Gå til innhold

nå er jeg stressa! ( litt langt ja)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i jobben min som resepsjonist siden februar 2007. Helt siden jeg begynte her har det manglet en resepsjonist, hvilket har ført til en del overtid. jeg har ikke hatt noe imot det da det har gitt meg litt ekstra penger. Jeg har ikke fastlønn, vi bruker stemplingskort. det eneste jeg har sjekket med mine lønninger er at jeg har fått rett antall timer. Nå har jeg funnet ut at jeg har ikke fått ekstra betaling for overtid.Tilsammen til nå i år har jeg jobbet 190 timer overtid. det tilsvarer over 20 00,-

i kontrakten min står det at jeg skal lønnes i henhold til tariff NHOreiseliv/ HRAF. dette står det også om i personal håndboken.

Jeg har bedt tillitsvalgt å ta opp dette med sjefen og det skal han gjøre i dag. Slik jeg kjenner sjefen vil hu bli pottesur og kommer nok til å kjefte på meg og baksnakke meg. jeg er helt uvel her jeg sitter og gruer meg nesten litt til han skal ta det opp med henne. jeg har rett så ikke noe problemer der, men jeg er redd jeg kommer til å bli stressa av dette! hun kan være så slem.

tidligere har hun kommet med stygge kommentarer, om min graviditet. Jeg har vært mye dårlig og kastet opp en del på jobben da sier hun ting som: "ja du kan skylde på deg selv, når du setter deg i en sitiasjon som denne og blir gravid" hallo jeg har vært gift i 1,5 år er 24år... er ikke jeg bare normal da?

uff dette ble mye klaging, men jeg er redd jeg ikke orker å gå på jobb om hun skal være sur på meg fordi jeg vil ha pengene jeg har krav på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åå kjente jeg ble provosert nå ja!!!

er du organisert?

Skrevet

Wow, dette hørtes ut som ei koselig dame! Hva mener dine kollegaer da, har du dems støtte i ryggen?? Går det ann å "unngå" henne litt på jobb, hvis hun lager kvalm?

Skrevet

jeg er organisert i fellesforbundet. så sånn sett er jeg heldig for jeg kan få hjelp. men de kan jo ikke hjelpe meg å få en bra sjef...

jeg har snakket med tillitsvalgt og han sa at jeg måtte forberede meg på at det kunne bli stygt. han har hjulpet 4 andre å få pengene sine de siste årene og det har endt med at de slutter fordi de ikke orker å jobbe for henne lenger.

Det er liksom ikke venlig at man får betalt ekstra for overtid her, de har overbevist alle om at man ikke får ekstra for frivillig overtid! så jeg tar opp dette alene. den andre resepsjonisten støtter meg, men hun skal jo bare ha for 15 timer eller no sånt for hun er ny...

alle i restaurant og kjøkken mener de ikke har krav på det og vil ikke lage noe bråk! jeg vil jo bare ha det jeg har krav på! slik at permpengene mine blir så bra som mulig!

Skrevet

kan jeg bare spørre om en ting..har du 100% stilling? å er den overtiden du regner mere timer enn en 100% stilling? mener å huske fra personalarbeid på skolen ifjor at man ikke får overtid hvis du ikke jobber over 100%. Feks. hvis du har en 80% stilling men jobber mer, får du ikke oveertidsbetalt før du går over 100%...ifølge AML.

Skrevet

Jeg har jobbet som kontormedarbeider tidligere, og da var det ikke noe spesifikt i kontrakten om overtid. Men etter å ha undersøkt litt fant jeg ut at alle har krav på overtid, så og så mye. Jeg regner dette ut selv og ga beskjed til min sjef som igjen ga beskjed til lønningskontoret.

Neste måned fikk jeg overtid på alt fremover, samt flere tusen tilbake itid for det jeg allerede hadde jobbet.

Vi hadde ikke stempling, kun føring av egne timer på skjema.

Skrevet

Hvorfor i alle dager får hun fortsette i joben når 4 andre har slutta pga. henne?!?!? Herregud, er det mulig?

Jeg synes du skal stå på og kreve det du har rett på! Ikke la henne knekke deg!

