Gjest Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Nå har vi vært hos legen med Matteo sitt utslett. Og det var riktig at det var atopisk eksem. Noe som er arvelig, og som både far, morfar og onkel sliter med.. Så det var vel ikke noen bombe at lille vennen min skulle få det også. Men etter å ha vært hos legen har jeg blitt kjempeusikker på hva jeg skal gjøre. Vi ble jo anbefalt en krem, som koster skjorta, men som fungerte. Jeg har lest litt på innholdet i den, og det er rene, naturlige stoffer som havreekstrakt og omega 3 og 6. Dette vet jeg fra før av er kjempebra mot eksem. Nå derimot ble vi sendt hjem med 3 resepter, 2 av dem på salver, en til hodet og en til resten av kroppen og ansikt. Begge inneholder 1 mg kortison, noe som jeg overhodet ikke er begeistret for, men som bare skal brukes til det er bedring, så kan vi bruke kremen igjen. Men vi har også fått resept på en mixtur som skal virke søvndyssende, og som inneholder antihistaminer. Vi snakker rød trekant! - Her kommer min fortvilelse inn. Denne skal vi bruke hver dag.. - Blir ikke det litt overkill, å gi sønnen min sovetabletter (i flytende form) allerede nå? Så dårlig sover han ikke at jeg føler jeg bør gjørde det. Jeg ante ikke hva det var jeg fikk resepter på før jeg hentet det på apoteket, og fikk lest innholdsdeklarasjonen nøye. - Nå er jeg fortvilt. Skal jeg gjøre ungen min sløv for at JEG skal få sove, eller skal jeg fortsette som før? - Han sover jo når han ikke klør, og det gjør han mindre og mindre nå som kremene får virke på ham. I tillegg ble vi anbefalt å bade ham så lite som mulig. Helst 2.hver uke. Dette fordi vann tørker ut huden. I følge barnelegene ved rikshospitalet skal man gjøre motsatt. Bade eksembarn masse, MEN aldri med såpe. Bare olje, og så smøre dem godt i etterkant. Hvem skal vi høre på?
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Ikke så enkel den der nei. Men hvis han sover godt med bare å bli smurt så ville jeg ikke gitt sovemedisinen. Er litt enig med deg i at kortison er litt skummelt så tidlig. Vet jo at mange tar kontakt med homeopat når det gjelder eksem. De bruker nok mildere typer kremer osv, Kan jo være en ide å sjekke ut. Inntil videre ville jeg ha brukt det som fungerer og ikke pøse på med for mye. Hva har mannen din brukt? Har han brukt det siden han var baby? Hør med moren hans kanskje? Håper det går seg til for dere.
Tussi og Maja Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Hmmm.. Vanskelig når man får så totalt ulike råd og hjelp fra fagfolk.. Jeg er enig med Lykkebarn. Så lenge han sover bedre og bedre, ville jeg avventet sovemedisiner. Men jeg hadde nok brukt det dersom både han og jeg var utslitt og trengte sårt noen timer søvn.. Jeg har ingen gode erfaringer med kortison selv. For det første er det ikke bra, og på min sol-eksem førte det bare til at eksemen dukket opp på et annet sted :-( Jeg hadde bedre av å smøre alo vera på meg selv. Har også hørt at homopat kan hjelpe. Vet om en som selv hadde en sønn med atopisk eksem. Hvis du vil prøve han, si ifra! Lykke til! Håper Matteo raskt blir kvitt ubehaget!
marihøne ♀07 ♀09 Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Hmm er enig med Tussi; hvorfor skal fagfolk ha ulik oppfatning? Er jo enda verre for oss mødre å ta stilling til hva som er best. Men jeg hadde nok prøvd uten sovemedisin først ja og kun brukt kremer i begynnelsen. Sønnen til ei venninne av meg har også dette og han blir bada veldig sjelden vet jeg og hun smører og smører. Har ikke hørt noeting om at hun har brukt sovemedisin på han. Det finnes kanskje forskjellig grad av denne eksemen også... Uansett håper Matteo får det mye bedre nå som kremen begynner å fungere
Bellen^2 Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Uff, skjønner veldig godt at du er i tvil nå ja. Henger meg på rådet fra de andre over og ville i hvert fall vente med mixturen og se an hvordan det går først. Hvis han blir bedre av kremene kan jo det føre til at han sover bedre også. Ang. bading så har jeg også hørt mye forskjellig så det er jo vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Vi bader Sebastian 2-3 hver dag, og merket ikke noe forskjell på utslettet hans om vi badet ofte eller sjelden. Nå fant vi jo aldri ut om det var atopisk eksem eller ikke, men han var på langt nær så plaget som det Matteo er. Håper at Matteo får det bedre nå som dere er i gang med behandling:) Stor blibraklem fra Sebastian og meg
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Jeg ville vel bare ha smurt han inn og droppa sovemiksturen. Litt skummelt å gi noe så kraftig til en så liten plugg. Han sover jo bedre etterhvert som eksemen heles. Håper alt går bra!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Enig med de andre ang. sovemedisinen. Ville nok ha avventet den litt dersom du selv føler at du takler nettene bra :-) Når det gjelder kremen så kan du jo forsøke å smøre inn en dag eller to og så se om det har bedre virkning enn den andre kremen? Kortison er jo ikke spesielt bra, men for en kort periode så kan det gjøre underverker, men jeg ville ikke brukt det over lengre perioder. Alternativ medisin hørtes også ut som et bra alternativ :-) Når det gjelder badingen så har jeg ikke peiling i det hele tatt, så der har jeg ingen råd å komme med
Två små trollungar Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 Enig med de andre. Ville ikke brukt sovemedisinen, i hvert fall ikke dersom han begynner å sove litt bedre av seg selv. Kortisonsalven ville jeg brukt kun da det virkelig trengs, i korte perioder, og så lite som mulig, spesielt i ansiktet... Jeg ville nok ha satset på å bruke mye av alternativmedisinen, og kanskje smøre flere ganger om dagen. Når det gjelder badingen vet jeg ikke helt vad jeg ville ha gjort. Amanda har veldig tørr hud (men klør heldigvis ikke) og vi bader henne hver dag. Hun elsker det og det er blitt en del av kveldsstellet, men jeg tviler på om det egentlig er bra å bade så ofte... Men det er vanskelig å hvite når til og med de som skal være eksperter har forskjellige meninger. Dere må nesten bare prøve hva som er best for Matteo. Lykke til og mange klemmer!
smurfen :o) Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 Desverre er det mange forskjellige råd å få hos helsepersonell og de aller fleste rådene kan begrunnes faglig. Det gjør det bare verre. Jeg ville nok ikke gitt Matteo sovemedisin(regner med det er Vallergan du har fått) så lenge han han ikke plages så mye om natten. Vallergan brukes i tillegg for å redusere kløen samtidig som den gir søvn. Ser ingen grunn til å bruke noen medisiner så sant det ikke er helt nødvendig (min mening, er ikke fan av bruk av medisiner).Men vallergan skal ikke være et slemt preperat å bruke å små barn såvidt jeg vet, men små babyer og medisiner er ikke noe jeg kan mye om. Jeg er også skeptiskt til å bruke alternativ medisin på barn. DEt er ikke alt som er forsket nok på der. De har rett og slett ofte ikke nok vitenskaplige dokumenter i ryggen og da blir jeg skeptisk. Det er meg, jeg er litt hysterisk av meg. Når det gjelder kortison salven er min personlige mening at hvis man klarer seg uten, så prøv. Men plages han veldig, så bruk det en liten periode til det verste har gitt seg. Det skal hjelpe å ha gode rutiner på smøringen, bruk da den nye super kremen du nettopp kjøpte. Håper du finner ut av det. Du får huske at dette er mine meninger og kanskje gjør alle disse meningene fra alle oss her inne, det bare verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå