Gå til innhold

Forandre navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de tatt navnet til mannan/samboaren?

Vi er ikkje gift, men forlova. tenkjer å gifte oss om nokre år. Har alt blitt enige om at eg skal ta hans etternavn, slik jentene våre har. Lura på om eg skal gjere det no, eller vente til vi blir gift. Hmm, klarar ikkje bestemme meg, så eg treng synspunkt frå deke kjekke damer :D Kva synast du?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det når dere gifter dere, vel! Det blir en hyggelig markering av at dere går fra å være samboere til å være gift. Jeg tok mannen min sitt navn da vi giftet oss, lenge før vi fikk barn, men han syntes det var veldig stas at jeg ville det ;-)

Og gift dere snart!! Hvorfor vente..? ;-)

Skrevet

Vi er også forlova. Skal mest sannsynlig gifte oss til neste år. Da tar jeg hans etternavn slik at vi alle har det samme. Er litt gammeldags av meg og mener fam bør ha samme etternavn :o)

Skrevet

Jeg synes personlig at navneendring er tullete.

Uansett om vi gifter oss eller ikke skal jeg beholde mitt eget etternavn. Det er det som er min identitet og det er det jeg er døpt.

Jeg kan til nød gå med på å sette sammen etternavna våre, slik at begge heter det samme . emn siden sambo ikke vil det, er det utelukket for vår del.

Gutten vår har fått pappaens navn (etter mitt ønske) og det synes jeg er helt ok. Jeg har ikke behov for å hete det samme som dem for å føle at vi er en familie.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Det er forskjellige grunnar til at vi ikkje kan/vil gifte oss neste år.

Først hadde eg tenkt å beholde mitt for alltid, fordi det var min identitet. Men ettersom jentene vår har pappaen sitt, vil eg og ha det same, føler vi då blir meir ein skikkelig familie. Eg har heller ingen direkte tilknytning til mitt etternavn, men faktisk meir til min kjæres etternavn. Det kan jo sjølvsagt vere ein del av det å bli gjift, men kvifor vente?

Skrevet

Jeg har byttet til han sitt etternavn selv om vi bare er samboere. ( og kommer nok aldri til å gifte oss) Sønnen vår har også hans sitt og det kommer den ungen vi venter også til å få. Jeg synes det er enklest at alle har samme etternavn. Jeg ville byttet nå hvis du føler for det.

Skrevet

Jeg sitter også her og lurer på om jeg skal skifte etternavn nå, alle kaller oss for familien ....... likevel. Også tror jeg faktisk at min samboer hadde likt det jeg :) Vi gifter oss neste år da, men lurer på....Hmmmm....

Skrevet

Kjekt å høyre at det er fleire som tenkjer som meg. Hmm, er ikkje så lett, skal jo ha det navnet resten av livet!!

Trur kanksje det blir til at eg skiftar no. Er det berre å skifte navn i folkeregisteret, så er det klart? Ja, og så skifte på pass ol.

Skrevet

Hadde aldri endret mitt etternavn. Det er for nært knyttet til min identitet:) og gutta har begge navn. Hadde kanskje ventet til jeg ble gift med å endre det, for å markere at noe nytt har skjedd....tenker siden en alt har skapt et hjem og en familie sammen.

Skrevet

Vi bytta navn begge 2, vi :-)

Forøvrig er man ikke døpt ved etternavn..

Skrevet

mayaya, forandra du når de gifta deke, eller før?

Skrevet

Man er ikke døpt ved etternavn, men det er det som er registrert i folkeregisteret. Og når man har hett det samme i 30 år, synes jeg det er helt feil å bytte navn bare på grunn av at man gifter seg.

Vi har omtrent like sjeldne navn begge to (ca 40 som heter det samme) - og siden vi ikke ga gutten vår mitt navn, vil jeg gjerne bevare det selv.

Skrevet

Vi blir kalt familien "hans etternavn"-"mitt siste etternavn". Det er også guttens navn, passer bra det også:)

Skrevet

Her var det forskjellige svar, kjekt, men skulle ønska alle svara det same for å hjelpe meg, hihi..

Forandre etternavn skal eg, så det heller kanskje til at eg gjer det no, før vi gifta oss. Blir enno nokre år til bryllupet, og trur eg vil gjere det før. kvifor vente?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...