Har du andre ansatte på din side? Dere kan jo gå sammen til ledelsen og forklare hvordan hun er?

Lykke til i alle fall. Ikke gi deg!

Skrevet

jeg har 100% stilling som resepsjonist. jeg jobber turnus formiddag/ettermiddag slik at jeg skal jobbe 35,5 timer hver uke. dette er 142 timer i mnd. i min turnus jobber jeg 7 dagerpå 3 dager av, 7 dager på 4 dager av. dette blir hver mnd ca 168 timer. så allerede selv uten ekstra skift skal jeg ha overtid!

Det er en annen resepsjonist, hun har jobbet i 2 mnd og dermed ikke jobbet så mye overtid, men hun støtter meg. ellers på hotellet så vet ikke folk hva de har krav på. de som jobber her er unge og mange utenlandske (dansker/polakker). de tror de ikke får noe ekstra fordi de vil jobbe mye for å tjene bra med Penger.

de fleste vet også hvordan daglig leder er så de tør ikke klage på noe.

min avdelingsleder var den første jeg sa det til. og han sa han skulle snakke med henne om det. men han er så forsiktig, så han tør nok ikke. derfor gikk jeg til tillitsvalgt. håper det stille for seg, men regner med bråk og stygge kommentarer.

Skrevet

oj kankje jeg også har rett på overtid da..jeg jobber også som resepsjonist formiddag/ettermiddag. men i kontrakten min har jeg 80% stilling...di 2 siste mnd. har jeg jobbet 160 og 155 timer i mnd. da er jo det over 142 timer..har jeg rett?

Skrevet

I følge HRAF/fellesforbundet så er turnus jobb 35.5 timer i uka så jeg vil tro du har krav på det også da.. over 142 timer...

jeg har vært sykemeldt pga influensa 6 dager forrige mnd, og de har heller ikke betalt meg nok da. de betalte kun for 7,5 timer, og det hadde vært greit om jeg normalt har pause, men det har vi ikke. for jeg er alltid alene på jobb. blir gal her finner stadig ting de bryter regler på.

Skrevet

Nå har tillitsvalgt snakket med dagligleder, og det gikk så bra som det kunne. Hun har ikke vært sur på meg etterpå, men hun sa ikke så mye da...

Hun mener at jeg tar feil og vil kontakte forbundet slik at hun får bekreftet at jeg tar feil, for hun vil nemlig kun utbetale det vi jobber ovetid på tilsammen et år! jaja hun får bare kontakte de, det er jo de som har bedt meg kreve alle pengene!

Så nå får jeg bare krysse fingrene for at dette går rolig for seg!

Skrevet

Dersom du jobber turnus skal arbeidstiden gjennomsnittsberegnes over et visst antall uker. Ofte seks uker. Dette fremgår av turnusen som skal henge framme. Dette er en avtale mellom forbundet (som representerer deg) og arbeidsgiver, og skal med andre ord være undertegnet av begge parter i god tid før den settes ut i praksis (i AML står det 14 dager hvis jeg ikke husker feil). Hvis ikke kan ikke arbeidstiden gjennomsnittsberegnes, og man skal ha overtidsbetalt for arbeid utover normalarbeidstid.

Men når du jobber i turnus må du huske på at en uke kan inneholde 50 timer, den neste 30 timer, neste 20 timer osv. Du får ikke overtidsbetalt for de lange ukene fordi det er gjennomsnittsberegnet. FOr deg som jobber 100% vil en hver time ut over det som står i turnusen eller vakt utløse overtidsgodtgjøring i henhold til gjeldene regelverk. Dette er ubestridelige fakta, står i AML som sikrer alle arbeidstakere et minimum. Ut over dette kan det hende at ditt forbund har forhandlet frem bedre løsninger. Dette fremgår av personalhåndboken på din arbeidsplass. Men det som jeg har nevnt over, er minimum som du har krav på uansett. DU vil garantert vinne en sak hvis arbeidstilsynet kobles inn. Det er ikke noe som heter frivillig overtid, overtid er overtid uansett, med mindre du har gått inn på andre avtaler muntlig, da. Men da bryter man AML!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...