Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 hvorfor døper dere? tror dere at barnet kommer til helvete hvis dere ikke døper? vi skal ha barnevelsignelse for barna tilhører jo allerede Guds rike. Døpe seg kan de gjøre når de blir voksne og vet hva dåp innebærer...
Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Jeg tror det har mye med tradisjoner og gjøre. Våre foreldre forventer gjerne at barnet skal døpes og det er jo en fin anledning til å samle familien til barnet. Vi har det jo travelt nok fra før! Jeg er ikke personlig kristen, men jeg vil nok døpe barna mine av den grunn at de senere i livet kan bestemme selv om de vil konfirmeres eller ikke. Da har det et valg om de fortsatt vil være medlem av statskirken eller ikke. Jeg syns det er greit å gi dem det valget. Men som sakt faller det nok tilbake på at tradisjoner står sterkt hos folk.
3guttersmamma Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Jeg vil døpe barnet mitt fordi jeg tenker at dåpen er et møte mellom barnet og Gud, der flere er med på å be for barnet mitt, og der familien samles for å feire barnet. Det har ingenting med helvete å gjøre... Barna hører til i troen på samme måte som vi voksne, og derfor syns jeg barnedåp er kjempefint. Dåpen understreker at du ikke trenger være spesielt intelligent eller flink for å være troende/kristen. Det handler om å leve i tillit til Gud, og det kan selv et spedbarn gjøre. Når barnet så blir større, så står det jo også fritt til å velge hvilken tro det vil tilhøre - det kan ikke jeg bestemme.
Gjest Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Vårt barn er døpt, fordi begge vi foreldrene har beholdt barnetroen og fordi vi ønsker at barnet vårt skal vokse opp med et kristent verdigrunnlag.
Gjest Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Jepp! For at det ikke skal komme til Helvete-så enkelt er det! Jeg/vi velger jo alt mulig annet for barnet vårt som de ikke vet hva innebærer, så hvorfor ikke dåp?
Supertea Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Vi kommer antagelig til å døpe kun pga tradisjon. Jeg er ikke medlem av kirken, men mannen er det. Ingen av oss er særlig religiøse. Men kirkelig dåp er en utrolig fin tradisjon. Og så tenker jeg på familiene våre. Dessuten er jo kristendom tross alt statsreligion i norge, så jeg synes barnet vårt skal få opplæring i det på skolen på lik linje med andre barn. Det er ikke så gøy for små unger å skille seg ut tror jeg. Ungen kan heller få velge selv når konfirmasjonen kommer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Gjorde det mest pga tradisjon vi også. Men synes det er en fin seremoni. Vurderte det lenge for jeg er ikke spesielt kristen og følte en stund jeg var en hykler om jeg døpte henne når jeg ikke har planer om å "gå videre "med den kristne oppdragelsen. (Er døpt og konfirmert selv, men thats it.) Men etter mye om og men fant jeg ut at det er bedre å døpe henne så kan hun heller velge å gå ut av kirka når hun blir større. Om hun vil konfirmeres i kirka så kan hun det nå. Det hadde blitt litt tungvindt å døpe seg når hun blir stor fordi hun vil konfirmeres.
Sugarplum med spire =) Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Jeg er ikke persnlig kristen, heller en agnostiker, men mannen min er. Vi ønsker å døpe barnet fordi det er en fin seremoni, jeg er en tradisjon-mamma, og så kan h*n velge selv ved konfirmasjonsalder om h*n velger å fortsette å være medlem eller ikke... Poden på 5 ble døpt, han stortrives på søndagsskole som er mest lek og moro, og det var kjempestas den dagen han fikk 4-års boka. Døpt eller ikke, så tror jeg ikke noen kommer til helvete...Usaklig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå