Gå til innhold

Veldig aktiv 4,5 åring jente. Hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi var rolig til hun ble rundt 3. Nå har hun forandret seg (kanskje etter hun ble storesøster?) Hun klarer ikke sitte stille mer enn max 3 minutter. Herjer, springer rundt, kjefter og smeller på lillesøsteren, prater av og til med tullespåk som er uforståelig etc. Hun gjør bare ting hun ikke har lov til og hun er kjempesutrete. Kan grine for hun dunker hodet borti noe lett, ikke får av seg en genser etc. Hun har alltid vært litt sutrete synes vi... Hun har oppført seg bra når hun har vært på besøk hos andre, men nå har hun begynt å skape seg der også. Ute og inne, hvor som helst! Ser andre nabojenter som kommer og de er så rolige og flinke (spes. ei på 5). Er det noe som kommer til å endre seg igjen dette? Vi holder på å bli gal vi altså!

Hun får masse oppmerksomhet, masse positiv oppmerksomhet når hun en sjelden gang er flink eller snill, men dessverre blir det en del negativ oppmerksomhet siden hun stort sett finner på noe tull eller erter lillesøsteren. Jeg kan nevne, at hvis lillesøsteren ikke er til stede så er hun faktisk en grann roligere, kan sitte å tegne litt etc.

Går det over????? Hadde vært litt greit hvis hun en sjelden gang kunne se barne-TV så vi fikk ta oss en rolig kopp kaffe.. he he.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Hun høres jo ut som et stjerneeksempel på de barna i de der nanny-programmene. Har sett endel av programmene som heter "Little Angels" på BBC-prime. Der har de en barnepsykolog som gir råd istedetfor nannyer. Mye å lære av de programmene selv om man selvsagt ikke skal leke ekspert etterpå og generalisere :) Likevel drister jeg meg til å si noe basert på de programmene, for stort sett går det ut på det samme: Urolige barn blir rolige når de får riktig oppmerksomhet og nok oppmerksomhet. Kanskje hun trenger mer alenetid med deg som er mor? F.eks lesestund, drikke te/saft sammen el. Viktig at hun får opplevelsen av å mestre noe. F.eks ta henne med på turn eller svømming. Noe som bare hun kan. Mestring er nøkkelen til god livskvalitet for oss alle! Verdt å prøve?

Skrevet

Heisann :)

Vi har masse alenetid med henne, både pappaen og jeg. Vi tar henne med på forskjellige ting bare hun og vi også. Har f.eks. vært på kjøpesenter og kost oss med is, svømmehallen, er med på butikken. Vi leser for henne hver dag, bare hun og en av foreldrene. Jeg føler vi har prøvd det meste ;(

Setter pris på svar. Tusen takk :)

Andre med innspill?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...