Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er student med jobb på siden, og har vært så priviligert at jeg har kunnet jobbe så mye som jeg har maktet iforhold til tilstand og skole. Dette har resultert i at jeg har fått jobbet mye, og hatt god økonomi med tanke på at jeg er student og snart mamma. Har fått bekkenløsning og har det ikke helt greit om dagene. Var hos en rimelig fersk lege (som garantert er uten barn, og antageligvis vet like masse om bekkenløsning som min far) for å ordne sykemelding fra jobb. Hun ville bare skrive ut sykemelding på de dagene jeg var satt opp på de neste 14 dagene (noe som resulterte i en sykmelding på 8 dager), og mente jeg skulle komme tilbake for å heller senere skaffe sykemelding til de dagene jeg er satt opp på de neste månedene. Jeg prøvde å forklare henne at jeg ble satt opp etterhvert, og at en slik ordning vil slå veldig dårlig ut for min del. Hun så tydeligvis ikke problemet. (Hun vil sykmelde meg for to dager her, og to dager der. Istedet for 1 mnd, som vil gi meg samme inntekt som jeg alltid har hatt og ville hatt om jeg var helt frisk.) Nå ser jeg ganske svart på ting framover. De sier seg selv at arbeidsgiver ikke vil gi meg vakter for å få bedre betalt ved en sykmelding. Så om jeg må sykmeldes videre, så ender jeg ut med betydelig mindre penger enn jeg har vært vant med. (Og om jeg mot formodning blir frisk nok til å jobbe, så vet jeg at jeg kommer til å bli nedprioritert av sjefen til fordel for andre friske ansatte til tross for at jeg alltid har vært førsteprioritet før.) Jeg kjenner på kroppen at jeg ikke kommer til å bli friskmeldt, da bekkenløsningen blir verre selv om jeg tar det med ro. Det sier seg selv at jeg da ikke kommer til å fungere i hardt fysisk arbeid. Akkurat nå føler jeg meg satt fast mellom barken og veden. Kroppen trenger å sykmeldes, men da blir jeg straffet økonomisk. Om jeg lar være å levere sykmeldingen, kommer jeg til å være helt ferdig før fødselen rekker å starte.....(for å ikke nevne hva det vil gjøre med skolegangen om jeg blir verre) Huff....jeg er helt oppgitt nå. Noen som har noen gode råd? evt. vært i en lignende situasjon?
*tintin* Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Gå til en annen lege!! Hvis du har noen bekjente som er/har vært gravide og trengt sykemelding ville jeg hørt med disse hvordan legene deres var. Det er så stor forskjell på dem, det høres jo ut som du har fått en som er lite forståelsesfull..
Minnie Mom Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Tror det er sånn at man får sykepenger kun for planlagt jobbing. Dvs hva man er satt opp på av vakter. Er nok dessverre ulempen med å ikke ha fast kontrakt på så og så mange timer. Tror jeg.. )
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Ja, det var det hun sa, at man fikk bare sykmelding for det man var satt opp. Men det blir jo ikke rettferdig. Jeg har hatt utbetalt i gjennomsnitt ca 7500kr pr mnd fra jobben hittil iår, det blir jo en stor forskjell om jeg plutselig skal få kun 2000kr en måned, og så 0 den neste som resultat av at jeg ikke blir satt opp pga sykmelding. Andre på jobben min har hatt samme avtale som meg, og de har endt ut med langt bedre vilkår pga de har fått regnet ut sykepenger fra nåværende år. (Noen har fått regnet sykepenger fra fjorårets og årene før, til tross for at de ikke var satt opp på vakter fremover) Dette kan umulig være rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Du får kun pengar for dei vaktene du er sjukmeldt. Blir du 100 % sjukmeldt vil dei regne gjennomsnittet på lønna di dei siste mnd å so får du det. ER i same situasjonen sjølv. Er TRgdekontoret som betalar meg pga at eg enda opp som vikar/ekstrahjelp
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Vet at man de første 16 (eller 14) dagene får betalt for de vaktene man er satt opp. Men legen sykmeldte meg 8 dager, og mente jeg skulle komme tilbake for å sykmelde meg for hver av mine faste vakter når de kom. Hun mente med andre ord at jeg IKKE skal ta på meg flere vakter (slik som jeg alltid har gjort), da jeg vil behøve flere sykmeldinger. Hvor er logikken?? Her har jeg jobbet som bare pokker for å tjene opp rett til foreldrepenger og for å ha penger i bakhånd når barnet kommer, og så skal jeg plutselig ta helt fri for at jeg IKKE skal få de sykepengene jeg har rett på? Om hun hadde sykemeldt meg 100%, så hadde jeg fått det som jeg ville fått om jeg var 100% frisk. Er det ikke det som er hele poenget med sykmelding og sykepenger? At man skal ende ut med det samme som før, hverken mer eller mindre? Trådstarter
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 hei jeg er også fulltidsstudent som jobber som vikar ved siden av og tar alt jeg bare orker. Har vært syk hele veien, og nå henger ikke kroppen sammen lenger. Håper derfor at legen min vil sykemelde meg ut svangerskapet når jeg skal til ham om ei uke. det er klart jeg har økonomiske motiver også. ffor det er jo som du skriver, vi får jo ingen vakter hvis det er fare for at vi blir borte. og da er det mer lønnsomt å få en sykemelding fullt ut. Det skal jo ikke være slik at vi må tvinge oss til å jobbe når kroppen ikke orker mer. gå til en annen lege! forklar situasjonen!
Gjest Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 Har du kontrakt hos denne arbeidsgiveren? I så fall bør det jo stå hvor mange timer du har fast i uken der?? Eller er det mer som en ringehjelp kontrakt du har? Er nok desverre sånn at du får kun betalt for de vaktene du er satt opp på , og arbeidsgiver er ikke forpliktet å sette opp mer en 14 dager om gangen. Visst du har hatt faste vakter over en viss periode uten kontrakt så kan du faktisk kreve å jobbe disse fast
MegOgAlleMine Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 hun har jo som en annen skriver her, litt andre rettigheter hvs hun blir 100%sykemeldt f.eks ut svangerskapet. For da er det nav som kommer inn i bildet. når man jobber som ringevikar/tilkallingsvikar så beregnes sykepengene ut av et gjennomsnitt de siste månedene.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Jeg og flesteparten av mine kolleger har kontrakt hvor vi er satt opp som "ekstrahjelp" til tross for at noen jobber 3 helger i året, og andre jobber mandag-fredag. (Ingen av de andre har hatt problem med sykemelding til tross for dårlig kontrakt) Jeg har få faste vakter i mnd, dette er avtalt muntlig. Det er også avtalt muntlig at jeg jobber etter behov (og iforhold til hvordan det klaffer med skolen). Alle mine overordnede vet at jeg liker å jobbe mest mulig, og derfor får jeg også mange vakter. Har hatt det slik 1 år, og synest ordningen har fungert kjempebra. Synes det er hårreisende at jeg nå plutselig skal gå betydelig ned i lønn pga at jeg har vært så uheldig å bli syk. (Skal ta det opp med fastlegen min neste uke) Trådstarter
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 hei igjen vi er i akkurat samme situasjon. Valget for oss er jo å bli 100% sykemeldt eller ikke sykemeldt i det hele tatt. helsa skal liksom gå først, men det er ikke så lett når regingene kommer i posten de også! Håper fastlegen din viser forståelse for din situasjon og sykemelder deg 100%.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 Ville bare minne deg på at dersom du blir sykemeldt så får du ikke studere.. Jeg er 100% sykemeldt nå, og får derfor ikke gå videre på studiene mine - selv om jeg skulle både jobbe og studere dette semesteret...
tarante - keisersnitt 29/1 Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 Trodde sykepengegrunnlaget ble regnet ut fra hva du hadde tjent den siste tiden jeg... Jeg hadde spurt NAV trygd, hva de mener er riktig.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #14 Skrevet 4. september 2007 Hvorfor får du ikke studere? Har du praksis eller noe som hindrer deg i å studere? Jeg sliter med bekkenløsning, og kan derfor ikke utføre jobbe min. (Har en fysisk jobb som ikke kan tilrettelegges). Om jeg ikke kommer meg på forelesning, så klarer jeg fint å studere hjemme for så å ta eksamen. Har en kollega som har vært sykemeldt 100% og samtidig tatt de eksamenene hun skulle uten problemer. Vil da tro det samme vil gjelde for oss andre. Trådstarter
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #15 Skrevet 4. september 2007 Jeg var på NAV og snakka med de.. De sa at dersom jeg var sykemeldt så hadde jeg ikke lov til å studere, dvs at jeg kunne ikke ta eksamen eller få godkjent andre obligatoriske oppgaver. Jeg sa at jeg ikke kunne være med på forelesing, men at jeg jo kunne lese hjemme for meg selv.. Det hadde ingenting å si sa de til meg... Jeg får av legen min ikke jobbe i det hele tatt, men kan jo like godt lese pensum som andre bøker når jeg nå sitter hjemme.. Dersom det stemmer det du sier, så skal jeg jammen meg prøve å snakke med noen andre om det. På NAV sa de til meg at jeg kunne miste foreldrepengegrunnlaget og sykemeldingspengene mine dersom jeg studerer....!!
ananymous Skrevet 5. september 2007 #16 Skrevet 5. september 2007 Synes det der høres rart ut. Til sammenligning hadde jeg to jobber i mitt forrige svangerskap. Den ene var en fysisk jobb som ikke kunne tilrettelegges, mens den andre var en kontorjobb. På grunn av bekkensmerter ble jeg sykemeldt 100% fra den første jobben ganske tidlig (uke 20?), mens jeg fortsatte å jobbe som vanlig i kontorjobben helt fram til permisjonsstart. Jeg spurte selv legen min om å få denne løsningen, og om det var noe i veien for å gjøre det på den måten overfor trygdekontoret (NAV nå). Hun svarte at det var det selvfølgelig ikke, og det var flott at jeg kunne utføre noe arbeid selv om annet arbeid var uaktuelt. Rart at det ikke skal være på samme måte når det er snakk om ett studium og en jobb. Mulig de ser på det å studere som et gode, mens det å jobbe ikke er det…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2007 #17 Skrevet 5. september 2007 En liten tilleggsopplysning. Min venninne mottok svangerskapspenger, ikke sykepenger da hun var sykemeldt. Det var pga forhold på jobben hun ikke kunne jobbe, og siden det samme gjelder meg forstår jeg ikke hvorfor det skal være annerledes. Trådstarter
Prinsessemamma:-) Skrevet 5. september 2007 #18 Skrevet 5. september 2007 Hei Jeg jobber med lønn og du har helt rett i at legen har gjort feil her. Legen din må sykemelde deg for hele perioden ikke bare enkeltdagene du er satt opp - da kan du kreve at sykepengene blir regnet etter et gjennomsnitt av det du har jobbet tidligere og dermed taper du ikke penger på å være sykemeldt. Er det mulig for deg å få sykemelding fra en lege som kan reglene istedet kanskje? Er ikke så lett å forklare legen at hun tar feil - hvis du ikke kan få en på trygdekontoret til å forklare hun det. Det er kun egenmeldinger\sykem. under 16 dager som arbeidsgiver kan si at du kun får betalt for det du skulle jobbet - over 16 dager sykemelding så skal du ha gjennomsnittsberegnet min. siste 4 uker opp til ett år såvidt jeg husker - står i trygdeloven. Du kan kreve at de regner opp til ett år bakover hvis det blir best for deg. Håper du får ordnet opp i dette - for det har jo noe å si for fødselspengene dine og. Lykke til - ikke gi deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå