være kaldt, minst 4 °C. Lav temperatur hindrer eller forsinker bakterievekst.

Gjennomstek alltid kjøttdeig, farseprodukter og fjørfekjøtt. Storfekjøtt stekes godt på de ytre flatene."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...